Tej föl nélkül
Közös tanulmánysorozatot indított a GfK Hungária és az Agrár Európa Kft. Ennek első része a tejszektor helyzetét térképezi fel azzal a szándékkal, hogy az érintett termelőknek, feldolgozóknak és forgalmazóknak, valamint a szakigazgatás, a finanszírozás és a kapcsolódó szakmák számára nyújtson segítséget.A július 29-én rendezett sajtótájékoztatón a közel 100 oldalas tanulmányt Fórián Zoltán, az Agrár Európa Kft. üzletágvezetője és Sánta Zoltán, a GfK Hungária piacfejlesztési menedzsere mutatta be, Tej föl nélkül címmel.
– A tejszektor kilátásai vegyesek – mondta Fórián Zoltán. – A tehénlétszám évtizedek óta tartó csökkenése megállni látszik, bár az állomány nagyobb telepekre való koncentrálódásával még számolni kell. A tehéntejtermelés megítélésünk szerint szintén elérte már a mélypontját, a jövőben stabilizálódni fog. Véleményünk szerint a felvásárlási árak idén éves átlagban 80-82 forint körül alakulnak.
Miközben a tej világpiacán a kilátások továbbra is kedvezőek (növekszik a termelés, a felhasználás és a világpiaci forgalom), az EU tejszektorának növekedése korlátozott, hiszen az szinte teljes mértékben a belső piac bővülésétől függ.
Az Európai Unió tejpiaci szabályozása folyamatosan változik, amelynek egyik legfontosabb célja a világpiaci viszonyokhoz való alkalmazkodás. Az előrejelzések 2014-ig a tejtermelés és felvásárlás tavalyi szinten maradását vetítik előre. Ezen belül a régi tagok (EU-15) termelése előreláthatólag stagnál, az új tagoké (EU-12) pedig 3 százalékkal csökken.
A tejtermékek kiskereskedelme eközben a koncentrálódás felé halad. 2007-ben a háztartások az otthoni fogyasztásra történő összes tejtermék vásárlásainak már az 57 százalékát adták a modern kereskedelmi egységekben beszerzett termékek.
– Ez a szám az egyes tejtermék-kategóriákban eltérő arányokat mutat. Míg a folyadék tejeknek az 51 százaléka, addig a tejfölöknek már 64, a joghurtoknak 76, a sajtoknak pedig 80 százalékát szerezték be a háztartások a modern kereskedelmi egységekben – mondta el Sánta Zoltán.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >