Tartós fogyasztási cikkek – az első negyedév a hazai piac lassú növekedését hozta
2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek értékesítése 11 százalékkal nőtt Magyarországon. Ez a növekedés elsősorban az IT szektor eredményeinek köszönhető, de a háztartási kis- és nagygépek, illetve a szórakoztató elektronikai cikkek iránti keresletben is mérsékelt bővülés volt megfigyelhető. Az IT szektor forgalmának erősödése – nem meglepő módon – a tavaly még kevésbé keresett – média tabletek iránti fogyasztói igény fokozódásának tudható be: a piac az idei első három hónapban 2012 első negyedévével összehasonlítva közel 200 százalékkal bővült.
Forgalomváltozás – Tartós fogyasztási, műszaki cikkek
Forrás: GfK TEMAX® Hungary, GfK
Információ technológia: jelentős növekedés, tabletekkel a főszerepben
A szektor erőteljes – 38 százalékos – értékalapú növekedést mutat 2013 első negyedévében az előző év azonos időszakához képest. A hagyományos értelemben vett árucsoportok (asztali PC, monitor) közepes mértékű csökkenést szenvedtek el. Kivételt képez e trend alól a mobil PC szegmens (netbook, notebook), amely jelentősen bővült. Ez a változás azonban leginkább a rendkívül alacsony viszonyítási bázisból fakad, hiszen a szegmens a tavalyi év első negyedévében nagyon alulteljesített. Az alacsony bázis a tablet készülékekre fokozottan jellemző – 2012 elején magas átlagára miatt még kevésbé volt keresett -, amely szegmens robbanásszerű növekedésével járul leginkább hozzá a teljes IT szektor jó teljesítményéhez.
Fotó: intenzív növekedés az első negyedévben
A GfK TEMAX® Magyarország által mért szektorok közül a Fotó szektor növekedése volt az egyik legimpozánsabb: 2012 első negyedévéhez képest közel 17,5 százalékkal magasabb értékesítési forgalmat ért el az idei első negyedévben. A növekedés motorjául alapvetően két szegmens, a digitális tükörreflexes gépek (D-SLR) és a kompakt cserélhető objektíves fényképezők (MILC) szolgáltak. A D-SLR gépek piaca elsősorban a belépő szintű készülékekkel tudott erősíteni a tavalyi gyenge bázishoz képest, de összességében a középkategóriás és a fél-profinak nevezhető készülékek eladása is emelkedett, nem kis részben az átlagosan 9 százalékkal csökkenő átlagáraknak köszönhetően. A hagyományos kompakt gépek szintén növekedést tudtak felmutatni – ezzel megállítva egy régóta tartó negatív trendet -, miközben az átlagáruk emelkedett a nagy optikai átfogású készülékek növekvő népszerűsége miatt.
Háztartási kisgépek: vegyes tendenciák
A háztartási kisgép szektor 5,6 százalékos érték alapú növekedést produkált az év első negyedében, azonban a különböző árucsoportok vegyes képet mutatnak. A növekedés köszönhető az étel előkészítő, a szőrtelenítő, a szájápolási és a hajformázó készülékek kategóriáinak. Ezek a termékcsoportok szignifikáns növekedést produkáltak, míg az olajsütők, vízforralók és a kenyérpirítók iránti kereslet nem nőt. A legnagyobb kategória, a porszívók érték alapon minimális növekedést generáltak. A kávéfőzők piacán folytatódik a trend, miszerint a hagyományos filteres kávéfőzők és a zárt rendszerű, kapszulás kávéfőzők értékesítése csökken, ugyanakkor a fullautomata és a nyitott rendszerű porciós kávéfőzők értékesítése tovább nő.
Háztartási nagygépek: jól kezdődik az év
2013 első negyedévében a háztartási nagygép szektor 5 százaléknyit nőtt érték alapon az előző év azonos időszakához viszonyítva, ami pozitív előjeleket sejtet a 2013. évre. A növekedést elsősorban a mosógép szegmens indukálta, amely továbbra is a legnagyobb eladási darabszámot produkáló árucsoport. A mosógépek mellett a szárítógépek növekedése volt még kétszámjegyű. A sütők, mosogatógépek, fagyasztók és a páraelszívók eladása szintén meghaladta az előző év azonos időszakában realizált értékesítést. A főzőlapok és a hűtők stagnálnak, egyedül a mikrohullámú sütők felvevőpiaca zsugorodott számottevően.
Telekommunikáció: stabil növekedés az okostelefonok térnyerésének köszönhetően
A válság ellenére ez a terület állandó jó teljesítményt nyújt, az év első negyedévében a tavalyihoz képest 10 százalékkal adtak el több készüléket a magyar piacon, ami a forgalmazott érték 20 százalékos emelkedését vonta magával. Az értékforgalomnak a darabszámhoz képest erőteljesebb növekedésének hátterében az okostelefonok állnak, amely termékek nagyarányú bővülést könyvelhettek el. Bár eközben a hagyományos mobiltelefonok jelentősen csökkentek, a magasabb árú okostelefonok térnyerése ellensúlyozta ezt a folyamatot. Az átlagárak tekintetében lefelé mutató változás figyelhető meg, amíg azonban ez a hagyományos telefonoknál jelentős, addig az okostelefonok esetében csak minimális csökkenést jelent.
Szórakoztató elektronika: a TV piac újra fellendülőben
2013 első negyedéve a hazai szórakoztató elektronikai piacon pozitívan zárult: az értékesítési összforgalom a mért kategóriákban 2,4 százalékkal nőtt. A piacon legfontosabb termékcsoport az LCD kijelzős televízióké, amely egyedüliként a piacon növekedést mutatva 13 százalékkal magasabb forgalmat generált az előző év azonos időszakához viszonyítva. Mindeközben az értékesítési átlagárak 2 százalékot estek érintve valamennyi kijelzőkategóriát. A hagyományos audio és video termékcsoportok (otthoni audio és házimozi, DVD lejátszó/felvevő, videokamera stb.) hasonlóan a tavalyi évhez továbbra is visszaesést mutatnak, jóllehet, az igazi innovációk már régóta hiányoznak ezekről a piacokról.
Irodatechnikai eszközök: erőteljes visszaesésben a hardverek és kellékanyagok
A szegmens az értékesített darabszámok tekintetében mindössze 6 százalékkal csökkent, azonban értékalapon a visszaesés jelentősebb volt és elérte a 12 százalékot. Az átlagárak csökkenése együttesen érintette az egyes termékcsoportokat, kivételt csak a multifunkciós berendezések jelentettek, ahol az átlagárak kismértékben nőttek. A csökkenés azonos mértékben érintette a hardver termékeket (nyomtatók, multifunkciós berendezések) és a kellékanyagokat (toner, patron). A nyomtatóknál közepes mértékű erősödést mutat a lézerkészülékek aránya, míg a multifunkciós berendezéseknél ez az arány állandó.
„Köszönhetően a tabletek, okostelefonok, lapos tévék és D-SLR fényképezőgépek magas értékesítési számainak 2013 első negyedévében a tartós fogyasztási cikkek piaca 11 százalékkal nőtt érték alapon az előző év azonos időszakához képest” – mondta el Bécs Lajos, Client Group Lead a GfK Hungária részéről. „Nem egyértelmű azonban az, hogy ez a trend tovább folytatódik-e az év további részében” – tette hozzá a szakember. „Míg ugyanis számos jel mutat arra, hogy a gazdasági visszaesés továbbra is elhúzódik, addig a fogyasztási kedv erősödni látszik. Ezt erősíti meg a kamatlábak és a munkanélküliségi ráta csökkenése is.”
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Sok sót tartalmaznak és drágák az új generációs növényi alapú húsok
Míg a növényi alapú húshelyettesítők nagy többsége a hússal szemben…
Tovább olvasom >A baby boomerek jelentik a növekedés kulcsát az öregedésgátló bőrápoló termékek piacán
A Baby Boomer generáció növekvő érdeklődése az egészséges öregedés iránt…
Tovább olvasom >A versenyfenyegetettséget elemzi a dunnhumby és a Placer.ai új AI-alapú eszköze
Új AI-eszközt alkotott a dunnhumby és a Placer.ai, amely képes a…
Tovább olvasom >