Sztrájk és zavargások fenyegetik a világ egyik legfontosabb kereskedelmi útvonalát
Mától 6000, a Szuezi-csatornát üzemeltető dolgozó sztrájkol, magasabb béreket követelve. A csatorna vezetése hangsúlyozza, hogy a hajóforgalom zavartalan, ugyanakkor a Brent olaj ára ismét 100 dollár fölé emelkedett a bizonytalanságok hatására.
A Business Insider becslése szerint a Szuezi-csatornán évente a világ GDP-jének kb. 8 százaléka „folyik keresztül”, a csatornán naponta átlag 2,4 millió hordó olajat szállítanak át. Ehhez adódik még az a további 2,4 millió hordós plusz kapacitás, amelyet a kikötő képes fogadni olyan teherszállító hajóktól, amelyek túl nagyok ahhoz, hogy áthaladjanak a csatornán.
Az átjárót üzemeltető cég vezetése minden fórumon igyekszik hangsúlyozni, hogy a béremelésért folytatott sztrájk nem érinti közvetlenül a csatorna működését és a hajóforgalom zavartalan. Ugyanakkor a lap leszögezi, hogy semmi nem garantálja, hogy a csatorna mindig nyitva maradjon, hiszen 1967 és 1975 között sem üzemelt.
A Business Insider megfogalmazása szerint Szuez fojtogató szorítást gyakorol a világ hajóforgalmára. Itt utaznak át a Közel-Kelet és Európa között szállító nehéztankerek. Irán olajat exportál Európába, miközben benzinigényének 40 százalékát a Szuezi-csatornán átszállított importból fedezi.
Ugyanakkor a csatorna esetleges lezárása geopolitikai szempontból sokkal súlyosabb helyzetet teremtene, mint amit pusztán a gazdasági veszteségek jelentenének. Az Egyesült Államok ugyanis többek között a Földközi-tengeren állomásoztatja erőit és a csatornát használja arra, hogy gyorsan mozgósítsa azokat, ha a Közel-Keleten erre szükség van. A lezárás tehát egyértelműen csapdába ejtené az amerikai erőket, amelyeknek így az elemzők szerint lépniük kell. Washington mindvégig támogatta az egyiptomi felkelést, és a jelentések szerint jelenleg is tárgyal Kairóban az átalakulásról, ugyanakkor eddig óvakodott attól, hogy nyíltan beavatkozzon az észak-afrikai konfliktusokba.
A globális gazdaság tekintetében Egyiptom nem jelentős szereplő. Ám az ország egy igen fontos közlekedési útvonalat, a Szuezi-csatornát tartja ellenőrzése alatt. És a pénzpiacok egyre idegesebbek. Ennek egyik jele az olajár emelkedése – írja a Business Insider nyomán a Világgazdaság Online.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelés 7,2 százalékkal csökkent szeptemberben
2024 szeptemberében az ipari termelés volumene 7,2, munkanaphatástól megtisztítva 5,4…
Tovább olvasom >