Szigorúan lépnek fel a hatóságok a jogsértően működő árubemutató cégek ellen
A hatóságok együttműködnek az árubemutatókkal kapcsolatos eljárásaik során, és szigorúan fellépnek a jogsértő vállalkozásokkal szemben – hívta fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) közös közleményében.
Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott tájékoztatás szerint sem hitelnyújtásra, sem árengedmények és ajándéksorsolások reklámjára nincs már lehetősége az árubemutatót szervező cégeknek egy tavaly decemberi törvénymódosítás nyomán.
Felidézik: a hitelintézeti törvény 2015. december 12-től megtiltotta az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során pénzügyi szolgáltatás, azaz hitel nyújtását. Az új szabályozás kizárólag a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz – például bankkártya – használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatásra ad lehetőséget.
A három hatóság közleménye szerint az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódóan immár tilos az ajándékjuttatás, az árengedmény, a kedvezmény, a vagyoni előny és az ajándéksorsolás reklámja is a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása értelmében. A szabályozás által feltételezhetően csökken a részvételi kedv, így csökken a potenciálisan veszélyeztetett vásárlók száma is – vélekednek.
A szigorú ügyfélszolgálati előírások – amelyeknek köszönhetően a vásárlók a cégeket el tudják érni és élni tudnak az elállási jogukkal – szintén az árubemutatón részt vevő fogyasztók érdekeit szolgálják.
Mint írják, az elmúlt évek kedvezőtlen tapasztalatai sarkallták arra a jogalkotót, hogy szigorítsa az árubemutatókon történő termékértékesítés jogszabályi hátterét. Korábban jellemzően ajándékígéretekkel és hitelfelvétel ösztönzésével manipuláló vállalkozások sok idős fogyasztót tévesztettek meg és bírtak rá a túlárazott termékek átgondolatlan megvételére.
Árubemutatóval egybekötött termékértékesítésnek számít bármely, a termék bemutatása, illetve forgalmazása céljából szervezett utazás vagy rendezvény, a hatóságok nem tartják elfogadhatónak a pénzügyi szolgáltatásnyújtást tiltó rendelkezések olyan megkerülését, amikor egy vállalkozás fizikailag vagy időben választja el a termékértékesítést és a hitelnyújtást, vagy ennek látszatát kívánja kelteni – áll a közleményben.
Felhívják a fogyasztók figyelmét arra, fontolják meg, ténylegesen szükségük van-e az adott termékre, tájékozódjanak arról, hogy az máshol mennyibe kerül, és ha ajándéksorsolás reklámját látják, hitelt kínálnak számukra, jelezzék a hatóságoknak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A visszaszámlálás elkezdődött, egy hónap múlva itt a Black Friday
Bár a hivatalos Black Friday csak egy hónap múlva, november…
Tovább olvasom >Black Friday: A GVH figyelmeztet a tudatos vásárlás fontosságára az akciós szezon előtt
Bár a hivatalos Black Friday csak november 29-én lesz, a…
Tovább olvasom >GVH-elnök: Kulcskérdés a mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása
„A mesterséges intelligencia széleskörű, de helyes alkalmazása jelentős pozitív hatással…
Tovább olvasom >További cikkeink
Nagy Márton: A hazai fogyasztás erősödik
A hazai fogyasztás erősödik, a belső kereslet és az ettől…
Tovább olvasom >Októberben 2 százalékra gyorsult az eurózóna inflációja
Éves szinten 2 százalékra gyorsult a fogyasztói áremelkedés az euróövezetben…
Tovább olvasom >KSH: augusztusban 443 millió euró volt a termék-külkereskedelmi többlet
Augusztusban a kivitel volumene 5,6, a behozatalé 4,5 százalékkal csökkent…
Tovább olvasom >