Tarol Kínában a mobilfizetés
A világ több fejlett országa, például Svédország, célként tűzte ki, hogy előbb-utóbb szeretne teljesen készpénzmentes nemzetté válni. Bár egy ilyen gazdaság egyelőre eléggé utópisztikusnak hangzik, egyre több helyen már szinte alig van készpénz. Kínában már több mint egymilliárd ember fizet mobil segítségével, ami például a közösségi kerékpározásnak is köszönhető – olvasható az origo-n.
Kínában robbanásszerűen megugrott a mobilos fizetések száma, miután hihetetlen gyorsan terjednek az olcsó okostelefonok.
A jelenség annak köszönhető, hogy az Alipay és a WeChat Pay szolgáltatásokkal gyorsan és egyszerűen lehet tranzakciókat lebonyolítani, 100 jüanig (4000 forintig) semmilyen jelszóra nem kíváncsi a rendszer, egy QR-kód beolvasásával már rendezve is van a számla.
A QR-kódok szinte minden területen megjelentek, ma már teljesen természetes a jelenlétük az éttermekben, közértekben és múzeumokban.
A mobilfizetés több mint kétszeresére nőtt Kínában, 2016-ban 5 ezer milliárd dollár volt a nagysága – írja a CNBC.
A kínai rendszer ugyan jóval fejlettebb, de sok ponton hasonlít a Szomáliföldön létrejött gazdasági kultúrához. Az afrikai régióban megszűnt a készpénz használata, ami annak köszönhető, hogy a helyi fizetőeszköz teljesen elértéktelenedett. Egy normális bevásárláshoz egy talicska pénzre van szükség.
Emiatt kialakult az írástudatlanok és szegények által is könnyen használható mobilos fizetés, de másképp, mint Kínában. Az árusoknak saját számkódjuk van, és az egyenlegfeltöltéshez hasonló SMS-es rendszerrel lehet fizetni.
A piacon két óriás uralkodik, az Alipay applikáción zajlik a fizetések 54 százaléka, de a WeChat Pay sem panaszkodhat a maga 40 százalékos részesedésével.
Az óriási mennyiségű fizetés azonban nem csak a kínai gazdaságra van hatással, a kínai turisták miatt a legnépszerűbb turisztikai célpontok (Hongkong és Japán) is kénytelenek voltak reagálni a pénzügyi szokások megváltozására.Japánban például egy év alatt megduplázódott az Alipayt elfogadó helyek száma, jelenleg 45 ezer ilyen helyszín van.
Hogy pontosan mekkora piacról is beszélünk, azt jól szemlélteti, hogy a Tencent chatprogramját, a WeChat alkalmazást 963 millióan használták havonta a vállalat második negyedéves jelentése szerint.
Az Alipay az Alibaba leányvállalata, és 520 millió felhasználója van. Az Alipay ráadásul egy nagyon vonzó ajánlattal csalogatja magához a felhasználókat. Az alkalmazás ugyanis össze van kötve a Yu’e bao alappal, ami vonzó, 4 százalékos kamatot kínál. Ezzel a lépéssel az Alibaba azt szeretné elérni, hogy mindenki náluk fektessen be – írja a Financial Times.
A vállalat június végére a világ legnagyobb alapja lett 217 milliárdos tőkével.
A mobilos fizetésnek azonban hátrányai is vannak. Külföldi látogatóként például zavarba ejtő lehet, ha egy boltban már csak a China’s Union Pay bankkártyájával vagy az alkalmazások segítségével lehet fizetni.
Az online fizetést – az okostelefonok terjedése mellett – több dolog is gyorsítja. Ilyen például (a pénzhamisítás mellett) a közösségi kerékpár-szolgáltatás, ahol nem lehet készpénzzel fizetni. A két legnagyobb vállalat, az ofo és a Mobike összesen 13 millió biciklit üzemeltet.
Ugyan a mobilos fizetés adatvédelmi aggályokat is felvet, mert az adatokat megkapja a kínai kormány is, de napjainkra oda jutott Kína, hogy a legtöbb helyen egyetlen dolog elég a helyieknek ahhoz, hogy mindennapjaikat éljék, és ez nem más, mint a mobiljuk. (origo)
Kapcsolódó cikkeink
Egymilliárd dolláros iparággá válhat a közösségi kereskedelem 2028-ra
Egy új tanulmány szerint a közösségi kereskedelmi (social commerce) piac…
Tovább olvasom >Kína nyújtotta be eddig a legtöbb GenAI szabadalmat
A Szellemi Tulajdon Világszervezetének (WIPO) legfrissebb jelentése szerint 2014 és…
Tovább olvasom >Kínai gazdaságélénkítés – a befektetők szem elől tévesztik a lényeget
Az alapanyagpiacokat övező hangulat szeptemberben döntő fordulatot vett, amikor Kína…
Tovább olvasom >További cikkeink
Miért dugulnak be sorra a csomagautomata szolgáltatók? Ez az adat rámutat az okokra
Egyre népszerűbbek a csomagautomaták: idén már a webshopok közel háromnegyede…
Tovább olvasom >Fenntarthatóság és egészség: a növényi alapú tejtermékek térhódítása Magyarországon
Az elmúlt években a növényi alapú tejtermék-alternatívák nemcsak globálisan, hanem…
Tovább olvasom >Drágul a tej és a tejtermékek: mi áll az árak emelkedése mögött?
A tej és tejtermékek ára az elmúlt hónapokban jelentős növekedést…
Tovább olvasom >