Magazin: Szűk esztendő, bő karácsony?
Az Unilever Kft. évek óta kiválóan teljesít a karácsonyi ajándékcsomagok piacán. Elért eredményeik a forgalmazott termékek magas minősége mellett a csomagok gondos tervezésének tudhatóak be.
– A tervezést egy kutatás előzi meg, amelynek eredményei alapján – korábbi tapasztalatainkkal, illetve kereskedelmi partnereink visszajelzéseivel kiegészítve – állítjuk össze a karácsonyi ajándékcsomagok portfólióját – mondja Lichtenstein Adél, az Unilever Magyarország Kft. Customer Operation Assistant Managere.
A trendek alapján idén a kedvezőbb árú ajánlatok térhódítását várják a szakemberek. Ezekre a csomagokra általában jellemző az ezer forint alatti fogyasztói ár, a 2-3 darab alaptermék-tartalom és a papír alapú díszdoboz-csomagolás. A középáras és a prémiumszegmensben is bőséges az idei kínálat, hiszen a vásárlók ezeket is igénylik. Itt már a több darabos termékválaszték, grátisztermék vagy ajándék hozzáadása és a fémdoboz- vagy neszesszer-csomagolás is jellemző. Fogyasztói árban középen a kétezer forint körüli, prémiumban a háromezret meghaladó érték a domináns.
– Idén nagyobb hangsúlyt kaptak a hagyományos női összeállítások mellett a hajápolási, dezodort tartalmazó és férfiaknak szóló csomagok, az új márkák piaci megjelenésének köszönhetően – fűzi hozzá Rozgonyi Petra, a L’Oréal Magyarország Kft. kategóriamenedzsment gyakornoka.
– Mivel több kutatásban és elemzésben olvashattuk, mennyire ár- és promócióérzékenyek a magyar fogyasztók, ezért elsősorban ezt szem előtt tartva alakítottuk ki a karácsonyicsomag-választékunkat. A 10 százalékos árengedménytől kezdve a „két termékből az egyik ajándék” ajánlatig számos meglepetéssel találkozhatnak a fogyasztók, amivel a tömegtermékek piacán a közepes és az alacsony árkategóriában jelenünk meg – mondja Radosiczky Anikó, a Sarantis Hungary Kft. marketingmenedzsere.
A szakemberek egybehangzó véleménye, hogy a válság nem változtatott a karácsonyi csomagokat érintő szoros időzítésen, vagyis nyár elejéig el kell juttatniuk a terveket a beszerzőkhöz, majd legkésőbb nyáron minden mennyiséget le kell gyártani, hogy szeptember 1-től kiszállításra készen álljon a teljes választék a raktárakban. A korábbi mennyiségeken sem módosítottak jelentősen, inkább az arányokat rendezték át a vásárlói igényeknek megfelelően. A csomagok és az ajándékok összetétele azonban felfrissült, új ötletekkel gazdagodott.
– Úgy állítottuk össze kínálatunkat, hogy a vásárlók egyéni ízlésüknek és pénztárcájuknak megfelelő ajándékot választhassanak. Nagy hangsúlyt fektettünk arra, hogy az olcsó csomagok megjelenése is olyan igényes legyen, amit nyugodtan tehetnek a karácsonyfa alá, nem különböznek a magasabb árfekvésű ajándékoktól – emeli ki Etter Viktória, a Coty Hungary Kft. PR-koordinátora.
A kozmetikai cikkek gyártói és forgalmazói hagyományosnak tekinthető termékeikből és a 2010-ben bevezetett legfrissebb újdonságaikból is válogattak az ünnepi összeállításokba.
– Hagyományosnak tekintett márkából is lehet szokatlan, figyelemfelkeltő karácsonyi csomaggal előrukkolni, az innovációk pedig kommunikációs sodrásukkal erősítik a szezonális kínálatot – vallja Lambert Petra, a Henkel Junior Brand Managere.
Korra, nemre, láncra szabottan
Az Unilevernél a csomagok összeállítása a nőknek és férfiaknak egyaránt kedvezve, a márka- és árszempontokat figyelembe véve történik, jellemzően a leginkább keresett Axe, Dove és Rexona főszereplésével. A Dove márkán, a női szegmensben, a prémium és középáras csomagok mellett egy kedvező árú csomaggal is megjelentek, amely egy szappant és egy tusfürdőt tartalmaz, 699 forintos áron. Az idei év újdonságai a Dove for Men termékek, amelyekből ebben a szezonban kínálnak először karácsonyi csomagokat. Az ajándékok kiválasztásánál fontosnak tartották, hogy a fogyasztók által várt csomagok mellett újdonságok is feltűnjenek a palettán. A portfóliót úgy állították össze, hogy minden korosztály megtalálja a számára megfelelő ajánlatot.
Az Unilever a partnerek igényeit figyelembe véve, az időben megkezdett egyeztetéseknek köszönhetően alkalmazkodni tudott a kereskedelmi igényekhez is. Így készültek láncra szabott, egyedi csomagok, amelyeket kifejezetten a vevői preferenciák figyelembevételével alakítottak ki. Jellemzően olyan termékeket csomagoltak össze, melyek az adott üzlettípusban – például áruk, vagy valamely más, speciális tulajdonságuk miatt – sikeresnek bizonyulhatnak.
A Sarantis Hungary Kft. mindkét nemnek kínál tetszetős karácsonyi csomagokat. Vannak olyanok, amelyek teljesen új kategóriák, hiszen tavaly sem BU-, sem STR8 Natural spray-s dobozt nem készítettek. Idén több az ajándékterméket biztosító csomag, mint tavaly. A STR8 márkát kedvelők 4-féle, a BU márkát kedvelők 2 típusú összeállításból válogathatnak. A csomagolóanyagok tekintetében idén a kiváló minőségű kartondobozokat választották, azért, hogy az annyira fontosnak tartott árkedvezményt, illetve ajándékterméket tovább tudják adni a fogyasztóknak.
19 országos és 5 láncspecifikus csomaggal készült a Beiersdorf az ünnepekre, tudjuk meg Jáger Melindától, a Beiersdorf Kft. Trade Marketing Managerétől. A hozzáadott érték helyett az attraktív árak kialakítására helyezték idén a hangsúlyt, és csak egyetlen esetben, a NIVEA SOS Ajándékcsomagba tettek ajándékot, mégpedig kesztyűt. Sok év után újra használják a fémdobozt 2 férficsomag esetén, ami szintén jelentős pluszérték. Mindezek mellett folytatják a Levi’sszel kialakított együttműködést, amelynek keretében férficsomagjaikat a Levi’s üzletekben beváltható kuponnal látták el.
Az egyedi csomagokat a csatorna vagy adott lánc prioritásainak és potenciáljának megfelelően állították össze, például arcápoló csomagok a drogériák számára készültek.
Tetőtől talpig
Az idei ünnepi időszakban a Schwarzkopf & Henkel karácsonyi csomagok bőséges választéka tartalmazza a legfrissebb újdonságokat és a legkedveltebb termékeket a Fa, Schauma, Gliss Kur, Syoss, Right Guard és Taft márkáktól. Különlegesség, hogy márkák kombinációival is készültek, így például egy neszesszerbe raktak Fa és Schauma termékeket is. A 24 ajándékdobozból és 14 ajándékcsomagból álló választék hölgyek és férfiak számára egyaránt széles választási lehetőséget biztosít, hogy mindenki megtalálja a saját pénztárcájának és ízlésének megfelelő meglepetést.
Az ünnepi frizura elkészítését a karácsonyicsomag-kategóriában idén új belépőként bemutatkozó Syoss márka biztosíthatja. A három, hölgyek számára ajánlott Syoss csomagból ugyanis kettő hajápolási, egy pedig hajformázási termékeket tartalmaz. A hagyományosabb márkát kedvelők most a karácsonyi ajánlatként újdonságnak számító Taft termékek csoportjából választhatnak. A férfiaknak a Right Guard csomagok jelenthetnek meglepetést a szezonajándékok között.
A L’Oréal Magyarország Kft. Garnier és L’Oréal Paris márkái idén is különleges és változatos karácsonyi ajánlatokkal készültek az ünnepekre.
A Garnier minden árkategóriában kínál csomagokat a fogyasztók számára, az egészen alacsonytól a különleges ajánlatokig. Vidám színekben megtalálható ajándék neszesszerrel és elegáns díszdobozokkal készült a márka az ünnepekre. Idén nagyobb hangsúlyt kaptak a férficsomagok, az év nagy bevezetésének, a Garnier Mineral Férfi dezodoroknak köszönhetően. A fiatalokat a Garnier Pure Active termékcsalád karácsonyi ajánlatában egy -20 százalékos vásárlási kuponnal lepik meg, amelyet különböző sportmárkák vásárlásánál használhatnak fel.
A L’Oréal Paris márkán belül is igyekeztek minden fogyasztói igényt kielégíteni, ezért itt is megtalálhatóak az alacsonyabb árkategóriás és prémium ajánlatok, mindegyik exkluzív ajándék táskába csomagolva. Minden korosztály számára készültek valamivel, követve az All Ages koncepciót. Az idei év két új kedvelt arckrémcsaládjából, a Triple Active és a Fiatalság kód termékekből is kínálnak ünnepi összeállítást. A férfiak számára a Hydra Sensitive termékcsalád egy elegáns férfineszesszerben található meg.
Harmónia egész szezonra
A Coty csomagjait úgy állította össze, hogy a termékek jellegükben harmonizáljanak egymással. Azonos illatú termékeket párosítottak, így a használó egész nap a bőrén érezheti a jólápoltság üdeségét. Csomagolóanyagként zömében „ablakos” kartondobozt használtak, amin keresztül látszanak a termékek és presztízsmegjelenést adnak az ajándéknak, ugyanakkor védelmet is nyújtanak a cikkeknek. A kozmetikai táskás csomagokat úgy tervezték meg, hogy maga a neszesszer rejti a termékeket, a vásárlói információk pedig a csomagot körülölelő kartonszalagról olvashatók le. A sportos életvitelű nők és férfiak az Adidas termékeket tartalmazó csomagok között válogathatnak, az illatközpontú vásárlókat pedig a legsikeresebb márkáikat tartalmazó összeállításokkal szeretnék megnyerni.
A Playboy márka most a „Playmate”-ekre is gondol, nőknek készült parfümjei az idei ősz egyik legfontosabb újdonságai. A női Playboy három illatban kerül a vásárlók elé. A parfümök megjelenése teljes összhangban van a márkára jellemző játékossággal, szexi kihívással, így biztos sikerre számítanak.
A nyilatkozók közül egyedül a Coty próbál ki új csatornát, és a változó vásárlási szokások figyelembevételével a Bookline webes áruházban is megkezdi a karácsonyi csomagok forgalmazását. Pozitív várakozással néznek az új lehetőség elé, hiszen ez az értékesítési forma még újdonságnak számít a Coty berkeiben.
Boltban az igazság
Az Unilever Kft. különböző partnereinél változatos vásárláshelyi aktivitásokkal, kihelyezésekkel, promóciókkal jelentkezik. Az árakciók mellett instore eszközökkel is készülnek az ünnepekre.
A csomagok kihelyezését leaflet megjelenésekkel, másodkihelyezésekkel, gondolavégekkel támogatja a Sarantis. Mivel az eladóhelyi megjelenés elsősorban az adott lánctól függ, így ahol gúlákat építenek, ott természetesen megpróbálnak abban is részt venni.
A L’Oréal csomagjai idén is a kereskedelmi láncok által biztosított szezonális kihelyezés keretén belül kerülnek másodkihelyezésre.
A Coty termékkihelyezéseit egy 2010-es újítás, a Rossmann-Coty kooperációban megvalósuló, kifejezetten a karácsonyi csomagok vonzó megjelenítésére szolgáló display erősíti, az STI Display megvalósításában. Pozitív fogadtatásra számítanak a Rossmann vásárlói körében, akik így a csomagokból egy kiemelt helyen, könnyen beazonosítható árjelzéssel válogathatnak.
Férfiak intézte karácsony
A Kraft Foods Milka márkájával második legnagyobb szereplő a szezonális áruk piacán, ezért mindig törekszik újdonsággal meglepni vásárlóit. Bár a válság hatására a 2009-es eladások a 2006-os szint alá csökkentek ebben a szegmensben, az idei évben már növekedésre számítanak.
Idén a 175 grammos, különböző méretű Milka mikulásokat tartalmazó összeállításukkal belépnek a csokoládécsomag-kategóriába. Bevezetésre kerül még a 60 grammos Milka Hóember az egyéb üreges figurák szegmensében. A kedves karakter nem kötött a Mikulás-napi ajándékozáshoz, így több lehetőséget rejt apró figyelmesség kifejezésére a teljes téli csokoládészezon folyamán, gyermekeknek és akár fiatal felnőtteknek is.
– A folyamatos innováció, az újdonság ereje fenntartja a fogyasztók érdeklődését a Milka márka iránt – hangsúlyozza Gyuris Nóra, a Kraft Foods Hungária Kft. Brand Managere. – Jól példázza ezt a trendet a speciális csomagok piacán megjelenő 110 grammos Milka Házikó, amely ajándékozásra és asztali dekorációként való használatra is alkalmas, látványos és egyedi termék.
Az ünnepi készülődés izgalmas időszak, ám a nők, háziasszonyok számára legalább akkora stresszel és fáradozással jár, mint örömmel. A karácsonyi reklámzajba ezért a Kraft egy teljesen egyedi programmal jelentkezik, amelyben a hölgyek számára megédesítik és felvidítják a készülődés idejét. A tipikus, „fogós” helyzetekbe ugyanis mosolyogtató férfi karikatúrát ültetnek az „Idén a férfiak elintézik a karácsonyt” címszóval, amire a megoldást a Kraft promóciójában részt vevő termékek által szponzorált karácsonyi trükkök tára jelenti. Hét héten keresztül tévé- és internetreklámmal, változatos eladáshelyi megjelenéssel, ötletes hoszteszaktivitással és displaykihelyezéssel is támogatják az akciót.
Egyedi, kézműves csokoládé
A chocoMe azzal a merész elhatározással jött létre, hogy elkészítse a tökéletes ízvilágú csokoládét.
– Mivel ez mindenkinek mást jelent, ezért piciny csokoládé-manufaktúránk egyedi igények alapján készíti el termékeit, kizárólag csúcsminőségű alapanyagokból, saját kezűleg, a nagyüzemi eljárásokat mellőzve. Minden egyes tábla csokoládé elkészítésénél különös figyelmet fordítunk arra, hogy ne csak különleges íz-,
hanem esztétikai élményt is nyújtsanak! – mondja Mészáros Gábor chocolatier.
A csokoládék gyártásánál három különböző csokoládéalapot használnak: Fortina Finest Selection étcsokoládét, Ecuadori Arriba kakaóból készült tejcsokoládét és Bourbon vaníliában gazdag fehér csokoládét. Ezekbe kerülhet a több mint 70 különböző ízesítő, különleges fűszer, liofilizált gyümölcs, olajos magvak vagy a valódi, 23 karátos ehető arany közül válogatott maximum öt feltét.
A látványos ínyencségek személyre szabhatóságuknak, egyediségüknek és kialakításuknak köszönhetően tökéletes ajándéktárgyak lehetnek magánszemélyek vagy üzleti partnerek számára is. Az ajándékozóról és az ajándékozottról is szólnak ezek a mesterművek, mert egyaránt tanúskodnak fantáziáról, innovációról és odafigyelésről. Az érdeklődők a cég internetes oldalára (www.chocome.hu) látogatva állíthatják össze a kívánt csokoládét, és adhatják le rendelésüket. Ötven darabot meghaladó mennyiség felett egyedi ajánlat kérhető. Nagyobb, 1000 darabot meghaladó rendelés felett a csokoládékat igény szerinti, teljesen egyedi tervezésű dobozokba csomagolják.
Szezonális sütemények
A korábbi évekhez hasonlóan a Bahlsen idén is a prémium minőségű karácsonyi sütemények széles palettáját kínálja a vásárlóknak. Választékuk részét képezik a csokoládéval bevont puszedlik, a különleges kekszek, sütemények és a díszdobozos válogatások. Alaptermékeik – Akora, Contessa Minis – közepes, míg az „Arany Sorozat”-ba tartozó sütemények – marcipános-mandulás, mogyorós-fahéjas, csokoládés variációk – viszonylag magas árfekvésűek. Az ismert csomagolások csak annyiban változtak, hogy néhány terméken feltűnőbben szerepelnek a legfontosabb összetevők.
– Fontosnak tartjuk, hogy minden évben – így idén is – különböző kiszereléseket kínáljunk vásárlóinknak, így a nassolás mellett ajándékba is adhatnak termékeinkből – mondja Koklárné Teveli Zsanett, a Maresi Foodbroker Kft. brand managere.
Kérésre szívesen alakítanak ki egyedi ajánlatokat, de alapvetően a gyártói tesztek alapján kiválasztott legsikeresebb termékeiket javasolják minden partnerüknek. A jelenlegi végleges, 15 termékből álló szortimentet a láncok visszajelzése alapján választották ki. A csomagok támogatására idén is kiemelten az instore eszközöket alkalmazzák, displaykihelyezésekkel optimalizálva a teljes választék megjelenését.
Intenzív aromák
– Az idei karácsonyi szezonban is szeretnénk a vásárlóknak színvonalas összecsomagolásokkal megkönnyíteni az ajándékozást. A kávé klasszikus ajándékötlet, de minden évben igyekszünk új tartalommal megtölteni díszdobozainkat – kezdi nyilatkozatát Szijjártó Ágnes, a Tchibo Budapest Kft. PR-koordinátora.
Tapasztalataik szerint a kávé és a csokoládé párosítása nagyon népszerű a vásárlók körében. Az idei szezon igazi meglepetése az eszpresszó szerelmeseinek szól. A Tchibo prémium kivitelű kartondobozba a már megszokott Merci Fine Selection 250 g csokoládét most két, idén ősszel bevezetett Tchibo Espresso 250 grammos őrölt kávéval kombinálja. A Tchibo Espresso Milano Style tipikus észak-olasz, karakteres kávé enyhe, csokoládéra és citrusra emlékeztető zamattal; a Tchibo Espresso Sicilia Style pedig klasszikusan intenzív kávé, textúrája testes, enyhén fűszeres aromával.
A korábbi évekhez hasonlóan a Davidoff kávék mindegyik variánsa megjelenik ünnepi formában. A 250 g őrölt kávét és 100 g Lindt – Excellence Orange, 70% Cocoa, Caramel Intense – csokoládét tartalmazó három változat színeiben is harmonikus, prémium kivitelű csomagolás.
Áras és poharas
Az idei karácsonyi szezonban két irányvonal határozza meg a Zwack kínálatát.
– Fontosnak tartjuk a hozzáadott értékeket, de nem sétálhatunk el az árérzékenység növekedése mellett sem – jelenti ki Zsinkó Bálint, a Zwack Unicum Nyrt. Trade Marketing, Üzletfejlesztési és Exportvezetője.
Ezért kiemelt termékeikhez, vagyis az Unicumhoz, Vilmoshoz és Fütyülőshöz idén is hozzácsomagolt pohárral szeretnék a vásárlók döntését megkönnyíteni. A stratégia az volt, hogy a csomagolások és hozzáadott ajándékok minősége és külleme még kimagaslóbb legyen, mint az előző években. Ezzel is tudatosítani akarják a vásárlókban, hogy ár-érték arányban kiváló választás a Zwack márkái mellett való döntés. A hozzáadott értékes termékek darabszáma azonban kevesebb, mint az előző években, annak érdekében, hogy még több forrást tudjanak árakciókba forgatni. Klasszikus termékeiket tehát rendkívüli kedvezménnyel vagy bújtatott árakcióval és jelentős reklámtámogatással kínálják, így eleget téve a kizárólag ár alapján döntő vásárlók elvárásainak.
Idén is két módon differenciálnak partnereik között. Egyfelől időben eltolva jelennek meg promóciós termékeik a különböző hálózatokban, másfelől speciális tailor made akcióval is készültek egyes láncolatoknál.
Ebben a szezonban is különleges displayekkel és brandingelt raklaptakaró fóliával szeretnének kitűnni a reklámzajból, de tapasztalataik szerint az ár és a másodlagos kihelyezés elhelyezkedése a fő, döntésbefolyásoló szempont.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
A magyar családi vállalkozások együttműködésbe fektetnek, nem a generációváltásba
A ma Magyarországon működő 515 ezer társas vállalkozás több, mint…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >