Szörpök az árviharban

Szerző: Budai Klára Dátum: 2024. 12. 03. 19:08

A szörpök piaca dinamikus változásokon megy keresztül, amit a fogyasztói preferenciák átalakulása, az innovációk és a fenntarthatóságra való törekvés határoz meg. Az egészséges életmód iránti igény egyre nagyobb hangsúlyt kap, így a gyártók is alkalmazkodnak: cukorcsökkentett, természetes összetevőket tartalmazó termékekkel jelennek meg, melyek nem csupán ízvilágban, de funkcionális szempontból is többet nyújtanak.

A cikk a Trade magazin 2024/12.01 lapszámában olvasható.

Az üdítőitalok árszínvonalának növekedésével egyre többen választják a szörpöket, de mint minden más területen, itt is kiemelten fontos szerepet játszik az ár-érték arány. A fogyasztói társadalom tudatosabbá válik, és preferenciarendszere is folyamatosan változik. Évről évre gyarapodik azok száma, akik előnyben részesítik a magas gyümölcstartalmat és a praktikus csomagolást.

A diszkontok tovább erősödtek márkás és saját márkás termékek forgalmazásában is. A mesterségesen alacsonyan tartott polci árak, illetve a márkahűség csökkenése miatt a saját márkák nagyobb teret nyertek.

Az alapanyagárak emelkedése sújtotta a gyümölcslé-, illetve a szörpgyártókat is, de ez a szörpértékesítés területén közvetlenül nem okozott visszaesést. A DRS bevezetése a vártnál kisebb és rövidebb ideig tartó csökkenést eredményezett.

A gyártóknak 2025-től újabb kihívásokkal kell szembenézniük, mivel január 1-jétől csak olyan egyszer használatos palackokban forgalmazhatják termékeiket, amelyek legalább 25%-ban újrahasznosított műanyagból készülnek.

A DRS bevezetése a szörppiacon a vártnál kisebb és rövidebb ideig tartó csökkenést eredményezett

Szélesedő választék

Papp Zsuzsanna
marketingvezető
Szikrai Borászat

A Szikrai Borászati Kft. Piroska szörpjei mennyiségben és árbevételben is növekedést értek el az év első nyolc hónapjában.

– Szeptember és október viszont bázis alatti értékesítéseket mutat, így nem prognosztizálható pontosan, hogy milyen évet zárunk. Bízunk abban, hogy a november és a december erős lesz, és összesített értékesítésben bázis felett maradunk – jelzi Papp Zsuzsanna, a Szikrai Borászati Kft. marketingvezetője.

A vállalat az elmúlt időszakban növelte PET-palackos választékát, olyan összetételű termékek előállítására törekedtek, melyek árai polcon sem haladják meg jelentős mértékben az ezer forintot.

– A 0,7 literes üvegpalackos Piroska málna, szamóca, bodza, illetve a citrus mix a favorit. Jelenleg több ízzel is kísérletezünk, de még nem született döntés, hogy melyik irányban fejlesztünk tovább – jegyzi meg Papp Zsuzsanna. Hozzáteszi: emellett fokozzák a digitális médiajelenlétüket, miközben megtartják a jelenlegi sajtómegjelenéseiket is. Nyereményjátékokkal is készülnek, az online és az offline térben egyaránt.

Egzotikus ízek

Szász-Bognár Emese Sió

Szász-Bognár
Emese
kommunikációs és
médiamenedzser
SIÓ-Eckes

A SIÓ-Eckes Kft. portfóliójába tartozó Yo szörpmárka természetes, gyümölcs alapú szörpöket kínál, változatos ízekben, az egész családnak.

– A Yo márka esetében fontos számunkra a kalóriatudatos fogyasztók támogatása, ezért termékeink mindegyike hozzáadott cukor nélkül készül. A klasszikus kedvenc Málna, Bodza, Narancs és Citrom-Lime mellett az idei év újdonsága a „Pink Paradise”, amely maracuja és sárkánygyümölcs ízével az egzotikus irány kedvelőinek szól, hiszen a szörppiacon is egyre jelentősebb a kereslet a különleges ízkombinációk iránt – avat be Szász-Bognár Emese, a Sió-Eckes Kft. kommunikációs és media managere.

Mint mondja, további innovációikkal is elsősorban az egzotikus, változatos igényeket lefedő bevezetésekre fókuszálnak majd. Marketingkommunikációjuk során pedig főként eladáshelyi eszközökkel támogatják a Yo márkát.

Átalakuló termékszerkezet

A Gramex 2000 Kft. kizárólag saját márkás szörpöket gyárt. A cég eddigi zászlóshajója, a 2 literes ízes szörpök kategóriája a NETA-változások következtében piacot veszített, ugyanakkor a 2023-ban bevezetett 50%-os gyümölcstartalmú szörpök értékesítése 2024-re stabilizálódott.

– Az áremelkedések miatt jelenleg nem különösebb kihívás árbevétel-növekedést elérni – mutat rá Molnár Z. Márta, a Gramex Drinks kereskedelmi igazgatója.

Azt is megemlíti, hogy a 2024. július 1-jétől élő DRS-rendszer minden gyártót egyformán sújt, ezen nem lehet költséget fogni.

– A kategóriában már átalakítottuk a termékszerkezetünket a NETA miatt, így a költségeket csak a hatékonyság növelésével lehet csökkenteni, például nagyobb tételeket gyártva – informálja lapunkat a szakember, aki azt is elárulja, hogy vannak új ízötleteik, úgymint a kivi, a kaktusz és a görögdinnye, amelyeket saját márkás termékként terveznek bevezetni 2025-ben.

– A következő évben is elsősorban a leaflet hirdetésekben, kihelyezésekben hiszünk, és ennek mentén építjük fel a marketingtervünket, hiszen az elmúlt évek tapasztalatai szerint ez jól működik. A saját márka továbbfejlesztése érdekében igyekszünk együttműködni a beszerzőkkel, mert ebben a helyzetben a piac még inkább a saját márkák felé fordulhat – vetíti előre Molnár Z. Márta.

A mesterségesen alacsonyan tartott polci árak, illetve a márkahűség csökkenése miatt a saját márkák nagyobb teret nyertek

Bővülő kapacitás

Ahogy Danielisz Zoltántól, a Yuva Kft. kereskedelmi igazgatójától megtudjuk, cégük forgalma az elmúlt évekhez hasonlóan 2024-ben is terveik szerint alakult, mind érték, mind volumen tekintetében.

Danielisz Zoltán
kereskedelmi igazgató
Yuva

– Az év utolsó hónapjai a nyári főszezon mellett szintén nagyon sarkalatosak számunkra. A szörpfogyasztás reneszánszát éli, így bízom benne, hogy a növekedés dinamikája töretlen marad az elkövetkezendő időszakban is – állapítja meg Danielisz Zoltán.

A fogyasztói igény erősödését lekövetve gyártói kapacitásuk bővítése mellett döntöttek. A kereskedelmi igazgató meglátása szerint a kategória bővülése természeténél fogva piaci versenyhelyzetet teremtett, mely versenyben a gyártók előrelépési potenciált látnak. Ilyen versenyhelyzetben az árszint növelése helyett minden gyártó inkább a költséghatékonyság növelésére törekszik, ennek mentén tervezi és valósítja meg beruházásait.

– Szortimentünket 500 ml kiszerelésben forgalmazzuk 1:23 hígítási arány mellett, amelyből 12 liter 60% gyümölcstartalmú üdítőital készíthető. Kínálatunk rendkívül széles, a közkedvelt alapízek mellett, mint például a málna, az eper és a narancs, különleges ízek is elérhetőek, mint a mangó, a gránátalma, valamint a fekete ribizli. Palettánkon a Tonik íz is megtalálható, amely Magyarországon jelenleg igazi különlegességnek számít. Az idei évben új ízként vezettük be a FruttaMax Cola lightot, melynek forgalmi adatai bizakodással töltenek el – tájékoztat Danielisz Zoltán.

Termékeiket az elmúlt évek során számos alkalommal kóstoltatták hostess promóciók keretében. A visszajelzéseket figyelembe véve 2025-ben is készülnek újdonságokkal.

Instant élvezet: az italporok új korszaka

A mai rohanó életmód és a kényelemre mutatkozó igény miatt az italporok a gyors és egyszerű megoldások kedvelt alternatívává váltak mind az otthoni, mind az irodai felhasználásban. Az egészségtudatosság emelkedésével nő az érdeklődés a hozzáadott funkcionális összetevők, például vitaminokkal dúsított, fehérjealapú vagy cukormentes változatok iránt.

Az italporok piacát az elmúlt időszakban nagymértékben befolyásolták az alapanyagok árváltozásai, melyek nagyrészt a globális gazdasági hatások és az ellátási láncok bizonytalanságai miatt következtek be. A kakaópor ára például 110–150%-kal, az instant kávékivonaté közel 35%-kal emelkedett, míg a cukor ára 2022-ben megduplázódott, és 2024 őszéig magas szinten maradt. Bár most 35%-kal csökkent, még mindig jóval a 2021-es árszint felett van. Ez az alapanyagköltség-növekedés a végső árakra is kihatott, hiszen az italporok bolti árai hároméves viszonylatban mintegy 50%-kal emelkedtek.

Különösen a kakaós italokat érintette kedvezőtlenül a Népegészségügyi Termékadó (NETA), melyet 2022-ben jelentősen megemeltek. Ennek következtében az instant kakaó iránti kereslet csökkent, mivel az adóteher a vevőkre is áthárult, tovább növelve az árakat, ami sokakat visszatart. Ezek a tényezők mind hozzájárulnak ahhoz, hogy egyre nagyobb kihívás a versenyképesség megőrzése és a fogyasztói igények kiszolgálása.

A krémes csokoládéital kategóriában a diszkontláncokban is megjelentek a saját márkás termékek, ami jelzi, hogy ez a szegmens nagy érdeklődésre tart számot a vásárlók körében. A 3in1 mixeknél szintén figyelemre méltó változás történt, hiszen a nagyobb, 20 vagy 20+4 ingyenes kiszerelések eladásai megugrottak. Ez a tendencia azt mutatja, hogy duzzad azoknak a tábora, akik az értékarányos, gazdaságos kiszereléseket keresik.

Édes élvezet

A TUTTI Kft. eladásai kedvezően alakultak, és a csökkenő fogyasztás ellenére is növekedést értek el.

Prohászka Andrea
ügyvezető
TUTTI

– Természetesen, mindezt a piaci viszonyok figyelembevételével érdemes kezelni: bár az összesített mennyiségeink elmaradnak a piacvezetőkétől, saját mutatóinkhoz képest a növekedés szembetűnő – nyilatkozza Prohászka Andrea, a TUTTI Kft. ügyvezetője, aki azt is megemlíti, hogy a következő évben több újításra is készülnek, azonban ezek részletei még nem publikusak.

– Számos innovációs lehetőség áll előttünk, különösen a csomagolástechnikai fejlesztések terén, mint például apró marshmallow-k hozzáadása forró csoki és krémcsoki italporokhoz. Emellett folyamatosan új, trendi ízeket tervezünk bevezetni, és gyorsan reagálunk a piac újításaira. A TUTTI mindig készen áll, hogy az elsők között vezesse be a legújabb ötleteket – hangsúlyozza Prohászka Andrea.

A kávé kategóriában továbbra is a klasszikus „3in1” változat a legnépszerűbb, annak ellenére, hogy cukortartalma magas. A vásárlók túlnyomó része itt nem keres cukormentes alternatívát; alapvetőbb számukra a megszokott ízélmény, mint az alacsonyabb cukortartalom.

– Megfigyelhető az igény a gazdag, „kényeztető” italokra, különösen a frappék és a krémcsokoládék esetében, ahol az ízletesség és a természetes ízhatás elsődleges. A mesterséges, „mű” ízek iránti tolerancia csökken, elengedhetetlen, hogy egy élményital harmonikus, prémium minőségű ízvilággal rendelkezzen. A szezonális italporok vonatkozásában szintén tapasztalható néhány érdekes trend. Bár a klasszikus ízek (például a sima jegeskávé vagy a hagyományos krémcsoki) továbbra is keresettek, kiemelkedő érdeklődés mutatkozik az új ízekre is. Az olyan ízkombinációk, mint az Irish Cream jegeskávé vagy a Pumpkin Spice krémcsokoládé egyre sikeresebbek, mivel a fogyasztók szívesen kipróbálnak szezonálisan elérhető, különleges ízeket, amelyek idézik az évszak hangulatát – részletezi az ügyvezető.

Marketingkommunikációjukban a szezonalitásra építenek: jegeskávé és holland kakaópor termékeiket TV-spotokkal támogatják. A TUTTI márka esetében az online marketing fókuszában a Facebook-platform áll, amely hatékonyan éri el és vonja be célközönségüket.

Az italporoknál az emelkedő alapanyagárak miatt egyre nagyobb kihívás a versenyképesség megőrzése és a fogyasztói igények kiszolgálása

Új kategóriában

A Szobi Italgyártó Kft. idén lépett erre a piacra, és a termékkategória várakozásaiknak megfelelően indult el.

– Az üdítő kategóriában történt drámai áremelkedések hatására kezdtük el a termékfejlesztést. A növekvő árak és a csökkenő bérek együttesen ösztönözték, hogy minél kedvezőbb árú kategóriát hozzunk létre. Idén négy ízzel jelentünk meg, és jelenleg két új íz kialakítása van folyamatban. Hamarosan egy új italporcsaládot is hozunk, amely más kiszerelésben, nem tasakokban lesz elérhető. A szörppiacon vezető ízek, mint a málna, a szamóca és a citrus, az italporok között is népszerűek – vázolja Papp Zsuzsanna, a Szobi Italgyártó Kft. marketingvezetője.

A vállalat országos nyereményjátékot szervezett, mely a blokkok visszaküldésével járt, és amely során a reméltnél jóval nagyobb aktivitást tapasztaltak. A termékek ismertségéhez a közösségimédia-kampányaik is hozzájárultak. //

Kapcsolódó cikkeink