Szövetkezet tegnap és ma
(részlet a Coop 15 éves születésnapi rendezvényén bemutatott múltidéző kisfilmjéből)
„A szövetkezeti eszme lényege az a felfogás, hogy az élet összes jelensége akkor mondható a legjobban szabályozottnak, ha önkéntes egyesüléssel együttes munkálkodást fejtünk ki …”(Forrás: Szövetkezeti Évkönyv 1931.)
Az első szövetkezetek az ipari forradalom idején jöttek létre. A legelső Angliában, Rochdale-ben 1844-ben alakult. Fő elvük a szolidaritás, a közös munka, a demokratikus igazgatás megteremtése volt; emellett segítettek a tagoknak boltok nyitásával, közös beszerzéssel.
Magyarországon először a Felvidéken, Ószombaton alakult 1845-ben szövetkezet. Később jött létre a budai és a pesti polgárok alapításában fogyasztási szövetkezet 1863-ban.
Gróf Károlyi Sándor indítványára 1881-ben megkezdte működését a Gazdakör, majd megalakult a Magyar Gazdaszövetség, amelynek keretében létrehozták a Hangyát, mint a Magyar Gazdaszövetség Fogyasztási és Értékesítő Szövetkezeti Központját.
Az első szövetkezeti bolt 1898 tavaszán a helybéli földbirtokos támogatásával nyílt meg, az ezredik ünnepélyes átadást pedig 1911. március 15-én tartották Dömsödön.
A szövetkezetek az árukat a Központ raktáraiból igényelték; a közös beszerzés lehetővé tette az olcsóbb eladási árakat.
A „Balogh Elemér” szövetkezeti mintafalu célja volt bemutatni azokat a szövetkezeti létesítményeket, amelyek „megvalósíthatók és alkalmasak arra, hogy a falu anyagi és erkölcsi jólétét fokozzák, kultúráját emeljék.”
1946 és 1949 között a szövetkezeti mozgalmat kampány keretében átalakították, az újonnan létrehozott földműves szövetkezetekben egyesítették a meglévő szervezeteket.
Később a kereskedelmi szövetkezetek elnevezését Általános Fogyasztási és Értékesítő Szövetkezetre változtatták és újrafogalmazták politikáját. A szövetkezeti törvény társadalmi szervezetekként és vállalatokként határozta meg a szövetkezeteket.
1979-ben a SZÖVOSZ kezdeményezésére megalakult a Skála-Coop Szövetkezeti Közös Vállalat, az első érdekeltségi alapon létrejött integráció. A közös vállalathoz akkor számos ÁFÉSZ-bolt és 60 áruház tartozott.
A 90-es évek elejére egyértelművé vált, hogy az áfészek piaci pozíciójának stabilizálásához, a versenyképesség fenntartásához egyfajta átalakulásra van szükség.
Az 1992. évi Kongresszus fordulópontot jelentett: itt született meg a döntés arról, hogy az áfészek, hatékonyságuk növelésének érdekében, fő tevékenységükké az élelmiszerek és napi cikkek forgalmazását teszik. Ezzel összefüggésben határoztak arról is, hogy a nagy tételű beszerzéseket központilag koordinálják, a konkrét teendők ellátására pedig létrehoznak egy önálló, nonprofit alapokon nyugvó nagykereskedelmi hálózatot.
A kezdetben alapvetően megyékhez illeszkedő, 17 egységből álló Pro-Coop rendszer feladata az áru beszerzése és az áfészek közötti terítése volt, saját költséget fedező árrés alkalmazása mellett; így a nagyobb tételű beszerzésekből származó haszon közvetlenül az áfészeknél jelentkezett.
Az új koncepció szerves része volt még egy, struktúrájában különböző méretű, és ehhez mérten eltérő választékot kínáló, mégis egységes bolthálózat kialakítása. A 90-es évek közepétől a multinacionális kereskedelmi láncok kiélezett piaci versenye is kikényszerítette egy országos szövetkezeti üzletlánc megalakítását.
Az Általános Fogyasztási Szövetkezetek Országos Tanácsa 1995-ben határozott a Coop-üzletlánc alapításáról. A szövetkezeti kereskedelem piaci pozícióinak megőrzésére, erősítésére szükség volt egy olyan gazdasági társaság formájában működő szervezet létrehozására, amely a megváltozott piaci körülmények között – tőkeerejének és a tevékenységéből származó bevételének köszönhetően – is képes volt biztosítani a vállalkozás versenyképességét.
A közös beszerzési és kereskedelemszervezői feladatok országos ellátására az Általános Fogyasztási Szövetkezet 1997-ben megalapította a CO-OP Hungary Zrt.-t.
A CO-OP Hungary Zrt. a hazai piac legnagyobb forgalmú franchise-rendszere, ma közel 3000 boltja van, és további 2000 kisebb üzlet tartozik hozzá. A bolthálózat az ország közel 3200 településén van jelen, naponta mintegy 1,5 millió vevő fordul meg boltjaiban, akik 30-szor töltenék meg a Puskás Ferenc Stadiont. Az üzletlánc törzsvásárlói jelenleg a 320 ezer főt is meghaladják. A Coop-csoporton belül jelenleg már közel 700 az integrált kiskereskedelmi rendszerhez kapcsolódó boltok száma.
A kizárólagosan magyar tulajdonban lévő Coop-csoport több mint 1000 kis- és középvállalkozást fog össze, ezáltal az ország egyik legnagyobb kistelepülési foglalkoztatója. A foglalkoztatottak száma meghaladja a 30 000 főt. A cégcsoport összforgalma tavaly meghaladta az 510 milliárd forintot; a befizetett iparűzési adó, a nyereség után fizetett társasági és különadó, a kiskereskedelmi forgalom után számolt nettó áfa, valamint a járulékok és szja együttes összege közel 60 milliárd forint.
A Coop-csoport a jövőben is partnerei és vásárlói igényeinek, elvárásainak lehető legmagasabb színvonalú kiszolgálásával igyekszik megfelelni a bizalomnak. A 2010 év végén bevezetésre kerülő új arculati elemek is ennek szellemében kerültek kialakításra.
(Az arculatváltozásról következő számunkban olvashatnak részletesen.)
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Employer Branding az AI és a GenZ-k korában konferencia: A folytatás
2024. november 27-én a Pasaréti Közösségi Házban került megrendezésre a…
Tovább olvasom >FRUIT LOGISTICA 2025: Gyümölcsöző kapcsolatok a frissáru globális piacán
A FRUIT LOGISTICA, a világ vezető frissáru-ipari szakkiállítása, 2025. február…
Tovább olvasom >