Takarékoskodás és bizonytalanság
– Egyelőre nem úgy tűnik, hogy a különböző nemzetközi vásárokon ugyanannyi vállalat állít ki, mint tavaly. Sőt, a magyar vállalatok takarékoskodását a látogatók számánál már hamarabb érzékeltük. Amíg korábban egy cégtől hatan-nyolcan is kiutaztak egy vásárra, addig mostanában inkább csak egy-két ember megy.Így foglalja össze eddigi tapasztalatait a 2009-es kilátásokról Kakuk Márta, a Monart kiállítási standokat tervező és kivitelező cég igazgatója, és egyben a kölni vásár magyarországi képviselője. Évente tizenöt-húsz külföldi vásáron szokott dolgozni, és immár 23 éve van a szakmában.
Páratlan években vigyázó szemeit mindenki Kölnre veti, ahol a legnagyobb európai élelmiszer-szakvásárt, az Anugát rendezik.
A legutóbbi, 2007-es rendezvény magyar kiállítói-nak egy része még nem döntötte el, hogy részt vesz-e idén. Pedig az amúgy négyzetméterenként 300 euróba kerülő standot az Agrármarketing Centrum támogatásának köszönhetően a jelentkezők egy része ingyen, másik pedig fél áron kapja. A kiállító cégnek az utazás és a kint tartózkodás költségeit kell a kiállítónak fizetnie.
A bizonytalan helyzetben az AMC a tavalyelőtti 740 négyzetméterrel szemben most októberre csak 300 négyzetméternyi helyet rendelt. A jelek szerint a legtöbb magyar vállalkozás a delikatesz, bio- és szomjoltó italok kategóriájában keresi majd az üzleti lehetőségeket a Rajna-parti, rekonstruált megújult vásári pavilonokban.
Kakuk Márta felhívta telefonon partnerét valamennyi vállalatnál, amely a 2007-es Anugán standot bérelt. Zömmel kis- és középvállalkozók körében szerzett benyomásait így foglalja össze:
– Jó néhányan biztosak a dolgukban, mert megéri nekik a kapcsolatok nemzetközi bővítése, és megint készülnek. Sőt, akad cég, amely két alkalommal sem vette igénybe az AMC kedvezményét, hanem önállóan bérelt standot. Vezetői kikeresték az Anuga 10 ezernél több cég adatait tartalmazó listájából a számukra szóba jöhető külföldi kiállítók elérhetőségét, és meghívókat küldtek nekik. Kint a vásáron aztán a sok találkozás során mind a kétszer találtak olyan partnert, akivel eljutottak a szerződéskötésig.
A cégek egy részénél Kakuk Márta érdeklődő telefonjára tartózkodóan reagáltak. Persze ez érthető, hiszen néha még a következő hetekre is nehéz tervezni a marketinget és az eladásokat, nemhogy hónapokkal előre.
Jellemzőek annak a cégvezetőnek a szavai, aki elmondta: nemleges válasza indokául felhozhatná a válságot, de nem teszi. Nincsenek ugyan bajban, de olyan bizonytalan a helyzet, hogy most még nem akarja magát elkötelezni.
Legutóbb 6607 vállalat állított ki az Anugán, és 164 ezer szakmai látogatót regisztráltak.
Kakuk Márta azt mondja, ha idén valamivel kevesebben is lesznek, ami még nem biztos, érdemes egy cégnél meggondolni, hogy a költségek átcsoportosításával talán mégis megéri a befektetés a kiállításba vagy a látogatásba. A most befektetett marketingkiadások ugyanis majd a fellendülés időszakában bőségesen megtérülnek.
B. E
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Kötelezi beszállítóit Carrefour a Nutri-Score értékek közzétételére
Franciaországban előírta a Carrefour, hogy minden márkás termék beszállítója köteles…
Tovább olvasom >Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >