Színesedő filterek

Szerző: Szalai László Dátum: 2025. 11. 06. 11:34
🎧 Hallgasd a cikket:

A felmelegedés miatt rövidebb szezonnal, a gazdasági helyzet miatt pedig gyengébb vásárlóerővel kell megküzdeniük a teapiac szereplőinek. A küzdelem az emelkedő eladásokat nézve sikeres, ennek „ára” viszont az ára: az akciók szerepe – a saját márkákéhoz hasonlóan – növekszik. A fekete tea térvesztése folytatódik, az innovációk zöme a gyümölcstea kategóriájában folyik, középpontban az izgalmas ízvariációkkal és a fenntarthatósággal.

A cikk a Trade magazin 2025/11. lapszámában olvasható.

A hűvösebb idővel beköszöntött a tea szezonja, amelynek piacát az elmúlt időszakban elkerülték a mindent felforgató trendek, és komoly, strukturális változásokat ettől a szezontól sem várnak a piaci szereplők.

Az innovációk zöme a gyümölcstea kategóriájában zajlik

– Magyarországon a piac nagyjából felét a gyümölcstea kategória teszi ki, ezt követi a herba, a fekete és a zöld tea – elemez Papi Orsolya, a Jacobs Douwe Egberts Hu Zrt. brand managere. – Ezekben az arányokban nincs szignifikáns változás, így kimondhatjuk, hogy a teát elsősorban élvezeti értéke miatt fogyasztjuk, másodsorban az egészségünkre gyakorolt hatása miatt. A tea, amelyben tealevél is van (a klasszikus gyümölcsteák és herbateák tealevelet nem tartalmaznak), élénkítő hatású. Így, aki nem kávéval indítja a napot, az teát kortyol reggelente.

Laknerfi Oszkár-Mokate

Laknerfi Oszkár
ügyvezető igazgató
Mokate International
Hungary

A gyümölcs- és zöld teák térhódítása folytatódott a fekete rovására, ami évek óta tartó trend, mondja Laknerfi Oszkár, a Mokate Internation­al Hungary Kft. ügyvezető igazgatója, aki hozzáteszi:

– Ami az előző szezonban egy kicsit kilógott ebből a megszokott trendből, az a karácsonyi szezontermékek forgalmának nagy mértékű zsugorodása volt. Ez is évről évre megfigyelhető, de tavaly óriási mértékben csökkent. A régen 1000 forint alatti összecsomagolások teljesen megszűntek, sőt, 2000 forint alatt sem nagyon volt ilyen termék, és ez láthatólag meghaladja a fogyasztók ingerküszöbét.

 

A gyümölcs- és zöld teák térhódítása folytatódik a fekete rovására, ami évek óta tartó trend

Tényezők az áron túl

Az FMCG-szektorban zajló általános tendenciák alól természetesen a tea sem tudja kivonni magát, a következményekkel együtt. A piacon 2025 első félévében átlagosan 6,6%-os áremelkedés történt, így a fogyasztók ebben a kategóriában is erősen árérzékenyek, és aktívan keresik a promóciókat, akciós termékeket. Nagyobb volumeneket csak nagyon erős árakkal lehet megmozgatni.

Ami még befolyásolhatja egy-egy szezon tendenciáit, az az időjárás, vagy éppen a kialakuló járványok, megbetegedések. A téli-tavaszi, idén kifejezetten erős influenzajárvány például nagyon szépen felpörgette a herbatea-eladásokat, tudjuk meg Rádi Balázstól, a Herbária Zrt. vezérigazgatójától. A gyógytea-értékesítés az első félévben gyakorlatilag minden csatornában élénkült. Az összes eladásokat tekintve ebben a kategóriában a filteres kiszerelés kis mértékben a tasakolt előtt jár.

Rádi Balázs
vezérigazgató
Herbária

– Élvezeti tea vonalon azonban stagnálást konstatálunk, amit két okra vezethetünk vissza – magyarázza Rádi Balázs. – Az első az elmúlt években folyamatosan tapasztalható hőmérséklet-emelkedés, a rövid telekkel és hosszú forró nyarakkal, ami nem kedvez a teaértékesítésnek. A stagnálás másik oka a magyar gazdaság gyengélkedésével és a fogyasztói bizalom megrendülésével magyarázható. A lakosság részéről tapasztalható, évek óta tartó fogyasztás-visszafogás csak nagyon lassan változik, és bár a növekedésnek vannak már jelei, ezek csak kismértékűek.

Az élvezeti teák vonalán folyamatos a termékinnováció: egyre újabb ízek jelennek meg, hogy sales driverként felpörgessék a forgalmakat.

– A vásárlók hajlandóak is kipróbálni az újdonságokat, ám úgy látjuk, hogy igazán hosszú életgörbével a pirosbogyós gyümölcsteák rendelkeznek – állapítja meg a vezérigazgató. – Voltak, vannak próbálkozások az élvezeti és a herba kategória összemosására is. Egy-egy termék esetén, mint például a tőzegáfonya-eper, sikeres is lehet a kettő kombinációja, de egyelőre nem érzékeljük, hogy átütően és egyértelműen sikeres lenne ez az innovációs irány.

A gyógyteáknál a filteres kiszerelés kis mértékben a tasakolt előtt jár

Őszi-téli ízek, ikonikus ajándék

A Jacobs Douwe Egberts igyekszik a fogyasztók ízléséhez igazodni két márkaterméke, a Pickwick és a Sir Morton portfóliójának kialakításánál. Nagy hangsúlyt fektet a gyümölcsteákra, a legtöbb újdonsággal ebben a kategóriában jelenik meg.

– Fűszeres gyümölcsteákat vezettünk be a piacra, melyekben az alma- és a narancsíz dominál, hozzájuk illő karakteres teafűszerekkel gazdagítva, illeszkedve az őszi időjáráshoz és hangulathoz – idézi fel Papi Orsolya. – A gyümölcsvariációs teáink is felfrissülnek izgalmas, új ízekkel és megújult külsővel. Mint minden évben, idén szintén a polcokra kerülnek a karácsonyi, limitált kiadású ajándékdobozaink. 2025-ben is elérhető lesz Válogatás teadobozunk, amelybe különleges ízű, a sztenderd portfóliónkban nem kapható ízeket is rejtettünk, valamint egy bögrés ajándékcsomag, amelyben a Pickwick ikonikus epres bögréjét lehet megvásárolni két doboz Pickwick teával párosítva.

A Pickwick márkát a téli szezonban új TV-reklámmal tervezik erősíteni, és ezt a kommunikációt a digitális csatornákon is folytatják, tekint előre a brand manager. A bolti térben pedig a szezonban jól bevált másodlagos kihelyezéseikkel és ünnepi kiadásokkal szeretnék a fogyasztóik figyelmét felkelteni.

Búcsú a celofántól

A Mokate által forgalmazott Loyd polci árai nem változtak drasztikusan, de az eladásokon belül jelentősen megnőtt az akciós részarány.

– Szezonban szinte csak és kizárólag akciós vásárlások vannak, hiszen erre a fél évre összpontosul a forgalom jelentős része – mondja Laknerfi Oszkár. – A fogyasztók egy része a márkahűséget felcserélte az akcióvadászattal, és legfeljebb az ízekhez marad hűséges. Az értékesítési csatornák között nem tapasztaltunk átrendeződést.

A termékportfólión belül továbbra is a bogyósgyümölcsteák vezetik az eladási rangsort. Idén is bővítették az elérhető ízek palettáját egy-két újdonsággal: nyáron a hidegen oldódó ízek voltak keresettek, ősszel érkezik a cseresznyés Loyd, de legnagyobb változást a csomagolás teljes változása fogja jelenteni.

– A design csak kicsit, de a technológia teljesen meg fog változni, mégpedig környezetbarát módon – emeli ki az ügyvezető igazgató. – Az új technológiának köszönhetően termékeink megszabadulnak a celofáncsomagolástól, és 100%-ban környezetbarát, papírdobozban kerülnek forgalomba, jelentősen csökkentve karbonlábnyomunkat és a keletkező szemetet a fogyasztás során.

Idén a Loyd ismét komoly TV-támogatást kap: az év végén a nagy csatornákon filmeket, műsorokat, időjárás jelentést fog szponzorálni elég jelentős intenzitással, árulja el Laknerfi Oszkár.

A piaci trendeken túl az időjárás, vagy éppen egy-egy kialakuló járvány, megbetegedés is befolyásolja a szezon hosszát és erősségét

Klasszikus herbák, kombinált gyümölcsízek

Az előző szezon sikerei nem csak az influenzának voltak betudhatók a Herbáriánál. Kiemelkedő eladásokat produkáltak az ünnepi időszakban megújult Kedvenc Teáim karácsonyi díszdobozos válogatások és a Téli Varázs termékcsalád is.

– A gyógyteáknál olyan klasszikus monoteák viszik a vezető szerepet, mint a kamilla, a citromfű, a csalán és a borsmenta – sorolja Rádi Balázs. – Ezek a termékek sima, boríték nélküli filteres kiszerelésben és tasakolt szálas teaként is elérhetőek a boltokban és a patikákban. Az élvezeti teák közül a Herbária egykomponensű filteres gyümölcsteáit és ízesített zöld teáit emelném ki. Ezen termékek egyébként egy dobozon belül 4-4 ízvariációt tartalmazó mixként is kaphatóak.

Idén a cég piacra dobta Jegesteáit, négy ízben. Ezek hideg vízben is jól oldódnak, és a nyári melegben frissítő és élénkítő hatásúak. Ezenkívül jelenleg is zajlik egy új gyümölcsteacsalád bevezetése. Két-két gyümölcsízt kombináltak a termékekben úgy, hogy a csomagolására is nagy hangsúlyt fektettek.

A cég emellett a retail szektor több szereplője számára saját márkás termékeket fejleszt és gyárt – ez a kategória az utóbbi időben dinamikusan fejlődik.

– Jelenleg nálunk a fő fókusz a Herbária Patikája gyógynövényteákon, a Téli Varázs családon és a Kedvenc Teáim karácsonyi válogatáson van – jelzi a vezérigazgató. – Az idei évben jelentős hangsúlyt kaptak a social media felületek. A Facebook-jelenlét mellett 2025-ben havonta két-két alkalommal friss TikTok-videókkal jelentkezünk, amelyek termékeinket, cégünket, boltjainkat mutatják be – méréseink alapján már nem csak a fiatal korosztálynak.

 

Gyümölcsteák az élen, fekete teák visszaesőben

Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2024 szeptembere és 2025 augusztusa között közel 22 milliárd forint értékben landolt több mint 1400 tonna tea a fogyasztók kosarában, ez értékben 7%-os gyarapodás az előző időszakhoz képest. A teapiac továbbá volumenben is tudott növekedni, mégpedig 3%-kal.

Teaeladások terén a szupermarketek és drogériák túlsúlya töretlen, a forgalom 34%-a ehhez a két csatornához kötődik, a diszkontok a negyedét, a hipermarketek pedig az ötödét adták a forintban mért forgalomnak.

A saját és a gyártói márkák volumeneladása egyaránt 3%-kal bővült. A gyártói márkák 7, a saját márkák pedig 9%-kal tudtak értékben növekedni. A gyártói márkák piacrésze az előző időszakhoz hasonlóan 79%.

A forgalom 91%-át adó filteres teák értékbeli eladása 6, mennyiségbeli eladása pedig 2%-kal tudott növekedni. A piac fennmaradó 9%-át képviselő szálas teák dinamikusabb növekedést mutatnak: értékben 17, volumenben pedig 10%-os bővülést értek el.

A teafajták közül a gyümölcsteák vezetik a piacot, értékben 40%, mennyiségben 45% részesedéssel. Ezt követik a gyógyteák, mindkét mutató tekintetében a forgalom egynegyedét adják. A dobogó harmadik fokán a fekete teák állnak, részesedésük értékben 15%-ról 13%-ra, mennyiségben 16%-ról 15%-ra esett vissza a vizsgált időszakban.

 

Gyümölcsteák az élen, fekete teák visszaesőben

Az NIQ kiskereskedelmi indexe szerint 2024 szeptembere és 2025 augusztusa között közel 22 milliárd forint értékben landolt több mint 1400 tonna tea a fogyasztók kosarában, ez értékben 7%-os gyarapodás az előző időszakhoz képest. A teapiac továbbá volumenben is tudott növekedni, mégpedig 3%-kal.

Vendégszerző:
Tóth Zsófia
junior analytic insight
associate
NIQ

Teaeladások terén a szupermarketek és drogériák túlsúlya töretlen, a forgalom 34%-a ehhez a két csatornához kötődik, a diszkontok a negyedét, a hipermarketek pedig az ötödét adták a forintban mért forgalomnak.

A saját és a gyártói márkák volumeneladása egyaránt 3%-kal bővült. A gyártói márkák 7, a saját márkák pedig 9%-kal tudtak értékben növekedni. A gyártói márkák piacrésze az előző időszakhoz hasonlóan 79%.

A forgalom 91%-át adó filteres teák értékbeli eladása 6, mennyiségbeli eladása pedig 2%-kal tudott növekedni. A piac fennmaradó 9%-át képviselő szálas teák dinamikusabb növekedést mutatnak: értékben 17, volumenben pedig 10%-os bővülést értek el.

A teafajták közül a gyümölcsteák vezetik a piacot, értékben 40%, mennyiségben 45% részesedéssel. Ezt követik a gyógyteák, mindkét mutató tekintetében a forgalom egynegyedét adják. A dobogó harmadik fokán a fekete teák állnak, részesedésük értékben 15%-ról 13%-ra, mennyiségben 16%-ról 15%-ra esett vissza a vizsgált időszakban. 

Kapcsolódó cikkeink