Teret nyernek a sörspecialitások
A négy hazai gyárat tömörítő Magyar Sörgyártók Szövetsége szerint, a közterhek, az energia- és anyagköltségek növekedése ellenére tavaly is növekedést ért el a magyar söripar: a szövetség tagjai közösen 5,6 százalékkal növelték eladási számaikat. A 2006-ban értékesített 7152 ezer hektoliter sör mintegy 68 százaléka továbbra is a Magyarországon népszerű világos kategóriából került ki. A magyarországi söripar szereplőinek tavaly leginkább a jövedéki adó ismételt, 20, majd újabb 7 százalékos emelése, az anyagköltség és az energiaárak növekedése okozott gondot. A nem túlságosan kedvező piaci tendenciák ugyanakkor nem tették lehetővé a sörgyárak számára, hogy a kiadások növekedését a fogyasztói árban érvényesítsék. A fokozódó terhek ellenére 2006-ban a söripar alkalmazkodóképességéről is tanúságot tett: az értékesítés terén az élelmiszeriparon belül is kiemelkedőnek számító 5,6 százalékos növekedést ért el.
Az egy főre jutó, évenkénti 70 liter körüli magyarországi sörfogyasztás évek óta stabilnak mondható. Európában ezzel az értékkela kevésbé sörös nemzetek közé tartozunk.
A forgalmazott sörök jelentős része a közkedvelt mainstream márkák közül kerül ki. Az utóbbi években a sörgyárak sikeres márkaépítési stratégiájának köszönhetően nőtt a prémium kategóriájú sörök értékesítése. Ezzel együtt igen jelentősen nőtt a specialitások kategóriájába tartozó sörök eladása is: míg 2005-ben csak minden negyvenedik, addig 2006-ra minden nyolcadik eladott hektoliter tartozott ebbe a kategóriába.
Nőni fognak a sörárak
Az értékesítés üteménél gyorsabban nőnek a söripar anyag jellegű költségei: míg az értékesítés 5,6 százalékkal nőtt az előző évhez képest, addig közel 20 százalékkal többet fordított a söripar csomagolóanyagokra, és több mint 20 százalékkal nőttek az energiaköltségek. A magyar sörgyártókat is érinti a mezőgazdasági termékek világpiacán tapasztalható áremelkedés, mivel nagy mennyiségben használnak fel elsősorban árpát és komlót, de búzát és kukoricát is.
A gyártóktól szerzett információból kiderül, hogy a villamos energia árának jelentős emelkedése mellett a söripar fő alapanyagának tekinthető maláta árának fajtától függő 40-90 százalékos, valamint a komló átlagosan 30-40 százalékos drágulása hamarosan megjelenik az árakban is. A magyar sörgyártók az áremelkedéseket már nem tudják belső tartalékaikból kigazdálkodni, ezért idén 5-10 százalékos átlagos fogyasztói áremelésre lehet számítani.
Tavaly az értékesítési kategóriákban kisebb mértékű átrendeződés is tapasztalható térfogatban mérve az üveges sörök eladása nőtt, a csapolt sör értékesítése pedig minimálisan csökkent, ugyanakkor 220 ezer hektoliterrel, két százalékkal növekedett a dobozban eladott sör mennyisége. Folytatódott az alkoholmentes sörök fogyasztásának csökkenése, annak ellenére, hogy a magyar sörgyárak kínálata megfelelő.
Felelősségvállalás és marketing
A Magyar Sörgyártók Szövetsége jelentéséből az is kiderül, hogy az iparági érdekvédelem mellett 2006-ban kereskedelmi önszabályozó kódexet fogadtak el A szövetség kitűzött céljaihoz igazodva 2006-ban megismételte a 2005-ben indított JÓFEJ (Józan, Felelős Járművezető) elnevezésű kampányát. Az iparág társadalmi felelősségvállalását hangsúlyozza a fiatalok kiszolgálását tiltó felirat elkészítése és kihelyezése a sörgyárakkal szerződésben álló eladási helyeken, vendéglátóegységekben, valamint a Magyar Vöröskereszttel és az Országos Vérellátó Szolgálattal közösen az ország négy nagyvárosában megrendezett véradó nap is.
Minden évben nagy érdeklődés kíséri a szövetség „Sörözni Jó!” címmel meghirdetett fotópályázatait, amely a sörfogyasztók kreativitását hivatott megmozgatni. A Magyar Sörgyártók Szövetsége idén első alkalommal rendezte meg a sörkultúra ünnepét, Szent Arnold napját, június 24-én a Budai Vár gótikus udvarán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >