Szupermarketizáció 2.0, avagy új fejlődési szakaszba lépett a Lidl Szlovákiában
Új fejlődési szakaszhoz érkezett a Lidl Szlovákiában: a választék bővítésén túl egyre nagyobb hangsúlyt fektet a helyi alkalmazkodásra. Az irányváltást jól tükrözik a hazai forrásból származó friss élelmiszerek és a városi vásárlókra szabott kínálat. Ezzel párhuzamosan az üzletlánc egyértelmű értékkommunikációval és bolti hatékonyságra építő működéssel erősíti tovább versenyképességét az árak terén.

Sebastian Rennack
international retail analyst
Aletos Retail
A Lidl legújabb szlovákiai üzletei látványosan leképezik a diszkontlánc fejlődését: a szupermarket-irányba történő választékbővítés mellett a Lidl már nem pusztán az általa kínált ár-érték aránnyal, de a nemzetközi egységesség helyi relevanciával való eredményes ötvözésével is pozícionálja magát.
Az ebben a cikkben bemutatott üzletben jól látszik, miként egyensúlyoz a kereskedő a lokalizáció és a szigorú hatékonyság között.
Mivel Szlovákia élelmiszerimport-függősége meghaladja az EU más országaiban jellemző mértéket, a Lidl kiemelten hangsúlyozza a hazai eredetet – különösen a friss termékek esetében. A zöldség-gyümölcs részlegen hiteles helyi termelők kerülnek bemutatásra, a hús- és baromfikínálatban a „farmtól az asztalig” elv érvényesül, míg a felvágottak kategóriájában a kereskedő külön almárkát vezetett be „Slovensko” néven a szlovák termékek számára.
A „helyi jelenlét” azonban nemcsak a termékek eredetéről szól, hanem a vásárlók igényeinek kiszolgálásáról is. Ám Szlovákia az az ország, ahol az EU-ban az egyik legnagyobb az „olló” a vidéki és városi térségek között. Az itt bemutatásra kerülő pozsonyi üzlet például magas fehérjetartalmú és laktózmentes hűtött termékeket, kézműves söröket, cukormentes saját márkás csokoládékat, illetve önkiszolgáló kasszákat kínál – utóbbiakat nemcsak gyors vásárlásokhoz, de nagy bevásárlásokhoz is. Ezen elemek közül több kizárólag csak a városi üzletekben jelenik meg.
Mindeközben a Schwarz Csoporthoz tartozó diszkontlánc továbbra is épít eredeti erősségére: az alacsony árakra. Az inflációs csúcs óta megnőtt az árérzékenység az országban, ahol az élelmiszerárak néhány éve a harmadik leggyorsabban emelkedtek az EU-ban.
Az „alacsony ár” üzenet kulcsfontosságú kommunikációs elem minden főbb részlegen – a pékáruknál, a zöldség-gyümölcs részlegen, a hűtött és fagyasztott termékeknél. Ezek az egységek az Európa-szerte bevezetésre kerülő új arculat szerint kerültek átalakításra. A teljes raklapos kihelyezések a gondolavégeken és a negyedraklapos displayek a kasszákhoz vezető útvonalon nemcsak a „nagy mennyiség további vásárlást generál” szabály érvényesülését hivatottak fokozni, de a rövid ideig tartó időszakos promóciók logisztikáját is hatékonyabbá teszik. A boros részleg is visszatért az alapokhoz: a látványos faállványok helyett a termékek árkategóriától függetlenül ismét a szállítódobozokban kerülnek a polcokra.
A szlovákiai üzletkoncepcióval a Lidl jó úton halad a Szupermarketizáció 2.0, azaz a helyi diszkont-szupermarketté válás felé.

Szlovákiában a Lidl színes falfestményekkel kiegészülő modern homlokzatáról látható, hogy Európa legnagyobb diszkontláncának fejlődése a szupermarketek irányába indult

A Lidl a nagyobb hitelesség és a helyi szupermarket imázs elérése érdekében különös hangsúlyt fektet a szlovák gazdák jelenlétére beszállítóinak körében

A fő üzenet továbbra is a diszkont-jelleget hangsúlyozza feltűnő „alacsony ár” feliratokkal, immár az új, egész Európára egységes piros-sárga dizájnban

A bejáratnál a Lidl pékséggel fogadja a vásárlókat

A vásárlók elsőként az édes péksütemények közül válogathatnak – a croissant-ok egy teljes, külön polcrészt töltenek meg

„Z kamennej pece” („Kemencés” termékcsaládjával a Lidl a tartósítószer-mentes kenyerek kézműves jellegét hangsúlyozza

