Sztrájk és zavargások fenyegetik a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát
Mától 6000, a Szuezi-csatornát üzemeltető dolgozó sztrájkol, magasabb béreket követelve. A csatorna vezetése hangsúlyozza, hogy a hajóforgalom zavartalan, ugyanakkor a Brent olaj ára ismét 100 dollár fölé emelkedett a bizonytalanságok hatására.
A Business Insider becslése szerint a Szuezi-csatornán évente a világ GDP-jének kb. 8 százaléka „folyik keresztül”, a csatornán naponta átlag 2,4 millió hordó olajat szállítanak át. Ehhez adódik még az a további 2,4 millió hordós plusz kapacitás, amelyet a kikötő képes fogadni olyan teherszállító hajóktól, amelyek túl nagyok ahhoz, hogy áthaladjanak a csatornán.
Az átjárót üzemeltető cég vezetése minden fórumon igyekszik hangsúlyozni, hogy a béremelésért folytatott sztrájk nem érinti közvetlenül a csatorna működését és a hajóforgalom zavartalan. Ugyanakkor a lap leszögezi, hogy semmi nem garantálja, hogy a csatorna mindig nyitva maradjon, hiszen 1967 és 1975 között sem üzemelt.
A Business Insider megfogalmazása szerint Szuez fojtogató szorítást gyakorol a világ hajóforgalmára. Itt utaznak át a Közel-Kelet és Európa között szállító nehéztankerek. Irán olajat exportál Európába, miközben benzinigényének 40 százalékát a Szuezi-csatornán átszállított importból fedezi.
Ugyanakkor a csatorna esetleges lezárása geopolitikai szempontból sokkal súlyosabb helyzetet teremtene, mint amit pusztán a gazdasági veszteségek jelentenének. Az Egyesült Államok ugyanis többek között a Földközi-tengeren állomásoztatja erőit és a csatornát használja arra, hogy gyorsan mozgósítsa azokat, ha a Közel-Keleten erre szükség van. A lezárás tehát egyértelműen csapdába ejtené az amerikai erőket, amelyeknek így az elemzők szerint lépniük kell. Washington mindvégig támogatta az egyiptomi felkelést, és a jelentések szerint jelenleg is tárgyal Kairóban az átalakulásról, ugyanakkor eddig óvakodott attól, hogy nyíltan beavatkozzon az észak-afrikai konfliktusokba.
A globális gazdaság tekintetében Egyiptom nem jelentős szereplő. Ám az ország egy igen fontos közlekedési útvonalat, a Szuezi-csatornát tartja ellenőrzése alatt. És a pénzpiacok egyre idegesebbek. Ennek egyik jele az olajár emelkedése – írja a Business Insider nyomán a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >