Szilveszterkor is az olcsóbb virslit vesszük
Ma már egyre inkább az olcsóbb, baromfiból készült virslit veszik a magyarok. Még év végén, Szilveszterkor is.
Mintegy ötöde-hatoda biztosan az év végi „virsliszezon”-ban talál vevőre a Magyarországon elfogyasztott virslinek, bár 2010-ben a szokásosnál kisebb forgalmat tapasztaltak az MTI által megkérdezett szakértők.
A virsli iránti kereslet idén kismértékben csökkent – tájékoztatott az ACNielsen Piackutató Kft. 2010 első felében összesen kevesebb virslit adtak el a kiskereskedelemben, mint a múlt év azonos időszakában. Értékben 2 százalékkal, mennyiségben 5 százalékkal kevesebb értékesítést regisztrált a piackutató. A féléves forgalom még így is meghaladta a 12 milliárd forintot, illetve a 12 ezer tonnát.
A Nielsen szerint az egyik legkedveltebb húskészítmény a virsli: éves piaca értékben meghaladja a 27 milliárd forintot, illetve volumenben 27 ezer tonna körül alakul. 2009-ben az ünnepi szezonban mintegy 5700 tonna virslit adtak el, több mint 5 milliárd forintért. Ez 17 százalékkal több, mint az egy évvel korábbi november-decemberi időszakban. A Nielsen adatai szerint a virsliárak csak kis mértékben emelkedtek, az egyik évről a másikra. Az egy kilogrammra jutó, mennyiségi eladással súlyozott átlagos fogyasztói ár 1064 forintot ért el tavaly novemberben, ez 3 százalékkal magasabb, mint az előző év tizenegyedik hónapjában.
Csak decemberben 3800-4000 tonna virsli fogy a magyar piacon – mondta Szántó Zoltán, a mennyiséget tekintve a piacból 6 százalék körüli, értékben pedig 8,3 százalékos részesedésű Pick Szeged Zrt. termékmenedzsere az MTI-nek. A Pick által gyártott virslik mintegy 90 százaléka magas minőségű. A virsli minőségénél a hústartalom a leginkább a döntő, bár a Magyar Élelmiszerkönyv előírásai szerint a virsli hústartalma legalább 40, fehérjetartalma legalább 10, víztartalma legfeljebb 70, zsírtartalma legfeljebb 25 százalék kell hogy legyen. A magyar virslipiacon a korábban megszokott sertésvirsli már csak mintegy 40 százalékot képvisel, egyre nagyobb teret hódítanak ugyanis a baromfivirslik, amelyek hozzávetőleg már a 60 százalékát „hasítják ki” a piacnak.
Az utóbbi két évtized baromfiipari fejlesztéseinek köszönhető ez a változás – mondta ifj. Dupsi Ferenc, a csirkefeldolgozással foglalkozó hernádi Her-Csi-Hús Kft. értékesítési vezetője az MTI-nek. Elmondta: a Her-Csi-Hús ebben az évben növelte is baromfivirsli értékesítését, és a cégnél „elmozdultak” az alacsonyabb árfekvésű termékek irányába. A baromfifeldolgozó cég az év folyamán havonta 50 tonna virslit értékesít, ennek négyötöde az alacsonyabb árkategóriába tartozik. Az év végi „virsliszezonban” a Her-Csi-Hús is a szokásosnál általában 20 tonnával többet ad el, de idén a megrendelések kisebb mennyiségre vonatkoztak, mint tavaly.
A Her-Csi-Hús prémium terméke, a színhúsból készült füstölt bécsi virsli fogyasztói ára 1200 forint, míg az alacsonyabb árkategóriájú, adalékanyagokat is tartalmazó termék 400-500 forint kilogrammonként. Az idén 10 milliárd forint körüli árbevételű Her-Csi-Hús értékesítésének 80 százalékát a baromfi feldolgozás és értékesítés adja, a fennmaradó 20 százalékot pedig a továbbfeldolgozás jelenti. A továbbfeldolgozott húskészítmények 25-30 százalékát – azaz a teljes értékesítés 5-6 százalékát – teszi ki a virsli – írja a szabadfold.hu.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >