Szúrópróbaszerű ellenőrzések: fókuszban az akciós árak feltüntetése
A Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH) a vármegyei kormányhivatalokkal együttműködve fokozott ellenőrzéseket végez a boltokban és az online kereskedelemben, hogy kiszűrje a tisztességtelen árkedvezményeket. A vizsgálatok különösen a kiemelt akciós időszakokra – például a kuponnapokra, a Black Fridayre és a karácsonyi vásárlási szezonra – koncentrálnak.
A 30 napos szabály az alap
A 2022. májusában életbe lépett előírás szerint az árengedményeket mindig a megelőző 30 nap legalacsonyabb árhoz kell viszonyítani. Ez azt hivatott biztosítani, hogy a vásárlókat ne lehessen félrevezetni mesterségesen megemelt, majd akciósnak hirdetett árakkal. Fontos továbbá, hogy az akció előtti korábbi egységárat is fel kell tüntetni, így a fogyasztók pontos képet kapnak a kedvezmények valódi mértékéről.
Az NKFH tavaly országosan közel négyezer üzletet ellenőrzött. 96 esetben az akciós eladási ár, 88 esetben az egységár nem felelt meg a szabályoknak, 34 boltban pedig a korábbi ár feltüntetését mulasztották el. Bár ezek a számok figyelmeztetőek, összességében javulás tapasztalható: a 2022-ben még 16 százalékos kifogásolási arány 2023-ban 13 százalékra csökkent, 2024-ben pedig már csak elvétve fordult elő szabálytalanság a hagyományos üzletekben.
Fókuszban az online kereskedelem
A fogyasztóvédelmi hatóság szerint a vásárlók döntéseiben kulcsszerepe van az árak átlátható feltüntetésének. Ezért az ellenőrzések célja nemcsak a jogsértések feltárása, hanem a tisztességes piaci verseny fenntartása is. Az NKFH hangsúlyozza: a jövőben egyre nagyobb figyelmet fordítanak az online kereskedelem vizsgálatára, hiszen a digitális vásárlások térnyerésével ezen a területen nő leginkább a visszaélések kockázata.
Az uniós fogyasztóvédelmi hatóságok is vizsgálják az akciós árak feltüntetésének gyakorlatát, több tagállamban jelentős bírságokat szabtak ki. A hazai tapasztalatok szerint is indokolt a fokozott hatósági jelenlét, mert csak így garantálható, hogy a kedvezmények valóban megtakarítást jelentsenek a vásárlóknak, ne pedig félrevezető marketingfogásokat.
Összességében az akciós árak szabályozása az elmúlt években tisztultabb képet hozott a fogyasztóknak, de a hatóságok továbbra is szigorúan ellenőrzik a boltokat és a webáruházakat, hogy az akciók mögött valós kedvezmények álljanak.
Kapcsolódó cikkeink
NKFH-NAV akció a vámhatáron – cél: az online platformokról rendelt veszélyes termékek kiszűrése
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Felfüggesztette a Nébih egy Vas vármegyei édesipari üzem működését
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Foodwatch: jogsértő lehet a „Veggie-Burger” tilalom
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
A HORECA szektor az Alimentaria+Hostelco 2026-tal közösen formálja a vendéglátás jövőjét
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A retail-szektor kihívásai: válságállóbbá edződött a kiskereskedelem
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Hogyan kerülhetőek el az online vásárlás bosszúságai?
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >
