A Tescot a különadó sem tántorítja el a terjeszkedéstől

Szerző: trademagazin Dátum: 2011. 01. 03. 13:32

A Tesco igazságtalannak tartja a válságadót és külföldi lobbierejét is beveti ellene, de ettől függetlenül hosszú távra tervez Magyarországon és folytatja a terjeszkedést – válaszolt e-mailben az [origo] által feltett kérdésekre Per Bank, a brit cég magyarországi leányvállalatának vezérigazgatója.

Per Bank megnyugvással fogadta, hogy a Tesco első önkiszolgáló kasszái egyszerűek és felhasználóbarátok, amit a számok is igazolnak, hiszen csak az első hétvégén a forgalom közel ötöde már ezeken a kasszákon keresztül bonyolódott.

A Tesco vezérigazgatója azt tapasztalta, hogy a magyar vásárlók rendkívül árérzékenyek. Ha döntési helyzetbe kerülnek, az ár az elsődleges, minden csak ennek tükrében kerül értékelésre, akár az, hogy milyen a termék minősége, hogy fenntartható gazdálkodásból származik-e, vagy épp az, hogy hol gyártották.

Az év első felében még érezhetőek voltak a válság hatásai, de a harmadik, negyedik negyedévben egyre több vásárló választotta a Tescot , akik többet is költöttek, mint 2009-ben. 2011-ben már a 10 százalékos növekedés a cél a meglévő és az új üzleteket tekintve.

Per Bank közölte, hogy néhány héttel ezelőtt fizették be 12 milliárd forintos válságadót a magyar költségvetésbe, bár szerintük az nem igazságos és nem arányos. Rámutatott, hogy a Tesco piaci részesedése 18 százalék, míg az adó 46 százalékát fizeti. A hat legnagyobb nemzetközi tulajdonú kereskedelmi cég fizeti több mint 90 százalékát ennek az adónak, de a forgalmat tekintve második, harmadik és ötödik piaci szereplő nem vagy méretéhez képest alig fizet valamennyit. Ezért nem igazságos és nem arányos a kirótt teher. Per Bank úgy véli, az adó miatt egyetlen szereplő sem engedheti meg magának, hogy árakat emeljen. A kedvezőtlen időjárás miatt azonban a zöldség-gyümölcs árakat követően vélhetően a pékáruk, tejtermékek, hús és egyéb alapvető élelmiszerek körében is érezhető lesz az árak emelkedése, sőt ennek jelei már látszanak is a nyári szinthez viszonyítva.

Per Bank a vasárnapi nyitvatartás kapcsán elmondta, hogy biztosítani kell az emberek számára azt a szabadságot, hogy bevásárlásaikat akkor intézhessék el, amikor az a legmegfelelőbb. Egyetért az Országos Kereskedelmi Szövetség számításaival, melyek szerint egy ilyen döntésnek súlyos következményei lennének a munkanélküliségre. A vasárnapi nyitva tartás megtiltása 10-15 százalékos mértékű elbocsátásokhoz vezethetne az egész kereskedelmi szektorban.

A Tesco jövőre harminc üzlet megnyitását tervezi, és a következő öt évben szeretné piaci részesedését a jelenlegi 18 százalékról 30 százalékra növelni.

Per Bank cáfolta azokat az értesüléseket, hogy a válságadó miatt sokkal keményebben fognak a beszállítóikkal tárgyalni. Rámutatott, hogy a Tesco eddig sem, és ezután sem kér beszállítóitól „polcpénzt”. Közel 1000 magyar beszállítóval dolgoznak, szerinte a Tesco a magyar termékek legnagyobb támogatója. Éves viszonylatban a magyar termékek aránya átlagosan körülbelül 80 százalék, de a szezonális termékek esetében a nyári szezonban ez akár 100 százalék is lehet.

A Tesco vezérigazgatója azt is elárulta az Origonak, hogy az átlagos vásárló havonta 3-4 alkalommal vásárol náluk, és összesen 14-19 ezer forintot költ.

Kapcsolódó cikkeink