Tartja magát az élelmiszerinfláció – a fogyasztók egyre nehezebben viselik
Az élelmiszer-infláció továbbra is rendkívül magas, és a fogyasztók érzik a hatását. Az IRI augusztusi, a napi friss élelmiszer-vásárlók körében végzett felmérése szerint változtatnak az éttermi elkötelezettségükön és az élelmiszervásárlásaikon is.
Az IRI által mért, több üzlethelyiségben – beleértve a szupermarketeket, klub-, tömeg-, szupercenter-, drogéria- és katonai áruházakat – forgalmazott összes élelmiszer és ital egységára tovább emelkedett, és 14,3%-kal emelkedett az augusztus 28-ával végződő négy hétben 2022-ben, az egy évvel korábbihoz képest. Ez 13,3%-os növekedés a júliusban mérthez képest. Az augusztusi infláció a boltokban (élelmiszer) +16,6%, a romlandó élelmiszereknél pedig +13,3% volt. 2019 augusztusához képest az összes élelmiszer és ital ára 27,4%-kal emelkedett.
„Az infláció 2021 kora ősze óta gyorsul, a szárazság súlyos, a fogyasztói bizalom alacsony, és az élelmiszervásárlási szokások nagyon gyorsan változnak” – mondta Joe Watson, az IFPA kiskereskedelmi, élelmiszeripari és nagykereskedelemért felelős alelnöke. „A folyamatos zavarok közepette az IRI, a 210 Analytics és az IFPA továbbra is elkötelezettek abban, hogy a friss termékekkel kapcsolatos legfrissebb trendeket és elemzéseket nyújtsanak az iparágnak.”
A 2022. augusztusi négy hét alatt 57,7 milliárd dollár értékben értékesítettek élelmiszereket és italokat, ami +8,7%-os növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. Ez nagyjából ugyanolyan mértékű növekedést jelentett az előző évhez képest, mint júliusban. A 2022. augusztusi dollárértékesítés +25,7%-kal nőtt 2019 augusztusához – a pandémiát megelőző normál értékhez – képest. A romlandó áruk, beleértve a termékeket, a tenger gyümölcseit, a húst, a pékárut és a csemegeszeleteket, átlagos dollárteljesítményt mutattak, de a középáruházi cikkek forgalma valamivel több mint 10%-kal nőtt.
Az éves növekedést az infláció támogatta, az egységnyi eladások -5,0%-kal csökkentek. A darabonkénti csökkenés már több hónapja átlagosan 4% és 5% között van. Ráadásul az egységek az áruház minden területén a 2019-es szint alá estek. Mégis, az árak több mint 27%-os növekedése 2019-hez képest, és a mindössze -1,3%-os egységcsökkenés azt mutatja, hogy a fogyasztói kereslet a kiskereskedelemben továbbra is erős.
Gyümölcs- és zöldségértékesítés
A gyümölcsöknél tapasztalható általános mennyiségi nyomás szinte az összes nagy eladótól visszhangzik – mondta Jonna Parker, az IRI friss termékekkel foglalkozó csoportvezetője.
„A legnagyobb volumencsökkenést a top 10 szereplő között a vegyes gyümölcsök és a mandarinok között mérték, de az avokádó és a dinnye is jelentősen visszaesett”.
Az augusztusi zöldségteljesítmény nagyon vegyes volt, mondta Watson.
„Míg a legtöbb top eladó növelte a dollár alapú értékesítést, csak az uborka esetében tapasztaltunk volumennövekedést. Ez jól mutatja a nehéz piaci helyzetet”.
Kapcsolódó cikkeink
A fogyasztók többsége szerint az AI növeli majd a pénzügyi csalások előfordulásának kockázatát
A pénzügyi visszaélések megelőzésére megoldásokat kínáló Abrigo új felmérése szerint…
Tovább olvasom >Átfogó kutatás a hazai sajtfogyasztásról
A Tej Szakmaközi Szervezet és Terméktanács célkitűzése, hogy több magyar…
Tovább olvasom >Már a hazai vállalatok nagy része használja az AI-t
A Magyar Termék augusztus elején 260 védjegyhasználó partnere körében készített…
Tovább olvasom >További cikkeink
Visszafogottabb eredményt hozott az ősz az idegenforgalomban
A nyári szezon növekedése után az ősz első hónapja visszafogottabb…
Tovább olvasom >Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Csokiláz és pikáns rendelések – a magyarok így ünneplik a halloweent
Különleges rendelések és új édességtrendek Közép-Európában: egyre népszerűbbek az intim…
Tovább olvasom >