Szlovákia: Nagy a fogyasztói bizalom
Élelmiszereink ötödik legnagyobb exportpiaca Szlovákia; ott a magyar vállalatok 197 millió euró forgalmat értek el az idei első öt hónap során, az Agrárgazdasági Kutatóintézet (AKI) adatai szerint.
Kedvező fogyasztói hangulat várja a magyar árukat északi szomszédunknál. A Nielsen fogyasztói bizalmi indexe tavaly óta újra növekszik, és 81 pontot ért el az idei második negyedévi felmérés során. Ez a legnagyobb mutató a négy év alatt, amióta a globális kutatás keretében a szlovákokat is megkérdezik. (Az európai átlag csak 79 pont).
Európa átlaga felett
Három összetevőből áll az index: saját személyes pénzügyi helyzetét kisebb-nagyobb mértékben kedvezőnek a megkérdezett szlovákok 43 százaléka tartja. (Európai átlag 41 százalék).
Országában a munkahelyi kilátásokat 35 százalék látja pozitívan. (Ennél 6 százalékponttal kisebb az európai átlag).
Ami pedig a vásárlási kedvet illeti: tekintettel jövedelmére és az árakra, minden harmadik szlovák válaszadó előnyösnek tartja a jelenlegi időszakot arra, hogy megvásárolja mindazt, amire szüksége van. (Ebből a szempontból az európai átlag is 33 százalék).
Stabilan a középmezőnyben
Mit mutatnak a fogyasztói bizalom trendjei élelmiszereink legnagyobb exportpiacain? Idén eddig hasonlít a tavalyihoz a kivitelből származó bevételek országok szerinti élmezőnyének sorrendje. Közülük a legnagyobb Németország, ahol az index 96 pont a második negyedévben (–1 pont az első negyedévhez viszonyítva). További sorrend: Románia 86 (+3), Olaszország 55 (–4), Ausztria 83 (0) majd Szlovákia 81 (+1).
A négy visegrádi ország közül Szlovákia mellett nagyobb lett az index Csehországban 98 (+1) és Lengyelországban is 87 (+5). Hazánkban viszont a legutóbbi 57-es mutató 4 ponttal marad el az első negyedévitől.
Világszerte hatvanhárom országban állapították meg az indexet, és a 81 pontos Szlovákia a mezőny középső harmadába tartozik a legutóbbi, második negyedévi táblázaton.
Két éve csak pozitív számok
Ami az élelmiszer-kiskereskedelem trendjeit illeti, Európában a Nielsen huszonegy fejlett ország számait hasonlítja össze minden negyedévben. A legutóbbi adatok szerint itt is középen foglal helyet Szlovákia.
A második negyedévben értéket tekintve 1, mennyiség szempontjából 1,2 százalékkal nőtt az élelmiszer-kiskereskedelem forgalma, a tavalyi hasonló időszakkal szemben. Azért különbözik a két mutató, mert az átlagárak 0,2 százalékkal csökkentek.
Értékben évek óta csak növekedést jeleznek a számok. Ha a mennyiségi változásokat nézzük, 2013-ban végig csökkent a bolti forgalom, és még 2014 első negyedévében is. Azóta viszont csak pozitív számokat látunk Szlovákiában.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI elemzés: Miért élnek szűkösebben a magyar háztartások, mint bárki más az EU-ban?
Képzeljük el, hogy minden uniós ország lakói egy nagy áruházban…
Tovább olvasom >KSH: az ipari termelői árak 2025. májusban az előző hónaphoz képest 0,7 százalékkal mérséklődtek, az egy évvel korábbihoz képest átlagosan 6,9 százalékkal növekedtek
2025 májusában az ipari termelői árak átlagosan 6,9 százalékkal meghaladták…
Tovább olvasom >A fogyasztás húzza a gazdaságot
Az Egyensúly Intézet friss előrejelzése szerint a magyar gazdaság idei…
Tovább olvasom >