Tápanyagbomba a mindennapokra

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 12. 03. 19:26

A smoothie-k iránti érdeklődés az elmúlt években folyamatosan nőtt, ami részben a változó fogyasztói igényeknek és az egészségtudatos életmód térnyerésének köszönhető. Egyre több vásárló keresi azokat a termékeket, amelyek egyszerre kínálnak frissességet, tápanyagdús összetevőket és gyors megoldást a mindennapi étkezések során.

A cikk a Trade magazin 2024/12.01 lapszámában olvasható.

A smoothie-k nemcsak az egészségtudatos étkezés, hanem az aktív életmódot folytatók étrendjében is fontos szerepet játszanak. Az előrecsomagolt smoothie-k praktikus opciót jelentenek, mivel gyors tápanyagpótlást biztosítanak edzés előtt és után is. A gyártók egyre több olyan terméket kínálnak, amelyek fehérjékkel, vitaminokkal vagy ásványi anyagokkal gazdagítottak, elősegítve az állóképesség növelését és az izomregenerációt.

Az egyedi diétákat követő emberek számára is ideálisak a növényi alapú smoothie-k, amelyek megfelelnek a vegán, paleo és ketogén étrend követelményeinek. Az ilyen termékek tápanyagban gazdagok, miközben illeszkednek a különböző diétás igényekhez, így széles körben kedveltté váltak.

Az innovációk során nagyobb figyelmet kapnak az alternatív fehérjeforrások

Az innovációk során nagyobb figyelmet kapnak az alternatív fehérjeforrások, mint a borsófehérje vagy a rovarfehérjék. Ezek fenntarthatóbb megoldások az állati eredetű fehérjékkel szemben, és egy új, környezettudatos alternatívát ajánlanak a tudatos fogyasztóknak.

Szász-Bognár Emese Sió

Szász-Bognár Emese
kommunikációs és
médiamenedzser
SIÓ-Eckes

– A smoothie szegmens jelenleg 2,2%-os értékbeni piaci részesedéssel van jelen a gyümölcslé, nektár és ital kategóriában, de évről évre dinamikusan, a kategória előtt növekszik. 2024 YTD volumenben 7,1%-t, értékben 5,8%-ot növekedett a szegmens 2023 azonos időszakához képest – avat be az NIQ adataira hivatkozva Szász-Bognár Emese, a Sió-Eckes Kft. kommunikációs és média managere.

Azt is elárulja, hogy 2024-ben a smoothie szegmens növekedését elsősorban az alacsonyabb árfekvésű, kisebb márkák és a saját márkás termékek vezetik, emellett az új szereplők piacra lépése is érezhető hatást gyakorol. Csatornák tekintetében a növekedéshez elsősorban a hiper- és szupermarket üzletek járultak hozzá.

Új ízek, ízkombinációk

A SIÓ Smoothie-k újra felhasználható, modern, üvegcsomagolásban kerülnek a polcokra 6 különböző ízben: Trópusi Mangó, Erdei Piros Bogyós, Frissítő Zöld Kiwi, Kék Balaton, Immun és Relax. Az idei évtől kapható a SIÓ Smoothie Relax szilva, fekete szeder, áfonya és alma ízben. B6- és B12-vitaminokkal, valamint magnéziummal támogatja az idegrendszer működését és segíti a belső egyensúly megőrzését.

– A jövőbeni fejlesztéseinkben továbbra is az izgalmas ízkombinációkra és a kézzelfogható előnyökkel rendelkező innovációkra összpontosítunk – jelzi Szász-Bognár Emese.

Smoothie termékeiket elsősorban nagy elérésű digitális csatornákon, közösségi médiában, e-kereskedelemben, illetve eladáshelyi eszközökkel támogatják.

Fókuszban az egészség

Az elmúlt időszakban a smoothie-k piacát számos külső tényező befolyásolta. A fenntarthatósági elvárások és a tudatos fogyasztói magatartás egyre nagyobb szerepet játszanak, így fokozódó figyelem övezi mind a környezetbarát csomagolásokat, mind a természetes alapanyagokból készülő, alacsony cukortartalmú készítményeket.

– Az otthoni fogyasztás növekedése tovább erősítette a kényelmes és praktikus kiszerelések iránti igényt, így a tasakos smoothie-k is népszerűbbek lettek. Az árfekvés alapján a középkategóriás termékek a legsikeresebbek, de a prémium kategóriák is erősödtek – állapítja meg Pintér Farkas Éva, a HeySmoothie-t gyártó és forgalmazó Careforyou Kft. alapító tulajdonosa.

Funkcionális összetevők

A Careforyou Kft. az utóbbi időben új ízkombinációkat és funkcionális összetevőket vezetett be, például a superfoodokkal és vitaminokkal dúsított smoothie-kat.

– Dolgozunk fenntarthatóbb csomagolási megoldásokon is, hogy megfeleljünk a piaci igényeknek. Az innovációk terén a személyre szabott, funkcionális smoothie-k fejlesztését látjuk előremutatónak, amelyek különböző egészségügyi célokat szolgálnak, például energiát adnak, erősítik az immunrendszert, vagy segítenek a stressz csökkentésében – vázolja a szakember.

Marketingstratégiájuk középpontjában az egészségtudatosság és a fenntarthatóság áll.

– Nagy hangsúlyt fektetünk termékeink természetes összetevőire, egészségmegőrző hatásaikra és a praktikus tasakos kiszerelés előnyeire. Vevőinkkel szoros kapcsolatot ápolunk online és közösségi médiás kampányokon keresztül, hogy folyamatosan naprakészek legyünk az igényeikkel kapcsolatban – teszi hozzá Pintér Farkas Éva.

A smoothie-fogyasztók kevésbé árérzékenyek

Trendkövető alapanyagok

Sarkadi Katalin
marketingvezető
Funky Forest

Sarkadi Katalin, a Funky Forest marketingvezetője szerint a kisétkezésre is kiváló smoothie-k közül még mindig az epres, a bogyós vagy a trópusi gyümölcsös ízek a legnépszerűbbek. A zöld smoothie-k is kedveltek, amelyek spenótot vagy más zöldleveles növényeket tartalmaznak. A trendekkel összhangban néhány import és saját márkás terméknél már megjelentek a hozzáadott fehérjék, chiamagok, gyógynövények, vitaminok és táplálékkiegészítők.

2025-ben és az azt követő években várhatóan tovább nő az érdeklődés a fenntartható, egészségtudatos termékek iránt. Az innovációk terén a funkcionális smoothie-k előretörésére lehet számítani, valamint a fenntartható csomagolás még nagyobb szerepet kap ebben a szegmensben is.

Megújult online felületek

A Funky Forest kiemelt partnerei a reggelizőhelyek, pékségek, kávézók, hotelek és retail láncok, ahol igényes vendégkörüknek kínálják a Funky Forest kizárólag zöldséget és gyümölcsöt tartalmazó, adalékmentes leveit. Smoothie-k terén a Funkynál a mangós-sütőtökös és az epres-tőzegáfonyás a legnépszerűbb.

– Webshopunkban egyedi csomagajánlatokkal várunk mindenkit, dietetikus tanácsokkal is segítjük fogyasztóinkat. Nemrégiben megújult weboldalunkon a látogatók már alapanyagokra és azok jótékony hatásaira is kereshetnek. Egyre több micro-influencer együttműködésben veszünk részt, öröm számunkra, hogy a Funky Forest különleges smoothie-jai, préslevei több életmódprogramot kísérnek, legyen az futóklub, rooftop jóga vagy iskolai rendezvények – emeli ki Sarkadi Katalin.

Impulzív kategória

A smoothie-fogyasztók nem árérzékenyek; számukra a kompromisszumoktól mentes, magas minőség, a vegán minősítés és a fenntartható termelés fontosabb. A smoothie-k árfekvése magasabb a 100%-os zöldség- és gyümölcstartalom miatt, így a piacon az áremelések ellenére is megmaradtak a prémium termékek, a „value for money” alternatívák megjelenése nem befolyásolta ezt a szegmenst.

Erőteljesen impulzív a kategória, így elsődleges szempont az is, hogy hűtött legyen a termék, hiszen az intenzív íz ebben a formában érvényesül a leginkább. A prémium csomagolás és design, amely kifelé is értéket sugall, szintén elengedhetetlen a magas vásárlóerővel rendelkezők számára.

– Mindezeken túl azt is látjuk, hogy nagyon sokan részesítik előnyben a hazai árucikkeket – fűzi hozzá a témához Pinczés Marianna, a Virgin Oil Press Kft. ügyvezetője.

Személyes kapcsolat

Pinczés Marianna
ügyvezető
Virgin Oil Press

A Virgin Oil Press Kft. számára különösen jelentős a személyes kapcsolat, így termékeik olyan helyeken is megtalálhatók, mint a kávézók és reggelizők, ahol mesélhetnek róluk, és kóstoltatásra is lehetőség van, hiszen a finom íz meggyőző erővel bír.

– A kiszerelést illetően keresettek az egyadagos („shot”) formátumok, mint a mi FROT-unk, de a 2-3-5 dl-es változatok is kelendőek. A literes kiszerelés ritka, hiszen ezeknek az italoknak jellemzően rövidebb az eltarthatóságuk – mutat rá Pinczés Marianna. Hozzáteszi:

– Célunk, hogy továbbra is természetesek, fenntarthatóak és izgalmasak legyünk, emellett törekszünk a receptúra biztosítására és új, élelmiszergyártás során keletkező, más melléktermékek hasznosítására, erősítve a zero waste szemléletmódunkat. //

Kapcsolódó cikkeink