Termék- és technológiafejlesztési lehetőségek a száraztészta piacon
Csikesz Csaba, a Famíliatészta Kft. értékesítési igazgatója szerint a magyar száraztészta piacon az elmúlt években megfigyelhető volt, hogy néhány piaci szereplő többszáz-milliós beruházással próbálta a költségeit csökkenteni, előnyt szerezni ezáltal a versenytársakkal szemben.A beruházásból adódó kötelezettségvállalás,esetenként igen nehéz helyzetbe hozott társaságokat – olvasható a Famíliatészta Kft. sajtóközleményében.
Az áruházláncok, az alapélelmiszerek körébe sorolható száraztészta kategória szortiment fejlesztésének fontosságát, már jó pár évvel ezelőtt felismerték. A legtöbb gyártó ma már sajátmárkás és első áras termékekkel is kiszolgálja az ilyen irányú igényeket, amihez esetenként további fejlesztésekre volt szükségük és amiben a fennmaradás, további fejlődés lehetőségét látták.
1. Hazai száraztészta piaci trendek alakulása (gyártói és kereskedelmi márkák forgalmi arányának változásai)
Az FMCG piacon és azon belül a magyarországi száraztészta piacon is megfigyelhető az évek óta tartó értékesítési átrendeződés a márkatermékek irányából a sajátmárkás és egyéb kategóriás termékek felé. A fogyasztói szokások alapján elmondhatjuk, hogy vásárláskor az elsődleges döntési tényező továbbra is az ár, és csak ezután következik az érték, a minőség és a lojalitás.
Az alacsonyabb fedezetszintnek és a komplex költségcsökkentésnek (termékösszetétel, csomagolás, marketing, stb.) köszönhetően a kereskedelmi márkák és az elsőáras termékek értékesítésére a jelentős volumen-értékesítés jellemző. Ezzel szemben a gyártói márkákra az alacsonyabb volumen-értékesítés, az enyhén magasabb fedezetszint a jellemző. Ezen termékek esetében a gyártók a realizált fedezetpluszt a „prémium” árpozíció fenntartásához szükséges komplex márkaépítésre, a disztribúciós szint emelésére és – az alacsonyabb volumen és a több kiszállítási pontokból adódó – logisztikai költségekre fordítják.
2. A technológiai beruházást megelőző piaci alapok, kitörési pontok
Minden gyártó esetében kulcskérdés a piacon való termékpozícionálás és az értékesítési stratégia kialakítása, mint például hogy a mennyiségi sajátmárkára vagy a gyártói márkaépítésére helyezik-e a hangsúlyt.
Számos gyártó a kereskedelmi márkatermékek előállítása mellett, kevesebben a gyártói márkák felépítése iránt kötelezték el magukat; és vannak társaságok, akik a márkaépítés mellett a volument jelentő kereskedelmi márkák piacán is jelen vannak.
A hazai száraztészta piaci szereplőinek térnyerése három fő irányt mutat:
• nagy beruházás, nagy termelési kapacitás, maximális volumengyártás, majd piackeresés a gyártott sajátmárkás és elsőáras termékekre;
• fokozatosan építkező, piaci igényeknek megfelelő fejlesztés, beruházás, piaci térnyerés –optimális márkaépítés mellett;
• az előző két opció párhuzamos kivitelezése.
Társaságunk, az eddigi 23 éves működése során a kiváló termékminőség fenntartásával, a márkaépítés mellett kötelezte el magát. Azonban nyitottak vagyunk a számunkra optimális volumenű, rentábilis kereskedelmi márkatermékek gyártására is.
3. A piaci igényeknek megfelelő optimális, innovatív magatartás
Az éves üzleti tervnek megfelelő árbevétel és költségszintek megtartása, a nyereségesség fenntartása és fokozása érdekében a gyártóknak rugalmasan, a piaci és fogyasztói igényeket folyamatosan kontrollálva és figyelembe véve kell megnyilvánulniuk.
A nyereségesség növelése érdekében az állandó feladatként megvalósított folyamatos költségcsökkentés mellett az árbevétel és a fedezet növelése az alapvető feladat.Az értékesítés növelésének fő pillérei lehetnek: az árakciók, a másodlagos kihelyezések és az innováció.
Sokszor az innovatív piaci magatartás (pl. a termékfejlesztés) feltétele a technológiai, logisztikai, minőségbiztosítási, kereskedelmi beruházások és fejlesztések megvalósítása, ezért minden egyes innovációt komplexitásában kell kezelnie minden gyártó cégnek.
4. A technológiai beruházás megtérülése, prioritások a Famíliatésztánál
A jól megalapozott, megtervezett beruházások finanszírozásában nagymértékben számítanak az egyes pályázati lehetőségek.Az önrész megfinanszírozása történhet önerőből vagy külső erőforrás bevonásával.
A mi esetünkben a 2014 óta folyamatosan fejlesztett, innovatív Vitale termékcsaládunk piaci bevezetéséből, valamint a jelentős 2015. évi disztribúciós növekedésünkből, marketing aktivitásainkból adódóan, megnőtt a termékeink iránti kereskedelmi és fogyasztói igény.Társaságunk jelenleg a termelési kapacitásának növelése érdekében egy új csomagológép beszerzésében és egy újabb, közel 400m2-es raktár építésében gondolkodik, amely raktár –a készárukészlet szint növekedéséből adódóan – a termeléshatékonyságunkatés az értékesíthető termékeink volumenét jelentős mértékben javítaná. Az optimális-tervezett mértékben megtérülő beruházásunknak alapvető feltételei a termelésünk hatékonyságából adódó költségeink csökkenése, a gyártói kapacitásunk növekedése és a további piaci térnyerésünk.
5. 2015. év II. félévi vízióink
Innovatív tevékenységünknek köszönhetően 2015-2016. évre vonatkozóan az export fokozódásával és a belkereskedelmi numerikus és súlyozott disztribúciónk további növekedéseivel számolunk.
A piaci igényekhez történő komplex rövidtávú idomulásunk érdekében, elengedhetetlen számunkra a korábban említett csomagológép és raktárbővítés beruházások mielőbbi megvalósítása, de terveink között szerepel újabb piacok felépítése, esetleges bérgyártási igények kielégítése. A terveinknek megfelelő piaci bővülésünk esetén, a középtávú céljaink közt szerepelegy újabb automata gyártósor beállítása is.
Kapcsolódó cikkeink
Az Unilever 75 millió euró értékben fektet be Nyírbátorban
Új termékkategória és világszerte ismert szépségápolási márkák gyártási tevékenységét hozza…
Tovább olvasom >A jelenlegi kapacitás többszörösét tudja majd a Posta új logisztikai központja
A Magyar Posta újabb mérföldkőhöz érkezett: az ügyfelei hatékonyabb és…
Tovább olvasom >Elérte az 1 milliárd fontot a brit kényelmi kereskedelmi beruházások összege idén
Rekordot döntöttek az elmúlt évben az Egyesült Királyság helyi boltjaiba…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új fejezet nyílt a Pizza Hut történetében: Magyarországi modell alapján újulhat meg az étteremlánc
Szeptember 12-én vágták át a szalagot Pécs legnépszerűbb sétálóutcájában, a…
Tovább olvasom >Már 150 millió darab palackot, üveget és alumínium dobozt váltottak vissza a Lidl áruházakban
Mérföldkőhöz érkezett az új visszaváltási rendszerben a Lidl Magyarország. A…
Tovább olvasom >Stílus újragondolva- megújult a Hungaria pezsgő!
Új, a stílust és az eleganciát még inkább hangsúlyozó külsővel…
Tovább olvasom >