Tech és track – Az FMCG-dinamika mozgatórugói
Az FMCG szektor dinamikusan változó világában a hatékonyság és az átláthatóság kulcsfontosságú szerepet játszik a siker elérésében. A nyomon követési rendszerek bevezetése és fejlesztése nem csupán a termékek eredetének és útjának ellenőrzését teszi lehetővé, hanem hozzájárul a fogyasztói bizalom erősítéséhez és a vállalati felelősségvállalás növeléséhez. Mindezeken túl segíti az ellátási lánc optimalizálását, a költségek csökkentését, valamint a piaci trendek gyorsabb felismerését és kihasználását is.
A cikk a Trade magazin 2024/8-9. lapszámában olvasható.
A magyarországi nyomon követési piacot számos tényező befolyásolja, mint például a technológiai fejlődés, azon belül is a 4G és 5G terjedése vagy akár az IoT (Internet of Things) eszközök térnyerése.
– A mesterséges intelligencia és Big Data technológiák alkalmazása lehetővé teszi a nyomkövetési adatok mélyebb elemzését és a prediktív analitikát, ami javítja a logisztikai teljesítményt és a balesetmegelőzést. Mind lényegesebbé válik a már meglévő struktúrákkal való integráció, a digitalizáció erősítése, például az e-CMR-rel és az adminisztrációban. Az utóbbiban hatalmas segítséget nyújt az iTrack egyedi riportrendszere – mondja Joó Hajnalka, az iData Kft. kiemelt ügyfélmenedzsere, aki arra is emlékeztet, hogy az elmúlt időszakban változások történtek jogszabályi szinten a veszélyes áruk szállításában, és megfigyelhető az is, hogy erősödnek a piacon a fenntarthatóbb flottára irányuló törekvések.
– Ezért is fejlesztettük ki az iTrack Zöld Szolgáltatások csomagot, mely támogatást ad a CO2-kibocsátás csökkentéséhez, a biztonságosabb közlekedéshez és valós adatokat szolgáltat akár az ESG- riporthoz is – jelzi Joó Hajnalka.
Elmondása szerint ügyfeleik legfőbb igénye az, hogy flottájuk működése költséghatékony és a lehető legoptimalizáltabb legyen. Ahhoz, hogy ezeket az elvárásokat ki tudják elégíteni, folyamatosan fejleszteni kell a szolgáltatásaikat és riportjaikat, hogy minél pontosabbak és testreszabottabbak legyenek. Az igények között szerepel a rendszerintegráció is, tehát az iTrack rendszer és más vállalati rendszerek – SAP, AETR Control vagy InnoTMS – integrációja. Az FMCG szektor számára a telematikai funkciók is nélkülözhetetlenek, mivel segítenek optimalizálni a logisztikai folyamatokat, növelni az eredményességet és csökkenteni a költségeket.
– Személy- és kisteherautós flottával kapcsolatos meghatározó tevékenységeink közé tartozik a valós idejű nyomkövetés, üzemanyagkontroll, szervizfigyelő alkalmazás, vezetésistílus-elemzés, elektronikus menetlevél, valamint az automatikus parkolódíj-fizetés. A 3,5 tonna feletti gépjárművek esetében a biztonságos útdíjfizetés és a tachográf távoli letöltése mellett szeretném felhívni a figyelmet a zárt áruvédelmi rendszer szolgáltatásainkra, mint például a raktérajtónyitás figyelésére, a hőmérséklet monitorozására és a tiltott helyen való megállás érzékelésére. Mindez már élő riasztással is elérhető. Folyamatosan fejlesztünk és reagálunk a piaci kihívásokra. Elsőrendű feladatunk az integrációk további bővítése és olyan niche piacok kiaknázása, ahol a telematikai szolgáltatások választ adhatnak a problémákra – tudjuk meg az iData Kft. kiemelt ügyfélmenedzserétől.
Egyedi igényekre szabva
D. Szabó Lajos, a FLEETware üzletágvezetője arról számol be, hogy a kisebb vállalkozások esetében továbbra is nagyon árérzékeny a szolgáltatók közötti választás, míg a nagyobb vállalkozások már bátrabban ruháznak be akár egyedi igényekre szabott megoldásokra is.
– Egyre több nagyobb flottával rendelkező vállalkozás keres az alapvető járműkövetési funkcionalitáson túlmutató opciót, amolyan hibrid, testreszabott „dobozos” szolgáltatást, sőt sok esetben „dobozos” terméket, hiszen megjelent a kereslet arra, hogy licenszként vásárolják meg és saját üzemeltetésben hasznosítsák. Az egyedi szükségletek főként más vállalati modellekkel történő összekapcsolást, testreszabott komplex riportolási lehetőségeket és jövőbeni felhasználásra (akár mesterséges intelligencia segítségével) teljes járműadat-digitalizációt jelentenek – informálja lapunkat a szakember.
Arra is felhívja a figyelmet, hogy néhány év múlva kivezetik a 2G hálózatot Magyarországon. – Bár ez sokaknak nem mond sokat, hiszen minden telekommunikációra képes kézi és asztali eszközünk már 4G, 5G hálózatokat használ, azonban a járműkövetés területén a jól bejáratott és megbízhatóságot már többszörösen bizonyított berendezések 2G hálózaton kommunikáltak. Ennek lefedettsége mindenhol közel 100%-os, és a nyomkövetésben küldött pici adatcsomagoknak ideális terep a 2G. A következő években fokozatosan át kell állni 4G változatokra. Pontosabban az EU-ban rendszeresen közlekedő járművek esetén már most, hiszen több országban már lekapcsolták, vagy a nagyon közeli jövőben lekapcsolják a 2G-t. A 4G készülékek drágábbak, és nincs mögöttük még az évtizedeken átnyúló tapasztalat. Mivel a kisebb vállalkozások árérzékenyek, ezért egyre nagyobb létjogosultságuk van a szakszerű beszerelést nem igénylő gépezeteknek, melyek OBD csatlakozóra dughatóak, vagy akkusarura köthetőek bárki által. Így egyszeri költségek nélkül, tulajdonképpen „software as a service” módon vehetik igénybe a szolgáltatást, csak havidíjért – ismerteti D. Szabó Lajos.
A nagyobb vállalkozások számára a legnépszerűbbek a flotta szintű statisztikák, amelyek több fontos paraméter mentén adnak megbízható információkat a flotta kihasználtságáról, amortizációjáról és a sofőrök vezetési teljesítményéről, amelyek alapján már döntéseket lehet hozni a flotta és a sofőrállomány összetételéről.
A szoftverfejlesztésen belül a mesterséges intelligencia a fókuszterületük, már most futnak projektjeik, amelyekben ezt a technológiát használják fel nagyobb ügyfelek egyedi igényeiben, illetve később mindenki által elérhető piaci funkcionalitást is terveznek bevezetni, amely MI-n alapul.
Komplex megoldások
Az idei évben a fuvarozási költségek 2023-hoz képest is jelentősen megugrottak a magas infláció, a jövedéki adó és az útdíj növekedésének együttes hatására. Ráadásul az is nehezíti a szállítmányozók helyzetét, hogy a feladatok volumene még mindig nem érte el a recesszió előtti szintet a kiskereskedelmi forgalom, az ipari termelés és az építőpar tavalyi visszaesése miatt.
– Ennek egyenes következménye, hogy a fuvarozó cégek között továbbra is nagyon kiélezett a verseny; a produktivitásra, a költségracionalizálásra való törekvés elengedhetetlen a fenntartható működésükhöz. Tapasztalataink szerint fokozódó igény mutatkozik ügyféloldalon az olyan komplex megközelítésekre, amelyek a napi üzemeltetés teljes folyamatát támogatják. Az Eurowag egyik nagy előnye a piacon, hogy olyan átfogó szolgáltatást biztosít, amely az üzemanyag-gazdálkodás, a telematika, az útdíjfizetés és a pénzügyi finanszírozás területén minden ügyféligényre hatékony választ ad. Komoly pozitívum lehet ügyfeleink számára, hogy a komplexitás jegyében az útdíjfizetési szolgáltatásunkba integrálva ingyenes telematikai megoldást is kínálunk valós idejű járműkövetéssel és nehézgépjármű-specifikus útvonaltervezéssel. Az ingyenes alapcsomagon túl a portfólióban természetesen elérhető a tachográfadatok távoli letöltése, üzemanyag-menedzsment vagy a járművezető vezetési stílusának elemzése számos egyéb funkció mellett – nyilatkozza Kálmán László, az Eurowag – W.A.G. payment solutions a.s. Magyarországért felelős igazgatója.
Telematikai szolgáltatásuk segítségével a hűtött áru menedzsmentje egyszerűsödik, a kapcsolódó törvényi megfelelőség könnyebben kivitelezhetővé válik. Nagy pontosságú hőmérsékletszenzoraikkal folyamatos információt tudnak közvetíteni a raktér aktuális állapotáról, az előírásoknak megfelelő hőmérsékletről vagy az attól való eltérésről. //
Kapcsolódó cikkeink
A Tenstorrenttel közösen fejleszti mesterségesintelligencia-megoldásait az LG
Az LG Electronics (LG) és a Tenstorrent bejelentette, hogy kibővítették…
Tovább olvasom >Kávét rendel majd az LG autós asszisztense, ha fáradt a sofőr
Az LG Electronics (LG) bemutatta a fejlett autóipari technológiai koncepciókat…
Tovább olvasom >Ritkábban használják a mesterséges intelligenciát a munkához a magyarok, mint a nemzetközi átlag
A magyar munkavállalók a globális átlagnál ritkábban használják a mesterséges…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >30%-kal kevesebb anyaghasználat már megoldás lenne a klímaválságra
A körforgásos gazdaság globális szükségszerűség: túlmutat a földrajzi határokon, és…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >