Te is változz, ne csak a körülmények!
Munkapszichológiában és karriertanácsadásban jártas szakértőnk, dr. Csík Klára a karantén ideje alatt felgyűlt gondolatait osztotta meg napló formájában lapunkkal.
Ma egy hónapja, pont a születésnapomon kezdtük a karanténozást. Jubilálok. Nincs mit ünnepelni, azt igen, hogy eddig nem kaptam, kaptuk meg a betegséget.
Folyamatosan tartom a kapcsolatot, kidolgoztam a házirendet, munka, takarítás, főzés stb. Működik, még mindig pezseg bennem az energia és a tenni akarás. Telefonálok, viberezek, messengerezek, smsezek, ki, hogyan elérhető. Bár, már néha elgondolom, jó lenne kimenni és élvezni a korábban megszokott, apró dolgokat: fodrász, kellemes ebéd egy ügyféllel, kurzus a Margitszigeten.
Várom, többünkkel együtt, a csodát, és figyelek.
Online adok tanácsot, fejlesztem a vezetőket, és álmomban már azzal foglalkozom, a cégem munkáját miképpen befolyásolja ez a helyzet. A tanácsadók, bízom benne, előnyösen jöhetnek ki a dologból, mert a cégek, legyen kicsi, közepes, nagy, mind újratervez, változtat, ami elkerülhetetlen.
Több elmélet szerint 9 változást lehet megkülönböztetni, mely a szervezetek felépítését sem hagyja érintetlenül. Most azok a cégek sikeresek, akik „felvették a kesztyűt”, és megfelelnek az aktuális helyzetnek. Készen állnak az átszervezésre, gyors módosításra, és ezerrel haladnak előre.
Olvashatjuk, mennyit változnak a vásárlói és fogyasztói szokások, melyek kielégítése más-más munkamódszert, hozzáállást igényelnek. Azokban az iparágakban, amelyek szinte teljesen leálltak, folyik a szervezet átalakítása a kárenyhítés jegyében. Szükség van-e ekkora szervezetre, ennyi munkaerőre, irodára, munkaórára, a hatékonyság jegyében?
Emlékeim szerint 2009–2011-ben is a hatékonyság növelése volt a sláger, most sem lesz másképp. Az nyer, aki piacot, üzletet, időt, ügyfelet, vásárlót nyer. Idő kell a gondolkodásra, ezért nem állnak vissza gyorsan pl. a nagy gyártó cégek, mert elfoglaltak az új stratégia kidolgozásával. Látható, hogy az online munkavégzés új távlatokat nyit, formálja az eddigi munkavégzési gyakorlatot, és ennek tapasztalatai már látszanak. Nem kell az irodában ülni: költséget lehet megtakarítani és a cél mégis teljesül.
Összefoglaltam, mely szempontok átgondolása szükséges (a teljesség igénye nélkül) az eredményes átalakítás előtt, mely feladat a szakemberekre, vezetőkre vár.
Hogyan működtünk eddig? – Leltárkészítés.
Mi változott? – Emberek, infrastruktúra, eszközök a vírus alatt.
Új célok meghatározása. – Elkötelezettség a célok mellett a szervezet valamennyi szintjén.
Paradigma váltás. – Szemlélet átalakulás a munkatársak és vezető gondolkodásában, fogadjuk el az újat és tanuljunk a régiből!
Kommunikációs folyamat átalakulása. – Személyes és online kapcsolatok erősítése vagy éppen átformálása.
Időfaktor. – A cél elérése érdekében: gyorsaság, versenyelőny, teljesítés.
Szervezeti modellek kialakítása. – Kire, hol, milyen munkára, munkaerőre van szükség?
HR faktor. – Elégedett munkaerő, sikeres cégmodell felállítása.
Új költségstruktúra. – Motivációs rendszer kidolgozása és elfogadtatása.
Az új rendszerek, munkafolyamatok megismertetése és bevezetése.
Visszacsatolás, ellenőrzés, értékelés. – Esetleges módosítások végrehajtása.
E 11 pontos ütemterv megvalósításához szakértő tanácsadókra is szükség lesz, mert a cégek többségének egyrészt nem áll a rendelkezésére a szakértelem, másrészt nincs elegendő idő kidolgozásukra. Várom a kezdetet, amikor újra beindul a gépezet, és haladhatunk tovább.
Tudomásul kell venni: amikor katartikus események történnek, a rendszer visszaáll, de az emberi tényező, amely nemcsak reálisan gondolkodik, hanem érzelmei is vannak, nehezebben fogadja el a változás tényét és a komfortzóna megváltozását.
Te is változz, ne csak a körülmények, a környezet. Ez a készség, képesség felértékelődik, minden egyes szervezetben és munkahelyen. A vezetők és munkatársak szerepe, helye, munkaköre is változik, melyeket gyorsan, hatékonyan, a piac változásainak megfelelően kell alakítani. Így szerezhetünk versenyelőnyt a gazdaságban, a piacon, hogy ne veszítsük el a korábban elért eredményeket. A vezetők szerepe nagyon fontos e téren, mert ők a változás zászlóvivői.
Aki kimarad, lemarad, tartja a mondás, és ez a jelenlegi helyzetben nagyon igaz. Tegyük a dolgunkat, hozzáértéssel, szakértelemmel, mert a megrendült bizalom a piac szereplőiben, a cégek munkatársaiban csak így tud helyreállni. A vezetők szerepe nagyon fontos e téren, mert ők a változás zászlóvivői, sok múlik rajtuk. A bizonytalanság, döntés, halogatás bizalmatlanságot szül, amely most még inkább ronthatja a helyzetet.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >A 3,01 literes üdítőspalackok vitája: nem szándékos rendszerkerülés, hanem átmeneti megoldás
A magyar piacon megjelenő, 3,01 literes üdítőspalackok körüli vita kapcsán…
Tovább olvasom >