Terméktervezés mindenkiért – útmutató az élelmiszeripari akadálymentességhez

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 06. 26. 11:22

Az esélyegyenlőség a mindennapokban kezdődik – ezt az elvet követve jelent meg az első átfogó magyar útmutató az élelmiszeripari termékek akadálymentesítéséről. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a Vodafone Magyarország Alapítvány közös projektje nyomán kiadott „Akadálymentesség az élelmiszeriparban” című szakmai anyag célja, hogy a gyártók, csomagolástechnikai cégek és forgalmazók számára gyakorlati támpontokat nyújtson a fogyatékkal élők, idősek és alacsony írástudású emberek számára is könnyen hozzáférhető termékek kialakításához.

Túl a törvényi megfelelésen

Magyarországon mintegy 1,2 millió ember él valamilyen fogyatékossággal, köztük látás-, hallás- és mozgássérültek, valamint értelmi fogyatékossággal élők. A dokumentum kiemeli: az akadálymentesség nem csupán jogszabályi megfelelés kérdése, hanem üzleti és társadalmi felelősség is. A cégek számára versenyelőnyt jelenthet, ha termékeik és szolgáltatásaik valóban mindenki számára elérhetőek.

Praktikus útmutató a csomagolástól az értékesítésig

Az útmutató részletes javaslatokat tartalmaz arra vonatkozóan, hogyan lehet akadálymentesebbé tenni az élelmiszerek csomagolását és információközlését. Ezek közé tartozik például:

  • kontrasztos színvilág és nagybetűs feliratok alkalmazása a látássérültek számára,

  • tapintható jelölések (pl. Braille-feliratok) a csomagoláson,

  • egyszerű, közérthető nyelvezet, ikonokkal és piktogramokkal kiegészítve,

  • könnyen nyitható csomagolás, amely mozgáskorlátozottak számára is kezelhető,

  • valamint az auditív és vizuális tájékoztatás kombinálása az értékesítési felületeken.

A szerzők külön kitérnek a digitális csatornák akadálymentességére is, például a webáruházak és mobilalkalmazások használhatóságára képernyőolvasóval vagy nagyítószoftverrel.

Példák és jó gyakorlatok

A kiadvány nemcsak ajánlásokat tesz, hanem hazai és nemzetközi példákkal is bemutatja, hogyan lehet ezeket a szempontokat a gyakorlatban megvalósítani. Megemlítenek olyan márkákat, amelyek már bevezettek Braille-feliratot a csomagolásaikon, vagy újratervezett, könnyen nyitható dobozokat vezettek be idős fogyasztóik visszajelzései alapján.

Fókuszban az inklúzió

Az útmutató nemcsak technikai tanácsokat ad, hanem szemléletformáló is kíván lenni. Az akadálymentesség ugyanis nem pusztán termékfejlesztési kérdés, hanem értékválasztás is. A dokumentum arra ösztönzi a vállalatokat, hogy már a tervezési fázisban gondoljanak minden felhasználóra – különösen azokra, akik eddig gyakran kimaradtak a figyelemből.

A jövő egyenlőbb boltjai

A kiadvány zárásaként az MLE és a Vodafone Alapítvány arra bátorítja a piaci szereplőket, hogy az útmutatót ne pusztán tanulmányként, hanem gyakorlati kézikönyvként kezeljék. A társadalmi igény adott – a kérdés most már csak az, hogy az ipar szereplői mennyire hajlandók lépéseket tenni egy valóban mindenki számára elérhető élelmiszerlánc felé.

Kapcsolódó cikkeink