Tesco, Coop és CBA a Toplista élén
Változatlanul a Tesco a legnagyobb forgalmú lánc bruttó 704,7 milliárd forint összforgalommal, mögötte a Coop, amely 20 milliárd forintos pluszt tudott felmutatni a 2012-es forgalmához képest, és ezzel megelőzte a CBA-t a Trade magazin által összeállított FMCG kereskedelmi láncok toplistáján.
A napi fogyasztási cikkekkel (élelmiszerekkel, kozmetikumokkal és háztartási vegyi árukkal) foglalkozó láncok 12-es ranglistáján a 2012-ben kivonult Match, Profi és Cora láncok már nem szerepelnek, a kis- és nagykereskedelemmel foglalkozó METRO viszont újra.
– Bár a ranglista nem sok változást mutat a 2012-eshez képest, a napi fogyasztási cikkek (FMCG) kereskedelmét több új tényező is befolyásolta – értékelte az adatokat Hermann Zsuzsanna, a Trade magazin főszerkesztője. – Negatívan hatott az eredményekre, hogy önálló csatornát kapott a dohányforgalom. Pozitív fejlemény volt ugyanakkor, hogy végre nőni kezdett a fogyasztói bizalom, aminek lecsapódását folyamatosan vártuk a kereskedelemben. Újabb „pályaelhagyó” szereplőnk nem volt, viszont a 2012-ben távozott láncoktól átvett üzletegységek három lánc (az Auchan, a CBA és a COOP) 2013-as forgalmában is megjelentek.
Ha részletesebben áttekintjük az FMCG láncok tavalyi aktivitásait, látható, hogy más-más stratégiákkal próbálnak fejlődni. Vannak, akiknek fő jelszava továbbra is a terjeszkedés, ilyen például az Aldi, vagy a SPAR, amely egy franchise hálózat kiépítését kezdte el. Ugyanakkor a piaci szereplők többsége már inkább boltjai átépítésétől reméli a forgalmon növekedését. Ezzel vagy a vevői élmény fokozására törekszenek (pl. dm drogerie markt), vagy az egységeik specializálására: lakóhely-közeli, kényelmi, prémium vagy diszkont „alláncok” létrehozására, ilyen például a prémium irányba terjeszkedő CBA, vagy kisebb boltjaival a Tesco. A láncok nagy része nem csak növeli, hanem ezen belül szegmentálja is sajátmárkás termékeinek választékát, mint ahogy például az Auchan is. Sok fejlesztés történt a webes kereskedelem területén is, ebben a Tesco járt az élen, de általánosságban is elmondható, hogy a láncok egy része, mint ahogy a METRO például, kiemelten kezelte vásárlói megismerését és a számukra nyújtott szolgáltatások magasabb szintre emelését.
A nemzetközi láncokról elmondható, hogy 2013-ban még inkább törekedtek a hazai beszállítók arányának növelésére, ennek érdekében beszállítói fórumokat, partnertalálkozókat szerveztek, és nagyszabású promóciókat bonyolítottak le. A hazai láncok jellemzően belső hatékonyságuknak, boltjaik ellátásának javításával voltak elfoglalva. Velük kapcsolatban meg kell említeni azt is, hogy az egyes régiók kisebb kereskedelmi cégei keresik a számukra legoptimálisabb láncot, és ez a mozgás komoly hatást gyakorolt az éves eredményre, ahogy a CBA és a Coop helycseréje is ennek tudható be. Ugyanakkor az is látszik, hogy a boltszám-változás, a letisztulás, racionalizált döntések az egy boltra jutó forgalom jelentős növekedését is mutathatják, mint például a CBA esetében.
– Az idei év első negyedéve pozitív hangulatban és pozitív eredményekkel zárt. Ez jó alapot adhat egy sikeres évre, a végeredményt pedig, a Trade magazin Toplistát, a jövő évi júniusi számunkban tesszük ismét közzé – tekintett előre Hermann Zsuzsanna. – Addig pedig sok munka vár az FMCG-piac minden résztvevőjére!
Az FMCG-láncok tavalyi évértékelőit a Trade magazin 2014/6. számában olvashatják részletesen, illetve digitálisan is elérhető a következő linkre kattintva:
Innen letölthető a Trade magazin friss lapszáma!
A kereskedelmi láncok rangsora 2013-ra és az azt megelőző évekre vonatkozóan letölthető a következő linkre kattintva a Trade magazin oldaláról:
Innen tölthető le a teljes Toplista!
Módszertan a most kiadott toplistához:
A Toplistában található adatok a cégek saját közlését tartalmazzák. Adatközlés hiányában pedig a Trade magazin becslése került a táblázatba, amely a Nielsen-Trade magazin 2012. évre kiadott kereskedelmi toplistájának, valamint a cégek 2012. évi bevallásainak alapján, és az eltelt periódusban a piaci körülményekben bekövetkezett változások figyelembevételével kerültek megbecslésre, szakértők bevonásával.
A Trade magazin, az FMCG szektor vezető szaklapja a korábbi években a Nielsen piackutató vállalattal karöltve hozta nyilvánosságra az FMCG láncok ranglistáját. A Nielsen ez évtől nem vesz részt ebben a munkában, a Trade magazin önállóan publikálja a ranglistát.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >