Terjedőben a 14-18 évesek között az elektronikus fizetési megoldások
Egyre nagyobb teret nyernek az elektronikus fizetési megoldások a bankot használó fiatalok körében, miközben a készpénz még mindig nagyon népszerű – derül ki a K&H a 14-18 évesek pénzügyi szokásait vizsgáló kutatásából. Az elektronikus fizetési megoldások esetében ugyanakkor meg kell tanítani a gyerekeket a biztonságos használatra is, mivel ez a korosztály is egyre gyakrabban válik a csalók célpontjává. A digitális bankolásról, a készpénzmentességről, a biztonságról fontos tanácsokat kaphatnak a diákok a K&H Vigyázz, kész, pénz! vetélkedősorozatában és az ahhoz tartozó tudástárban is, érdemes tehát részt venni az immár évtizedes történelemmel rendelkező versenyen.
Bár a mindennapok egyre inkább arról szólnak, hogy az elektronikus, ezen belül az okostelefonos fizetések robbanásszerűen fejlődnek, a készpénz még mindig fontos szerepet játszik a fiatalok életében. Erre jutott a K&H őszi kutatása, amely a 14-18 évesek pénzügyi szokásait vizsgálta – derül ki a K&H kutatásából.
Sokan már telefonoznak
A felmérés szerint a banki kapcsolattal és valamilyen bevétellel vagy megtakarítással rendelkező fiatalok majdnem harmada használ minden alkalommal vagy a legtöbb esetben készpénzt a fizetések során, 30 százalékuk fele-fele arányban vásárol készpénzzel vagy elektronikus úton. Tízből majdnem négyen, az érintett fiatalok 39 százaléka pedig elsősorban a digitális fizetést preferálja. Utóbbiak 42 százaléka bankkártyával fizet, 25 százalékuk okostelefonnal, egyharmaduk pedig hol ezzel, hol azzal.
Sok fiatal tehát már az elektronikus alternatívát választja és gyakran a telefonjukkal fizetnek, bankolnak. Nagy Ádám, a K&H információbiztonságért felelős vezetője elmondta:
“Bár sokszor elhangzott és mi is többször felhívtuk a figyelmet arra, hogy az okostelefon ma már nem egy szimpla készülék, hanem sokaknak egyben a pénztárcája is, ennek megfelelően fokozottan vigyázni kell rá. Például ne adjuk ki sose a kezünkből! Ha illetéktelen kezekbe kerül, akkor könnyen baj lehet belőle.”
Az elektronikus vásárlásoknál is mindig indokolt az óvatosság, különösen igaz ez a karácsonyi időszakra, amikor az év többi hónapjához képest sokkal több a tranzakció.
Rafináltabbak a bűnözők
A csalók és az informatikai bűnözők egyre összetettebb módszerekkel próbálják átverni az embereket, köztük a fiatalokat. Ezért minél előbb meg kell ismertetni a gyerekekkel, hogyan lehet biztonságosan bankolni a számítógépen, tableten vagy éppen az okostelefonon. Az úgynevezett biztonsági higiénia kulcskérdés.
“A csalási módszereket, átveréseket nem ismertetjük, nem akarunk tippeket adni. A védekezéshez azonban minden információt megad a bank. Senki ne adja meg a személyes adatait, akármilyen szépen kéri valaki. Nagyon fontos, hogy a szülők tartassák be ezt a szabályt a gyerekekkel.”
– tette hozzá Nagy Ádám.
A gyakorlatban ez azt jelenti például, hogy az e-bankos és a mobilbankos felületen sokféle beállítás elérhető, amelyek hozzájárulnak a biztonsághoz. Ilyen például a vásárlási limitek meghatározása, vagy valamilyen vírusirtó vagy internetbiztonsági alkalmazás használata.
A K&H a saját weboldalán külön ismertetőt készített arról, hogyan lehet az adathalászokkal szemben védekezni, melyek a digitális bankolás legfontosabb elemei. Például fontos naprakészen tartani az okostelefont, azaz, ha megjelennek újabb szoftver-, rendszer- vagy alkalmazásfrissítések, azokat érdemes egyből telepíteni. Az e-bank vagy mobilbank használatakor kerülni kell a nyilvános wifihálózatokat.
“Bármilyen csábító alkalmazás jön szembe, ha ismeretlen a fejlesztője vagy illegális tartalomnak tűnik, nem szabad vele foglalkozni. Csak hiteles forrásból, lehetőleg ismert programok kerüljenek a telefonra. A szülőknek érdemes ezt is megbeszélniük a fiatalokkal”
– fogalmazott Nagy Ádám, a K&H információbiztonságért felelős vezetője.
A pénzintézet edukációs oldalai mellett a biztonságos bankolás a K&H Vigyázz, kész, pénz! diákoknak meghirdetett vetélkedősorozatában is szerepet kap. A játék első – online – fordulója már javában zajlik, a feladatsorokat 2024. január 26-ig lehet benyújtani. A vetélkedő népszerűségét jelzi, hogy 2010 óta összesen közel 80 ezer diák vett részt rajta.
Kapcsolódó cikkeink
Csökkentik a vállalatok az ökológiai lábnyomukat?
A K&H fenntarthatósági index legfrissebb adatai szerint a magyar vállalatok…
Tovább olvasom >Sokaknál szűkebb lesz a karácsony
A magyar lakosság bruttó pénzügyi vagyona 2024 harmadik negyedévében elérte…
Tovább olvasom >K&H: átlagosan 49 ezer forintot szánnak a fiatalok a karácsony ajándékokra
A korábbi évekhez hasonlóan a fiatalok 84 százaléka tervez ajándékvásárlást…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >