Tenger, túra, távol-kelet: ezeken a nyomvonalakon mozognak a 2025-ös nyári utazási trendek
A magyar utazók idén nyáron is a bevált desztinációk felé veszik az irányt, miközben a beutazó turizmus is erőteljesen visszatérni látszik a Covid előtti szinthez. A Pénzcentrum Bakó Balázzsal, a MUISZ szóvivőjével és Erdei Bálinttal, a Cityrama ügyvezető igazgatójával beszélgetett az aktuális trendekről, a foglalási szokások változásairól és arról, hogyan illeszkedik Budapest a nemzetközi turisztikai vérkeringésbe.
A klasszikus nyári célpontok tarolnak
Horvátország, Görögország, Olaszország, Spanyolország és Törökország továbbra is a legnépszerűbb tengerparti célpontok a magyar utazók körében. Utóbbi különösen kiemelkedő ár-érték arányával, családbarát all inclusive csomagjaival hódít – különösen a kisgyermekes és kamaszos családok körében.
„Évek óta széles kínálattal dolgoznak az irodák, és az előfoglalási kedvezmények is vonzóak. Aki időben foglal, jobb árat és jobb szobát is kap” – mondta Bakó Balázs. Albánia és Bulgária is tartja magát a slágerlistán, miközben a téli egzotikus utaknál Omán és Zanzibár is felkerült a térképre.
Előfoglalás vagy last minute?
Bár a last minute lehetőség továbbra is népszerű, egyre többen választják az előfoglalást, főként a családosok. A decembertől márciusig tartó időszakban akár 10–30 százalékos kedvezmények is elérhetők, és ekkor még nagyobb a választék családi szobákból, tengerre néző apartmanokból is.
Kilábalás a válságból
A Covid időszakában az utazási irodák forgalma drasztikusan visszaesett, de a 2022-es év tavaszától újra fellendült a kereslet. Ma már évente mintegy egymillió magyar utazik külföldre, főként egyhetes, charteres tengerparti utakra. A háborús hírek és a geopolitikai kockázatok ugyan némi óvatosságot okoznak, de a trend összességében emelkedő.
A mesterséges intelligencia is begyűrűzik
Bár még csak a hype szintjén mozog, az MI már jelen van az utazási irodák munkájában is – főként az ajánlatok összeállításánál, az információfeldolgozásban és az ügyfélkommunikációban.
Budapest erősödik a nemzetközi piacon
„2024 jó év volt, és 2025-ben is hasonlóan erős szezonra számítunk” – mondta Erdei Bálint. A beutazó turizmusban ugyan csökkent az idei nagy rendezvények száma, de a 40. Hungaroring várhatóan több vendéget hoz. A legfontosabb küldőországok: Nagy-Britannia, Németország, Olaszország, USA és Spanyolország, a legnagyobb költők az amerikaiak.
A MICE (konferenciaturizmus) szegmens kiemelten fontos Budapestnek: ezek a vendégek 30–50%-kal többet költenek, mint a szabadidős turisták, és gyakran vissza is térnek családostul. Budapest az utóbbi években sokat fejlődött ebben a szegmensben – a 2025-ös évben kilenc új szálloda és 800 új szoba nyílik meg.
Duna, gasztro, Wow-élmény
A dunai hajós turizmus újra erőre kapott, főként amerikai, brit és német vendégekkel. Ők jellemzően néhány napot Budapesten is eltöltenek a hajózás előtt vagy után. A „kötelező látnivalók” mellett egyre nagyobb az igény a különleges, élményszerű programokra – ilyen például a kiállítászárás utáni privát tárlatvezetés vagy a Bazilikában adott koncert.
Merre tovább?
A város szépsége, biztonsága, gasztrokínálata és programtartalma lenyűgözi a látogatókat – a legfőbb kihívás a szolgáltatási minőség és közlekedési infrastruktúra ötcsillagos szintre emelése. Az ágazat képviselői szerint Budapest versenyképes a prémiumturizmusban is – feltéve, ha tervezhető, garanciákkal működő szolgáltatási háttérrel dolgozik.
Kapcsolódó cikkeink
Az utazók 70%-a fizetne többet a zöld alternatíváért
A turizmus a globális szén-dioxid-kibocsátás közel 10%-áért felel, így egyre…
Tovább olvasom >Unitravel-csőd: utazás is lehet a kártérítés – de van, amit zsebből kell fizetni
Nemcsak pénzbeli kártérítést, hanem új utazási lehetőséget is választhatnak azok…
Tovább olvasom >Vegyes képet mutat a balatoni turizmus – mégis van ok a bizakodásra
A Balatonnál zajló turisztikai szezon nem indult zökkenőmentesen: az időjárás…
Tovább olvasom >További cikkeink
Fojtott tempóban: a cégvilág még zsugorodik, de lassul a visszaesés
A hazai cégek száma továbbra is csökken, de a visszaesés…
Tovább olvasom >Czomba Sándor: több mint 1,5 éve folyamatosan nő a fizetések vásárlóereje
Brüsszel hosszú ideje elhibázott gazdaságpolitikát folytat, a háborút támogatja a…
Tovább olvasom >Árnyomás és túlkínálat a kaliforniai paprika globális piacán
A kaliforniai paprika világszinten nehéz piaci környezetbe került: túlkínálat, eltérő…
Tovább olvasom >