Távozik Japánból a Tesco
Kilenc évnyi próbálkozás után feladta a japán piac meghódításának kísérletét a világ harmadik legnagyobb kiskereskedelmi lánca, a Tesco. A japán láncot a hazai Aeon vállalat vásárolja meg.
Az Aeon, amely jelenleg a második a japán kiskereskedelmi piacon, az elmúlt öt évben 775 millió dollárt költött a tevékenysége bővítésére, és több rivális szupermarket láncba is bevásárolta magát.
A Tesco két lépcsőben száll ki a japán piacból; elsőként a japán vállalat részvényeinek 50 százalékát eladja az Aeonnak, amellyel így vegyesvállalatot hoz létre, majd 63 millió dollárt fektet ebbe a cégbe az átstrukturálásért, amelynek végén megszűnik japán érdekeltsége. Nem a Tesco az első külföldi óriáscég, amelynek beletört a bicskája a japán piacba, korábban a francia Carrefour és a brit Boots is távozni kényszerült.
Az elhúzódó defláció, a rendkívül erős verseny és a speciális fogyasztói igények megnehezítik a japán vásárlok meghódítását, a Tesco pedig a Reuters által megkérdezett elemző szerint mintegy 30 millió fontot bukott Japánban az elmúlt évtizedben. Ez a döntés valószínűleg újra feléleszti majd a vitákat a jóval nagyobb, de szintén veszteséges amerikai lánc, a Fresh & Easy sorsát illetően. A Tesco ugyan állítja, hogy ragaszkodik a leányhoz, amely állítása szerint a tervek szerint halad, ugyanakkor a négy nagy amerikai szakszervezet nyugdíj-befektetéseit irányító egyik befektetési cég azt követeli, hogy készítsenek átalakítási tervet a leányvállalat kapcsán vagy nem fogadja el a Tesco eredményjelentését a közgyűlésen.
A brit piacon május végével záruló első negyedévben a szigetországban 1,5 százalékkal estek vissza az eladások éves rátán, ugyanakkor a csoportszintű értékesítés 2,2 százalékkal emelkedett. A vállalat 30 százalékos részesedéssel uralja a hazai piacot, ugyanakkor januárban 20 év után először adott ki a profitcsökkenésre vonatkozó figyelmeztetést. A konszern áprilisban tette közzé átfogó átalakítási tervét a brit piac tekintetében; az egy milliárd fontos beruházással megvalósuló szerkezetváltás keretében bővítik az alkalmazottak számát és a kínálatot és modernizálják a hálózatot.
A konszern Ázsiában 9,0 százalékkal emelte eladásait, az egy éve nyitva tartó üzletek és az új üzletek is javítottak a teljesítményen, Kínában azonban továbbra sem javult a helyzet. Európában a teljes értékesítés az üzemanyaghatást leszámítva 6,0 százalékkal emelkedett. (Reuters – Világgazdaság Online)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A Lidl bemutatta tizedik, jubileumi szakácskönyvét
A Lidl bemutatta 10. szakácskönyvét, amely közel 4 millió megjelent…
Tovább olvasom >Magyar női vízilabda támogatója lett a Helia-D
Együttműködési megállapodást jelentett be a Helia-D és az UVSE Vízilabda…
Tovább olvasom >Kacsából és a libából nagyjából ilyenkor esszük meg az éves mennyiséget
Hazánkban a kacsa- és a libahús fogyasztása döntően az ünnepi…
Tovább olvasom >