Szuper Plusz: új hálózatot épít a Coop
A több mint 25 éve alapított Coop üzletlánc fejlesztési stratégiájának fókuszában a folyamatos energia- és környezettudatos beruházások megvalósítása és kiterjesztése mellett a hálózatban tavaly megjelent Szuper Plusz boltkategória számának növelése áll. A prémium üzlettípusból már félszáz működik országszerte, de év végéig további 10 egység nyitását tervezi a kereskedelmi csoport. A tavaly ősszel elindított boltkategória mellett az ország legkiterjedtebb lefedettségű élelmiszer-kereskedelmi láncának üzletpolitikájáról, hálózatépítő tevékenységéről, jövőképéről is beszélgettünk a Co-op Hungary Zrt. vezérigazgatójával, Tóth Gézával.
– Az üzletlánc technológiai modernizációja, prémium boltkategória létrehozása, webes bevásárlás és digitalizáció határozta meg a Coop innovációs politikáját az elmúlt években. Milyennek látja a Coop üzletlánc működését meghatározó gazdasági közeget franchise-szempontból 2023-ban?
– A munkánkat meghatározó gazdasági és politikai környezet rendkívül hektikus, a minket körülvevő világ kiszámíthatatlan, ráadásul az üzleti tevékenységünket meghatározó paraméterek folyamatosan változnak. Mindez óriási kihívást jelent tulajdonosainknak és több mint 400 franchise-tagunknak.
A Co-op Hungaryben – franchise-jogtulajdonosként – természetesen próbálunk a lehető legtöbb területen segítséget nyújtani tagjainknak, igyekszünk modernizálni, emelni üzleteink szolgáltatásának színvonalát, műszaki tartalmát, koordináljuk az új technológiák bevezetését, miközben a környezettudatos szemlélet fontosságát is próbáljuk közvetíteni partnereink felé.
– Befolyásolta-e hálózatépítő munkájukat a pandémia és az inflációs krízis?
– Alapvetően nem. A járvány új kihívásokat hozott, például a minőségi működés folyamatos biztosítását illetően – ezeket a problémákat átcsoportosításokkal tudtuk megoldani. Voltak kényszerű bezárások ebben az időszakban, és érthető okokból ritkultak a vásárlások, nőttek a kosárátlagok, de alkalmazkodtunk a vásárlói szokások változásaihoz.
A hálózatépítő munkát franchise-tagjaink helyi szinten végzik – saját környezetükben akvirálnak új partnereket, illetve ellenőrzik a Coop-egységek tevékenységének minőségét. Azt mondhatom, a hálózatban kicsi a fluktuáció, kevés a lényegi változás.
Tendenciaként érzékeljük a boltszámok enyhe csökkenését, aminek oka az, hogy elsősorban kisebb üzletek zárnak be, és helyüket kevesebb nagy üzlet veszi át. Ennek ellenére, úgy gondolom, összességében elmondhatjuk, hogy a Coop üzletlánc fejlődik!
– Hogyan támogatják partnereik munkáját?
A fejlődés útja az üzletlánc korszerű működési feltételeinek megteremtése: a digitalizáció, az automatizálás, a hatékony energiagazdálkodás és a modern vásárlói élmény biztosítása – folyamatosan keressük és vezetjük be az új megoldásokat ezeken a területeken.
A Coop-üzletek zavartalan áruellátását szavatoló nagykereskedelmi és logisztikai rendszerünk meghatározó elemeivé váltak új modern raktáraink; a Pro-Coop logisztikai központok ezekből látják el tagboltjainkat. Raktárainkban folyamatosak a digitalizációs fejlesztések és az alkalmazás területeinek szélesítése, de ugyanígy a kapacitás- és a frissáru-logisztika bővítése, sőt vannak olyan régiók, ahol már a zöldség-gyümölcs szállítást is egyik központunk végzi.
Szünet nélkül zajlik boltfelújítási programunk. Kézikönyvet biztosítunk partnereinknek, segítünk az üzletkialakítás és a polcképek megtervezésében, a speciális berendezések kiválasztásában.
Microsoft Azure alapú adattárházrendszert alakítottunk ki, amelynek segítségével termékszinten gyűjtünk kereskedelmi adatokat, ami a jelenleg 1 millió főt számláló törzsvásárlói közösségünk kiszolgálásában és építésében is komoly támogatást ad. A keletkező információk birtokában formáljuk kommunikációnkat és akcióinkat.
A közel két éve elindult Coop Klub applikációval digitálisan is elérhető a törzsvásárlói rendszerünk, amellyel a törzsvásárlói kártyák, az akciók, kedvezmények, kuponok már mobiltelefonról is elérhetőek és azonnal érvényesíthetők. Nagy hangsúlyt fektetünk a közösségi médiában való aktív jelenlétre is. Az online értékesítés lehetőségét több mint egy éve teszteljük egy-egy meghatározó franchise-tagunkon keresztül – elsősorban nagyvárosokban – ismert online kiszállító cégekkel együttműködésben. Azt szeretnénk elérni, hogy az elkövetkező 1 éves viszonylatban 50–100 boltból rendelhessenek vásárlóink. Ezen túlmenően már több mint 300 csomagautomatából vehetik át webes, nem élelmiszer-rendeléseiket a vevőink.
– Mi az, ami közös a lánc minden egységében?
– Több mint 900 saját márkás terméket kínálunk vásárlóinknak, négy márkanéven: „Mindennap”, „Coop Jót, jó áron” és „Coop Prémium” néven, a „Coop Jó nekem” pedig az egészségtudatos fogyasztóknak szánt termékeinket fogja össze.
Rövid ellátási lánccal, főként hazai, lokális beszállítókkal dolgozunk, az import aránya alacsony. A magyar termékek aránya tartósan 80% felett van, amely arány a saját márkás termékpalettánkat tekintve magasabb is. Heti több mint 300 terméket akciózunk országos szinten, ehhez kapcsolódnak még regionális és helyi akciók is.
És ha már az alacsonyabb árakról beszélünk: az árak nálunk is elkezdtek csökkenni. Alapelvünk, hogy ha a szállító csökkenti az árait, akkor mi is ugyanezt tesszük.
A közel 2300 üzletünk közül minél több egységben igyekszünk technológiai standardek szerint kialakítani a műszaki tartalmat, de a legmodernebb energiahatékony megoldások alkalmazásának kiterjesztésével is jó úton járunk. Ez számunkra meghatározó a teljes lánc költséghatékony működése szempontjából.
– Mondana többet energia- és környezettudatos törekvéseikről?
– Egyre több Coop-tagvállalat egyre többet fordít energiatakarékossági, fenntarthatósági célokra, aminek kiterjesztését, mint említettem, a jövőben is szeretnénk kiemelt stratégiai célként kezelni.
A fenntarthatóság jegyében modernizáljuk hűtési-fűtési rendszereinket, folyamatos az üzletek világításának LED-es korszerűsítése, emellett ajtózott hűtőberendezéseket állítunk üzembe. Jelenleg 400 boltnál, de év végére 500 üzletnél működik majd kiépített napelemes rendszer, de a cégcsoport nagyobb logisztikai bázisainál már 50–500 kW közötti erőműrendszerek telepítésére is van több példa. A környezettudatosság motiválta azt a döntésünket is, amely alapján a hazai kereskedelmi szereplők közül elsőként 2017 óta gyűjtjük vissza a használt étolajat, erre a tudatos szemléletre vásárlóinkat is ösztönözzük, tavaly szeptember óta minden leadott liter használt étolaj után egy 100 forintos kupont adunk. Az 500-at is meghaladja azon boltjaink száma, ahol élhetnek ezzel a lehetőséggel a vevők, a Szuper és az új, prémium Szuper Plusz kategóriájú üzleteinkben ez már alapszolgáltatás, de megjelent már több ABC-nkben is. Persze kínálunk környezettudatos zöldség-gyümölcs hálókat, bevásárlótáskákat.
– Említette egy prémium boltkategória működését. Mi az a Szuper Plusz?
Cégcsoportunk üzletfejlesztési stratégiája 2022-től alapvetően két irányt követ. Az egyik a fogyasztók számára magasabb értéket képviselő, nagyobb, a Coop franchise versenyképességét növelő üzletek kialakítása. Ennek jegyében jött létre a Szuper Plusz boltkategória, amelynek célja, hogy az eltérő vásárlói szegmensek egyidejű kielégítésével, komplex szolgáltatási mix kialakításával teremtsen új értéket a hazai kiskereskedelemben. Ez jelent egyfelől a megszokottnál szélesebb termékválasztékot, figyelembe véve a speciális vásárlói igényeket is, például egészségtudatos, prémium, illetve folyamatosan megújuló akciós termékköröket. Másfelől minőségi vásárlói környezetet biztosít a megkülönböztetett külső és belső arculat révén, korszerű berendezésekkel, a mai kor igényeinek megfelelő műszaki felszereltséggel és gyors vásárlást biztosító kasszarendszerrel. A prémium üzlettípus kialakításánál a lehető legkiemelteb szerep jut a környezettudatossági szempontoknak és a legmodernebb technológiai megoldásoknak. Ebben a kategóriában országszerte jelenleg félszáz üzletünk működik, de év végére további 10 nyitását tervezzük. Ezek az egységek minimum 350–400 m2 alapterületűek, és bár jellemzően nagyobb városokban találhatók, de ha adottak a paraméter-követelmények, és a potenciális forgalom is megvan, akkor kisebb településen is nyithatók. (x)
Kapcsolódó cikkeink
Ceres ZRt.: Fenntarthatósági mérföldkő a győri üzem tetején
A fenntarthatóságot és az innovációt tűzte zászlajára a Ceres ZRt.,…
Tovább olvasom >Megtérül a fenntarthatóság
Az EY 2024-es Fenntartható Érték Tanulmánya szerint a fenntarthatósági beruházások…
Tovább olvasom >Az élelmiszeripar jövője: a vállalatok 50%-a fenntartható megoldások bevezetését tűzi ki célul – A Tetra Pak felmérés eredményei
Az élelmiszergyártás továbbra is energiaigényes folyamatokra és fosszilis tüzelőanyagokra támaszkodik,…
Tovább olvasom >További cikkeink
Új irány a haszonjárműveknél: a Transporter és az ID. Buzz formabontó újdonságai
A Volkswagen Transporter hetedik generációja újraértelmezi a klasszikus haszonjármű fogalmát,…
Tovább olvasom >Rekordösszegű adomány a P&G paralimpikonokat támogató kampányában
Több mint húszmillió forint gyűlt össze A Mindennapok Bajnokai elnevezésű…
Tovább olvasom >EuroCIS 2025: „Lighting the Way to Smarter Stores!”
A visszaszámlálás elkezdődött! – Hamarosan megnyitja kapuit a kiskereskedelmi technológiák 2025-ös…
Tovább olvasom >