Terméktervezés mindenkiért – útmutató az élelmiszeripari akadálymentességhez
Az esélyegyenlőség a mindennapokban kezdődik – ezt az elvet követve jelent meg az első átfogó magyar útmutató az élelmiszeripari termékek akadálymentesítéséről. A Magyar Logisztikai Egyesület (MLE) és a Vodafone Magyarország Alapítvány közös projektje nyomán kiadott „Akadálymentesség az élelmiszeriparban” című szakmai anyag célja, hogy a gyártók, csomagolástechnikai cégek és forgalmazók számára gyakorlati támpontokat nyújtson a fogyatékkal élők, idősek és alacsony írástudású emberek számára is könnyen hozzáférhető termékek kialakításához.
Túl a törvényi megfelelésen
Magyarországon mintegy 1,2 millió ember él valamilyen fogyatékossággal, köztük látás-, hallás- és mozgássérültek, valamint értelmi fogyatékossággal élők. A dokumentum kiemeli: az akadálymentesség nem csupán jogszabályi megfelelés kérdése, hanem üzleti és társadalmi felelősség is. A cégek számára versenyelőnyt jelenthet, ha termékeik és szolgáltatásaik valóban mindenki számára elérhetőek.
Praktikus útmutató a csomagolástól az értékesítésig
Az útmutató részletes javaslatokat tartalmaz arra vonatkozóan, hogyan lehet akadálymentesebbé tenni az élelmiszerek csomagolását és információközlését. Ezek közé tartozik például:
-
kontrasztos színvilág és nagybetűs feliratok alkalmazása a látássérültek számára,
-
tapintható jelölések (pl. Braille-feliratok) a csomagoláson,
-
egyszerű, közérthető nyelvezet, ikonokkal és piktogramokkal kiegészítve,
-
könnyen nyitható csomagolás, amely mozgáskorlátozottak számára is kezelhető,
-
valamint az auditív és vizuális tájékoztatás kombinálása az értékesítési felületeken.
A szerzők külön kitérnek a digitális csatornák akadálymentességére is, például a webáruházak és mobilalkalmazások használhatóságára képernyőolvasóval vagy nagyítószoftverrel.
Példák és jó gyakorlatok
A kiadvány nemcsak ajánlásokat tesz, hanem hazai és nemzetközi példákkal is bemutatja, hogyan lehet ezeket a szempontokat a gyakorlatban megvalósítani. Megemlítenek olyan márkákat, amelyek már bevezettek Braille-feliratot a csomagolásaikon, vagy újratervezett, könnyen nyitható dobozokat vezettek be idős fogyasztóik visszajelzései alapján.
Fókuszban az inklúzió
Az útmutató nemcsak technikai tanácsokat ad, hanem szemléletformáló is kíván lenni. Az akadálymentesség ugyanis nem pusztán termékfejlesztési kérdés, hanem értékválasztás is. A dokumentum arra ösztönzi a vállalatokat, hogy már a tervezési fázisban gondoljanak minden felhasználóra – különösen azokra, akik eddig gyakran kimaradtak a figyelemből.
A jövő egyenlőbb boltjai
A kiadvány zárásaként az MLE és a Vodafone Alapítvány arra bátorítja a piaci szereplőket, hogy az útmutatót ne pusztán tanulmányként, hanem gyakorlati kézikönyvként kezeljék. A társadalmi igény adott – a kérdés most már csak az, hogy az ipar szereplői mennyire hajlandók lépéseket tenni egy valóban mindenki számára elérhető élelmiszerlánc felé.
Kapcsolódó cikkeink
Ismét Business Superbrands elismerést kapott a Magyar Logisztikai Egyesület
A Magyar Logisztikai Egyesületet (MLE) 2025 júniusában ismét Business Superbrands…
Tovább olvasom >Az utánpótlás-nevelést is támogatja a Logisztikai Évkönyv: már várják az idei szerzők jelentkezését
Idén ismét érkezik a Logisztikai Évkönyv legújabb száma, amely már…
Tovább olvasom >Csütörtökön lesz a Logisztika Napja: a héten országszerte logisztikával kapcsolatos programok várhatóak
2025-ben április 10-én lesz a Logisztika Napja. Az eseményre több…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fitch: élénkülő világgazdaság a vámháborús enyhülés nyomán – Kína és az USA húzhatja a növekedést
A vártnál erősebb gazdasági teljesítményre számít 2025-ben a Fitch Ratings:…
Tovább olvasom >A Magyar Termék védjegy a cégeknek közösséget, a vevőknek megbízható minőséget ad
A kölcsönös előnyökön alapuló szakmai együttműködések képessé teszik a vállalkozásokat…
Tovább olvasom >A H&M megérzi a kereskedelmi háború és az ázsiai keresletcsökkenés hatásait
A kereskedelmi háború és az ázsiai keresletcsökkenés negatívan hat a…
Tovább olvasom >