Szlovákia: Nagy a fogyasztói bizalom
Élelmiszereink ötödik legnagyobb exportpiaca Szlovákia; ott a magyar vállalatok 197 millió euró forgalmat értek el az idei első öt hónap során, az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai szerint.
Kedvező fogyasztói hangulat várja a magyar árukat északi szomszédunknál. A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe tavaly óta újra növekszik, és 81 pontot ért el az idei második negyedévi felmérés során. Ez a legnagyobb mutató a négy év alatt, amióta a globális kutatás keretében a szlovákokat is megkérdezik. (Az európai átlag csak 79 pont).
Európa átlaga felett
Három összetevőből áll az index: saját személyes pénzügyi helyzetét kisebb-nagyobb mértékben kedvezőnek a megkérdezett szlovákok 43 százaléka tartja. (Európai átlag 41 százalék).
Országában a munkahelyi kilátásokat 35 százalék látja pozitívan. (Ennél 6 százalékponttal kisebb az európai átlag).
Ami pedig a vásárlási kedvet illeti: tekintettel jövedelmére és az árakra, minden harmadik szlovák válaszadó előnyösnek tartja a jelenlegi időszakot arra, hogy megvásárolja mindazt, amire szüksége van. (Ebből a szempontból az európai átlag is 33 százalék).
Stabilan a középmezőnyben
Mit mutatnak a fogyasztói bizalom trendjei élelmiszereink legnagyobb exportpiacain? Idén eddig hasonlít a tavalyihoz a kivitelből származó bevételek országok szerinti élmezőnyének sorrendje. Közülük a legnagyobb Németország, ahol az index 96 pont a második negyedévben (–1 pont az első negyedévhez viszonyítva). További sorrend: Románia 86 (+3), Olaszország 55 (–4), Ausztria 83 (0) majd Szlovákia 81 (+1).
A négy visegrádi ország közül Szlovákia mellett nagyobb lett az index Csehországban 98 (+1) és Lengyelországban is 87 (+5). Hazánkban viszont a legutóbbi 57-es mutató 4 ponttal marad el az első negyedévitől.
Világszerte hatvanhárom országban állapították meg az indexet, és a 81 pontos Szlovákia a mezőny középső harmadába tartozik a legutóbbi, második negyedévi táblázaton.
Két éve csak pozitív számok
Ami az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, Európában a Nielsen huszonegy fejlett ország számait hasonlítja össze minden negyedévben. A legutóbbi adatok szerint itt is középen foglal helyet Szlovákia.
A második negyedévben értéket tekintve 1, mennyiség szempontjából 1,2 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, a tavalyi hasonló időszakkal szemben. Azért különbözik a két mutató, mert az átlagárak 0,2 százalékkal csökkentek.
Értékben évek óta csak növekedést jeleznek a számok. Ha a mennyiségi változásokat nézzük, 2013-ban végig csökkent a bolti forgalom, és még 2014 első negyedévében is. Azóta viszont csak pozitív számokat látunk Szlovákiában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Új korszak a streamingben: 2,4 millió magyar gamer és a márkák találkozása
A Publicis Groupe Hungary kizárólagos partnerként csatlakozott az inStreamly platformhoz…
Tovább olvasom >Hogyan fognak az európaiak vásárolni az idei ünnepi szezonban?
A ShopFully és az Offerista Group az „Holiday Shopping Study…
Tovább olvasom >Az irodapiacon túlkínálat, a kiskereskedelmi ingatlanok és szállodák terén visszatérő kereslet várható 2025-ben
A magyar kereskedelmi ingatlanpiacot jelenleg a tranzakciószámok csökkenése és a…
Tovább olvasom >