Takarékosabban bánnak az élelemmel a csehek
Takarékosabban bánnak az élelmiszerekkel a csehek – mutatott rá a cseh statisztikai hivatal most nyilvánosságra hozott jelentésében, amelyben a 2010-es év fogyasztását elemezte.
Egy cseh állampolgár súlyban mérve 2010-ben 2,1 százalékkal kevesebb élelmet fogyasztott el, mint 2009-ben. Csökkent a kenyér és a tej fogyasztása, emelkedett a tésztaféléké és a sajtoké, illetve más tejtermékeké. Drámai változások az egyes termékek fogyasztásában azonban nem következtek be.
„A kenyérevés apadása, illetve a tésztafélék fogyasztásának növekedése már többéves tendencia folytatódása” – húzta alá Zdenek Kobes, a statisztikai hivatal elemzője.
Évek óta emelkedik a gyümölcsfogyasztás is, de a kimutatások szerint ez nagymértékben az adott év hazai gyümölcstermésének a függvénye. Nő a déligyümölcsök fogyasztása is. Ugyanakkor a hazai zöldségek termelése és evése folyamatosan csökken, amit az egyre növekvő behozatallal pótolnak.
A húsfogyasztás 0,3 kilogrammal emelkedett, és 2010-ben évi 79,1 kilogrammot tett ki egy főre számolva. Ez az összes elfogyasztott élelmiszer nagyjából tíz százaléka. Ebből sertéshúsra 41,6 kilogramm esik, ami 0,7 kilóval több, mint 2009-ben. A baromfihús fogyasztása 0,3 kilogrammal 24,5 kilogrammra esett vissza. A baromfihús többségét Csehország külföldről hozza be, elsősorban Lengyelországból.
Burgonyából 67,3 kilót fogyasztottak fejenként a csehek, ami az összes élelem 8,8 százaléka. Az 1992-2010-es időszakban az évi átlagos burgonyafogyasztás 74,6 kilogramm volt. A krumpli többségét Németországból hozzák be.
A cukorfogyasztás 0,7 kilogrammal 36 kilogrammra apadt, ez az élelmiszerek 4,7 százalékát teszi ki. Az utóbbi két évtized éves átlaga 38,6 kiló cukor fejenként.
A legtöbb élelmiszert a csehek Németországból, Lengyelországból, Szlovákiából és Olaszországból hozták be. A cseh élelmiszertermékek iránt elsősorban Szlovákia, Lengyelország, Németország, Olaszország és Ausztria érdeklődött. (Kokes János, MTI)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >