Tálcán kínált trófeák

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 10. 01. 17:57
🎧 Hallgasd a cikket:

Bár a vadhúsok értékesítésére is rányomja a bélyegét a fogyasztók árérzékenysége, lassan, de biztosan erősödik az a réteg, amely prémium, tovább feldolgozott, könnyen elkészíthető, esztétikusan és modernül csomagolt márkatermékeket keres az üzletekben.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

A jelenlegi kiskereskedelmi tendenciák alól a vadhúspiac sem tudja kivonni magát. A forgalmazóknak a fogyasztók megnövekedett árérzékenysége miatt több akcióval és alacsonyabb árakkal kell tervezniük ahhoz, hogy tartsák a korábbi évek volumenét.

Támba Miklós
ügyvezetp- tulajdonos
Nativus
Vadhúsfeldolgozó

– Továbbra is az alacsonyabb árkategóriás húsok iránt mutatkozik nagyobb kereslet, ugyanakkor megjelent egy szűk, de ígéretes réteg, amely prémium vadhúsalapanyagok iránt érdeklődik – jelzi Támba Miklós, a Nativus Vadhúsfeldolgozó ügyvezető-tulajdonosa. – Bár ennek a szegmensnek a forgalma még csekély, biztató, hogy a piac ebbe az irányba is mozdul.

Csomagolás tekintetében a fogyasztói elvárások határozottan a modernebb megoldások felé tolódnak.

– Mi kezdetektől a legkorszerűbb csomagolási formákat alkalmazzuk, de jól látszik, hogy a vákuumtasakos megoldásokat egyre inkább felváltja a SKIN-tálcás csomagolás, amely ma már alapelvárás az előhűtött húsok esetében is – szögezi le Támba Miklós.

A cégnél a legnagyobb fejlődési potenciált az előhűtött és fűszerezett húsok kategóriá­jában látják. A márka szerepe ebben a kategóriában ugyan nem kiemelt, de megéri építeni: biztosíték arra, hogy a fogyasztók mindig a megszokott minőséget kapják, legyen szó előhűtött húsról, hamburgerpogácsáról vagy szeletelt szalámiról.

A vákuumtasakos megoldásokat egyre inkább felváltja a SKIN-tálcás csomagolás

Fókuszban a dámszarvas

A Nativusnál erősebb az exporttevékenység, mint a belföldi értékesítés, de utóbbi is fontos terület a cég folyamatos piaci jelenléte, termékstruktúrája és a hazai vadhúsfogyasztás erősítése iránti elköteleződése miatt.

– Tavaly a belföldi kereslet különösen a HoReCa-szektorban volt élénk, ahol viszonteladó nagykereskedő partnereinken keresztül tudtunk erősödni – jelzi az ügyvezető-tulajdonos. – A kiskereskedelmi értékesítésben is növekedést értünk el, de ez inkább új partnerek belépésének, semmint a kereslet bővülésének volt köszönhető. Az idei év hátralévő része számunkra a főszezont jelenti. Jelentősen bővült a beszállítói körünk, és ehhez új vevők is társulnak. Termékstruktúránkban újdonságként jelennek meg az előhűtött húsok, amelyekből reményeink szerint állandó kínálatot tudunk kialakítani.

A cég – részben az edukáció jegyében – az elmúlt évek tudatos munkájának eredményeként kiemelt fókuszt helyez a dámszarvasra, amely korábban háttérben maradt a piacon. Célja, hogy a dámszarvas saját jogon is helyet kapjon a fogyasztók asztalán, ezért egyre több, kifejezetten ebből a vadfajból készült termékkel jelennek meg.

– Mára már megtalálhatók kínálatunkban dámszarvasszalámik, sous vide termékek és előhűtött húsok is. Az idei év őszén pedig egy kiskereskedelmi partnerünkkel közösen indítunk el egy újszerű koncepciót: minden vadfajra külön termékpalettát alakítunk ki, amelyeket szezonálisan tartunk fenn – árulja el Támba Miklós.

A kényelmi felé tolódik a kereslet

Stabil, de árérzékeny: így jellemzi a vadhúsok piacát Ivánácz Gábor, a Venison Gusto Kft. ügyvezető igazgatója, aki hozzáteszi:

Ivánácz Gábor
ügyvezető igazgató
Venison Gusto

– A prémium húskészítmények tartották a keresletet, főként a HoReCa-szektorban. 2025 eddig visszafogott fogyasztást mutat, de a feldolgozott termékek iránti érdeklődés nő. Az év végi szezonban erősödő keresletet várunk az ünnepi vadhústermékek iránt.

Úgy érzékeli, hogy a kereslet a feldolgozott, kisebb kiszerelésű és „kényelmi” vadhústermékek felé tolódik, főként szalámi, kolbász és snack formájában. Nő az igény a prémium csomagolásra és ajándék jellegű kiszerelésekre. Az online és modern értékesítési csatornák erősödnek, és az árszint a prémium irányba mozdul.

– Az elmúlt időszakban a füstölt és érlelt vadkolbászok, valamint a prémium szalámik teljesítettek a legerősebben – tér át saját portfóliójukra Ivánácz Gábor. – Innovációinkat a fogyasztói kényelem, a hosszabb eltarthatóság és a fenntarthatóság vezérlik. Idén kisebb kiszerelésű, ajándékcsomagolású termékeket, valamint energiatakarékos gyártási fejlesztéseket vezettünk be.

Kapcsolódó cikkeink