A korábbi hokibot formájú elrendezéssel szemben a Lidl új nemzetközi szabványa visszahozza az egyenes gondolavégeket a zöldség-gyümölcs részlegen, visszatérve a diszkont gyökerekhez hangsúlyozva a kedvező árat és frissességet

Az itt elhelyezett táblák a szlovák gazdákat névvel és terményfotókkal mutatják be, erősítve a hitelességet és helyi identitást adva a friss zöldség-gyümölcs részlegnek

A „z farmy na stôl” (farmtól az asztalig) üzenettel a Lidl a hűtött húsokat szlovák gazdákhoz köti, ötvözve ezzel a diszkont-értékeket a szupermarketekre jellemző történetmesélő stílussal

A Lidl színkódokat használ az egyes hústípusokra – a marhahúsra, a baromfira és a halra –, a gyorsabb, kényelmesebb vásárlás érdekében megkönnyítve a tájékozódást a hűtött áruk részlegén

A Lidl ikonok sorozatával jeleníti meg saját „farmtól az asztalig” koncepcióját, bolti „történetté” egyszerűsítve a marketingállításokat

A felvágottak esetében a Lidl hagyományos Pikok almárkája a szlovák eredetet folklorisztikus dizájnnal ötvözi, miközben a minőségre fenntarthatósági üzenetekkel és a hústartalom jelölésével utal

A hátsó falon elhelyezett piros-sárga promóciós feliratok szintén a Lidl új nemzetközi szabványának felelnek meg

A magas fehérjetartalmú és laktózmentes termékeket kínáló blokkok az egészségtudatos trendeket emelik ki, szupermarket jellegű arculatot kölcsönözve e városi Lidl üzlet tejtermékes részlegének

A non-food szekció függőleges irányban bővült: az asztal fölött két polcszinttel és külön feliratok jelölik a hétfői (kék) és csütörtöki (piros) akciókat

A non-food részlegen a Lidl összeköti az offline és online vásárlást a vásárlókat a Lidl.sk oldalra irányítva a teljesebb kínálatért

A szárazáru sorokon a vásárlók tájékozódását segítve a Lidl látványos kategóriaelválasztókat – Levesek, Fűszerek, stb. – használ

A Schwarz Csoport gyártói kompetenciáját hangsúlyozva külön gondolavégen kerül bemutatásra több mint 30 saját márkás csokoládé, köztük egy új „cukormentes” termékvonal is

A mosó- és konyhai tisztítószerek színek szerint kerülnek összerendezésre

A figyelemfelkeltő sárga polcszéli címkék (shelf stopper) messziről is jól láthatóan jelzik az új termékeket, utalva arra, hogy a Lidl a választékot nem csak promóciókkal, hanem az állandó kínálaton belül is bővíti

A kategória standard polcelrendezésben való jobb láthatósága érdekében az alkoholos italok részlege külön világítást kapott

Más Lidl országoktól eltérően Szlovákiában a borokat teljes hatos szállítódobozokban helyezik ki, amivel a kereskedő a hatékonyságot helyezi előtérbe és egyben finoman utal a diszkont gyökerekre

Az augusztusi hőségben a Lidl kompakt egyraklapos sör- és üdítőital kihelyezései a fagyasztott részleg közelében a szezonális keresletre reflektálnak

A fagyasztott részleg hosszú, dupla sorban elhelyezett álló fagyasztókból áll közvetlenül az önkiszolgáló kasszák előtti területen, minimalizálva a kiolvadási időt

A kasszazónában a Lidl új dizájnelemeivel lehet találkozni, a könnyen kezelhető negyedraklapos kihelyezések hatékonyan ösztönzik az impulzusvásárlást

Az önkiszolgáló kasszazónában a nagyobb kosarak számára XXL mérlegek is rendelkezésre állnak, ugyanitt jól strukturált impulzusválaszték is elérhető közvetlenül a fizetési folyamatba integráltan
Kapcsolódó cikkeink
Tartósan csökkenti egyes csokoládék árát a Lidl
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Új korszak kezdődik Salgótarjánban: épül a város első STOP SHOP bevásárlóparkja
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Szemeteszsákot gyárt a Lidl a műanyag hulladékból Spanyolországban
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >További cikkeink
Kampány a húsfogyasztás fenntarthatóságáról
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >A jövő vásárlója 2025-ben: az ár és a kényelem mindenek felett
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >Mínuszban az e-kereskedelmi mérleg
🎧 Hallgasd a cikket: Lejátszás Szünet Folytatás Leállítás Nyelv: Auto…
Tovább olvasom >

