Tarja, vizes törölköző, trükkök – így grillez a magyar!

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 07. 23. 12:01

Dübörög a nyár, a grillsütők folyamatosan dolgoznak, és a magyar kertek, teraszok, nyaralók megtelnek füsttel, illatokkal és jókedvvel. A PICK friss hús aktuális, reprezentatív felmérése szerint a magyar lakosság kétharmada szokott grillezni valamilyen rendszerességgel – ez is jól mutatja, hogy a szabadtéri sütögetés nem csupán divat, hanem valódi közösségi élmény, amely generációkat köt össze.

Grillezni jó – de nem mindig egyszerű

Budapest, 2025. július 23. – A legtöbben, a válaszadók közel fele, a szezonban néhány alkalommal grillez – derült ki a PICK friss hús felméréséből. Ennél gyakrabban (havonta, kéthetente) a grillezők 13%-a hódol ennek a szenvedélynek, sőt, 3% heti rendszerességgel is süt a szabadban. A megkérdezettek jelentős része nem csak nyáron választja ezt az ételkészítési módot: harmaduk évszaktól függetlenül bármikor grillez, amikor jó idő van, negyedüknek tavasztól őszig tart a grillszezon. A legelszántabbak (8%) még télen sem mondanak le a grillezésről. Leginkább hétvégi elfoglaltság, illetve családi, baráti összejövetelek programja, de 27% spontán is a grillrácsra dob valamit, ha úgy tartja kedve.

A grillezés azonban nem mindig sül el jól – szó szerint. A sikerhez több tényezőnek is össze kell állnia: jó társaság, kellemes időjárás, némi szakértelem, minőségi alapanyagok és egy csipet szerencse. A legnagyobb ellenség? Egyértelműen az eső. A grillezők több mint fele (54%) szerint ez a legnagyobb grillkatasztrófa. Ezt követi a rossz minőségű, rágós, mócsingos vagy romlott hús (39%), de ugyanannyian attól is tartanak, hogy nem megfelelően sül át vagy épp odaég a hús, nem ízlik vagy éppen idő előtt elfogy. Nem meglepő módon a már idén nyáron is megtapasztalt túlzott hőség is sok említést kapott (23%), hiszen ilyenkor nem a grillrács mellé, hanem inkább a medencébe vagy a klímás szobába vágyik az ember. A lehetséges problémák között említették még a válaszadók, ha nem tudják begyújtani a tüzet, rossz a hangulat vagy ha az elkészült ételeket ellopja a kutya.

Forróság ellen magyar praktikák

A nyári hőség nem kedvez mindig a szabadtéri sütögetésnek. A magyaroknak azonban van sütnivalója: 45%-uk jégkockával, hűsítő italokkal, harmaduk pedig nyakba tett vizes törölközővel próbálja elviselhetővé tenni a meleget. A ventillátor melletti (16%) és a medencéből történő grillezés (14%) is szerepel a trükkök között. A diófa árnyéka és az esti órákban történő sütés szintén leleményes megoldás. A klímás helyiségből ki-be szaladgálás vagy a feleség legyezése már inkább humoros válaszként jelent meg – de még ezek is mutatják, hogy a magyar kreativitás határtalan akkor is, ha grillezésről van szó.

Mi kerül a rácsra? A tarja verhetetlen

A grillpartik sztárja egyértelműen a hús – azon belül is legtöbben szárnyast (83%) és a sertéshúst (74%) grilleznek általában, hal (18%) és marha (16%) ritkábban kerül a grillrácsra. A férfiakról elmondható, hogy a teljes lakossághoz képest magasabb arányban (77%) grilleznek sertéshúst. A vadhúsok és a tenger gyümölcsei viszont továbbra is ritkaságnak számítanak.

A sertéshúsok közül a teljes lakosság körében legnépszerűbb a tarja (80%), de sokan grilleznek darált húsból készült termékeket (42%), karajt (37%) vagy oldalast (30%). Érdekesség, hogy bár a fiatalok is tarját grilleznek a legszívesebben, de a darált hús és a karaj népszerűbb a körükben, mint az idősebbeknél. A változatosság azonban mindenkinél kulcsfontosságú: a grillezők igyekeznek úgy válogatni, hogy a társaság minden tagja megtalálja a saját ízlésének megfelelő falatot – legyen szó oldalasról, hamburgerhúsról, csevapról vagy tépett húsról.

Nem mindegy, honnan jön a hús

A kutatás eredményei azt mutatják, hogy a magyar grillezők egyre tudatosabbak, 76%-uk vallja, hogy hús és hús között van különbség: az emberek háromnegyede fontosnak tartja a hús alapanyagául szolgáló állatok jólétét, közel 70% figyel a felelős antibiotikum-használatra és 56% számára a GMO-mentes termelésből való származás is lényeges. Minden harmadik ember (35%) hajlandó többet fizetni a jobb minőségű húsért – ez is mutatja, hogy a tudatosság a friss húsok esetében is egyre fontosabb. Tízből négy ember tartja a friss húst bizalmi terméknek, amelynél fontos, hogy ismert legyen az eredete.

„Öröm látni, hogy a magyar fogyasztók egyre nagyobb részének már nem mindegy, mi kerül a tányérjára, és tudatosan keresik a prémium minőségű, márkázott, előre csomagolt és előkészített friss húsokat. Biztosak lehetnek benne, hogy a PICK Friss hús logóval ellátott termékek valóban megbízható, magyar gazdaságból származnak, és megfelelnek a tudatos vásárlók elvárásainak: GMO-mentes termelésből származó, antibiotikum-mentes hízótakarmánnyal táplált, magas állatjóléti tanúsítással rendelkező telepeken nevelkedett állatok húsából származnak.”

mondta Szokolai Júlia, a Bonafarm húságazatának stratégiai és marketing igazgatója a PICK prémium Friss húst gyártó MCS Vágóhíd Zrt. képviseletében.

Címkék: , ,

Kapcsolódó cikkeink