Színt vált a csomagolás, ha romlik az étel – új találmány forradalmasíthatja az élelmiszer-pazarlás elleni harcot
Három spanyol fiatal, Pilar Granado, Pablo Sosa Domínguez és Luis Chimeno olyan intelligens, biológiailag lebomló címkéket fejlesztett, amelyek színváltozással jelzik az élelmiszer frissességét. Az Oscillum nevű startup megoldása valós időben figyeli az élelmiszereken felszabaduló bakteriális vegyületeket, és egyszerűen értelmezhető visszajelzést ad arról, fogyasztható-e még az adott termék. A címkék nemcsak az ételmérgezések megelőzésében segíthetnek, hanem hatékonyan csökkenthetik az élelmiszer-hulladék mennyiségét is – amely jelenleg évente 59 millió tonna az Európai Unióban.
A fejlesztés egy emlékezetes egyetemi élményből indult, amikor Pablo úgy döntött, elfogyaszt egy gyanús húsdarabot – amit mások már kidobtak volna. Ez az eset inspirálta a fiatalokat egy olyan technológia kidolgozására, amely egyértelműen megmutatja, mikor romlott meg egy étel. A bioszenzorral ellátott címkék a húsokon, halakon, zöldségeken és csomagolt élelmiszereken is alkalmazhatók, sőt a gyümölcsök érettségi fokát is jelzik. A kiskereskedők számára ez új lehetőséget jelenthet a készletgazdálkodás optimalizálására, miközben a vásárlók is nagyobb biztonságban érezhetik magukat.
Az Oscillum 2019-es indulása óta gyorsítóprogramok és innovációs központok támogatásával fejlődik, jelenleg olyan aktív csomagolási megoldásokon dolgozik, amelyek meghosszabbítják az élelmiszerek eltarthatóságát. Fejlesztésük nemcsak környezetbarát, hanem társadalmilag is hasznos: segíti az éhezés elleni küzdelmet, a felelős fogyasztást és az egészség megőrzését, különösen olyan térségekben, ahol gyenge az élelmiszer-biztonsági infrastruktúra.
Magyarországon évente 594 ezer tonna élelmiszer-hulladék keletkezik, amelyből 247 ezer tonna tiszta pazarlás. A Nébih adatai szerint ez fejenként 40 ezer forint értékű kidobott élelmiszert jelent, országosan pedig 380 milliárd forint kárt. Bár a Nébih Maradék nélkül programja már 22 százalékkal csökkentette a pazarlást az elmúlt hét évben, az Oscillum fejlesztése újabb fontos lépés lehet a fenntarthatóbb és tudatosabb élelmiszerhasználat felé.
Kapcsolódó cikkeink
Nem a méret számít, hanem a partnerség: a Dunapacknál a kis ügyfelekre is nagy figyelem jut
Interjú Szőnyi Zoltánnal, a Dunapack Packaging értékesítési igazgatójával A csomagolóiparban…
Tovább olvasom >PET palackos üdítők csomagolását újítja meg a diszkontlánc
A Lidl Magyarország elkötelezett a saját márkás termékek csomagolásának optimalizálása…
Tovább olvasom >Új festmények a Mizo Art Coffee csomagolásain
A Mizo Coffee Selection idén nyáron ismét újraértelmezi a kávézás…
Tovább olvasom >További cikkeink
KSH: júniusban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,0, az előző havit 0,5 százalékkal haladta meg
2025. júniusban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers és a naptárhatástól…
Tovább olvasom >NGM: bővülő pályán a kiskereskedelmi forgalom
A Központi Statisztikai Hivatal adatai szerint 2025 júniusában a kiskereskedelmi…
Tovább olvasom >Még mindig visszafogottabbak a magyar vásárlók
Júniusban a kiskereskedelmi forgalom volumene 3 százalékkal nőtt éves összevetésben.…
Tovább olvasom >