Tényleg nyer a magyar gyümölcs a chipsadón?
A hétfőn elfogadott, szeptembertől hatályba lépő népegészségügyi termékadó, közismertebb nevén chipsadó egyik nyertese a Vidékfejlesztési Minisztérium szerint a hazai mezőgazdaság lehet. Segíti ugyanis a helyi termelés és az élelmiszerbiztonság megerősítését. A gyakorlatban viszont nem biztos, hogy ilyen egyszerű a helyzet – írja az mfor.hu.
Az tény, hogy egyre égetőbb szükség lenne a hazai zöldség-gyümölcstermesztési ágazat és a fogyasztás fellendítésére, hiszen előbbinek kemény korlátozók között kell működnie (zöldség-gyümölcs esetében csak a magyarok harmada nézi, hogy hazait vegyen), ráadásul az utóbbi években az időjárási viszontagságok is megnehezítették a gazdák helyzetét. A lakosság fogyasztása pedig inkább stagnáló tendenciát mutat, ráadásul a hazai termékek időnként háttérbe szorulnak – mondta Mártonffy Béla, a FruitVeb Szakmaközi Szervezet elnöke.
Első gondolatra akár tűnhet úgy is, hogy a chipsadó bevezetése növelheti a gyümölcsfogyasztást hazánkban, a probléma viszont az, hogy a friss, idény jellegű, feldolgozatlan élelmiszerek nem helyettesítői a megadóztatott termékeknek (chipsek, energiaitalok, magas cukor- és sótartalmú előrecsomagolt élelmiszereknek). Az ilyen típusú ösztönzők pedig sokszor nem sokat érnek, hiszen, aki például hozzászokott a napi egy energiaital elfogyasztásához, az valószínűleg az áremelkedés után is ugyanúgy fogyasztani fogja – maximum olcsóbb fajtát választ.
Mártonffy Béla véleménye szerint a chipsadó bevezetése mindenképpen a gyümölcsökre irányíthatja a figyelmet. Az elképzelés viszont akkor működhet, ha sikerül kellően erős marketinget társítani a hazai zöldség-gyümölcs fogyasztás ösztönzése mellé. Példaként kiemelte a már 10 éve futó „Egyen zöldséget egy nap háromszor háromfélét” programot, ami részben a népegészségügyi helyzet javítását szolgálja, másrészt pedig a termelés ösztönzését.
Az elmúlt hónapokban csak az élelmiszerárak drasztikus emelkedéséről lehetett hallani, mely a zöldségeket és a gyümölcsöket sem hagyta érintetlenül. Bár a mezőgazdasági termékek árát sok minden befolyásolja. Ugyanis hiába lehetnénk például alma-nagyhatalom is (ráadásul a fogyasztás szempontjából is élen áll ez a gyümölcsféle), hiszen minden környezeti és szakismereti feltétel adott hozzá, az ültetvények öregek, az időjárás pedig évről évre megtizedeli a gyümölcskezdeményeket. Így, ami végül megfelel a minőségi követelményeknek, csak magas áron kerülhet az üzletek polcaira – az alacsony terméshozam és a magas önköltségi ár miatt is. A magyar termékeknek ráadásul versenyeznie kell az olcsóbb importtal is. Erre nagyon jó példa a nyár legkedveltebb gyümölcse, a dinnye is. Az elmúlt években pont amiatt kerültek nehéz helyzetbe a gazdák, mert az olcsó import dinnye letörte a hazai felvásárlói árakat, így igaz, volt olcsó gyümölcs a boltokban, az viszont nem biztos, hogy hazai volt.
A chipsadó egy egyfázisú adó, ez pedig azt jelenti, hogy az áru értékesítőjének kell azt megfizetni. Mivel ez többletkiadást jelent számára, így növeli a termék nettó árát (vagyis az előállítási költséget emeli) szinte elképzelhetetlen, hogy ne építené be a fogyasztói árba, ezzel hárítva át azt a vásárlóra. A fő cél ezzel a népesség egészséges táplálkozás irányába történő terelése, hiszen nemzetközi összehasonlításban elég elkeserítő a helyzetünk. Az azonban érdekes, hogy a chipsadó a köztudottan egészségtelen magas zsírtartalmú élelmiszerekre nem vonatkozik. Változás azonban még lehet, hiszen Lázár János, még a héten szeretne benyújtani egy indítványt, mely a gyorséttermek által kínált ételekre vonatkozna.
Nemzetközi viszonylatban nem jelent újdonságot a chipsadó, hiszen Európában és Amerikában is egyre erősödnek azok a hangok, melyek az egészségtelen ételek fogyasztását a rájuk kivetett büntető adókkal kívánják mérsékelni. A kontinensünkön Dánia volt az első, aki 2010-ben adót vetett ki a magas cukor- és zsírtartalmú élelmiszerekre – olvasható az e|n|w|c Natlacen Walderdorff Cancola nemzetközi ügyvédi iroda által készített legfrissebb elemzésben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >