Termékjelölés: a gyártók elégedettek, a fogyasztóvédők bírálnak
Az élelmiszer-ipari lobbi győzött – vélik a fogyasztóvédők, akik élesen bírálják az Európai Unió élelmiszertermékek jelöléséről szóló, az Európai Parlamentben első olvasatban néhány napja elfogadott szabálytervezetét.
A szabályozás lényege, hogy valamennyi tagországban kötelezően fel kell tüntetni a csomagolás elülső oldalán a termék, majd a késztermékek energia-, zsír-, telítettzsír-, cukor- és sótartalmát, valamint szénhidráttartalmát, ugyanakkor közölnie kell a gyártónak azt is, ezekből az anyagokból mennyi a napi ajánlott bevitel (inbé).
Elvetették azonban azt a javaslatot, hogy a közlekedési jelzőlámpa zöld-sárga-piros fényeihez hasonlóan jeleznék a termékeken, hogy az egyes tápanyagok mennyisége káros-e az egészségre vagy sem. Ez „sok esetben elijesztette volna a fogyasztókat az egyébként egészséges élelmiszerek fogyasztásától, és megakadályozta volna őket abban, hogy maguk állíthassák össze a kiegyensúlyozott táplálkozásuk elemeit” – mondta el a Világgazdaságnak Molnár Kálmán, az UNILEVER Közép-Európa régiójának jogi és kommunikációs igazgatója. A Magyar Édességgyártók Szövetségének főtitkára, Bélai Krisztina is hasonlóan reagált, hangsúlyozva, hogy az édességek például többségükben a piros jelölést kapnák magas cukortartalmuk miatt, holott például az étcsokoládé polifenoltartalma bizonyítottan egészséges.
Renate Sommer német néppárti képviselőnő azzal érvelt, hogy miután a piros-sárga-zöld szerinti beosztás határértékeit önkényesen állapították meg, előfordulhat, hogy a címkézés a természetes helyett a mesterséges összetevőket tartalmazó élelmiszereket részesítené előnyben. A cukormentes kóla például zöld jelzést kaphatna, míg a természetes almalé csomagolásán piros szín lenne a gyümölcs glükóztartalma miatt.
A fogyasztóvédők szerint a közlekedési lámpás rendszer leszavazásával a képviselők a tagállamoktól is megtagadták azt a lehetőséget, hogy hasonló színkódos rendszert tegyenek kötelezővé saját hatáskörükben.
Ez a fajta kategorizálás egyenesen visszavetette volna a termékinnovációt – véli az édességgyártók szövetségének a főtitkára. Scheffer Dániel, az Országos Fogyasztóvédő Egyesület munkatársa ezzel szemben úgy látja, éppen a színkódos rendszer bírná rá a gyártókat arra, hogy egészségesebb összetevőkkel készítsék termékeiket – írja a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >