Szigorúan lépnek fel a hatóságok a jogsértően működő árubemutató cégek ellen
A hatóságok együttműködnek az árubemutatókkal kapcsolatos eljárásaik során, és szigorúan fellépnek a jogsértő vállalkozásokkal szemben – hívta fel a figyelmet a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), a Magyar Nemzeti Bank (MNB) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) közös közleményében.
Az MTI-hez csütörtökön eljuttatott tájékoztatás szerint sem hitelnyújtásra, sem árengedmények és ajándéksorsolások reklámjára nincs már lehetősége az árubemutatót szervező cégeknek egy tavaly decemberi törvénymódosítás nyomán.
Felidézik: a hitelintézeti törvény 2015. december 12-től megtiltotta az árubemutatóval egybekötött termékértékesítés során pénzügyi szolgáltatás, azaz hitel nyújtását. Az új szabályozás kizárólag a készpénz-helyettesítő fizetési eszköz – például bankkártya – használatával összefüggésben nyújtott pénzügyi szolgáltatásra ad lehetőséget.
A három hatóság közleménye szerint az árubemutatóval egybekötött termékértékesítéshez kapcsolódóan immár tilos az ajándékjuttatás, az árengedmény, a kedvezmény, a vagyoni előny és az ajándéksorsolás reklámja is a gazdasági reklámtevékenységről szóló törvény módosítása értelmében. A szabályozás által feltételezhetően csökken a részvételi kedv, így csökken a potenciálisan veszélyeztetett vásárlók száma is – vélekednek.
A szigorú ügyfélszolgálati előírások – amelyeknek köszönhetően a vásárlók a cégeket el tudják érni és élni tudnak az elállási jogukkal – szintén az árubemutatón részt vevő fogyasztók érdekeit szolgálják.
Mint írják, az elmúlt évek kedvezőtlen tapasztalatai sarkallták arra a jogalkotót, hogy szigorítsa az árubemutatókon történő termékértékesítés jogszabályi hátterét. Korábban jellemzően ajándékígéretekkel és hitelfelvétel ösztönzésével manipuláló vállalkozások sok idős fogyasztót tévesztettek meg és bírtak rá a túlárazott termékek átgondolatlan megvételére.
Árubemutatóval egybekötött termékértékesítésnek számít bármely, a termék bemutatása, illetve forgalmazása céljából szervezett utazás vagy rendezvény, a hatóságok nem tartják elfogadhatónak a pénzügyi szolgáltatásnyújtást tiltó rendelkezések olyan megkerülését, amikor egy vállalkozás fizikailag vagy időben választja el a termékértékesítést és a hitelnyújtást, vagy ennek látszatát kívánja kelteni – áll a közleményben.
Felhívják a fogyasztók figyelmét arra, fontolják meg, ténylegesen szükségük van-e az adott termékre, tájékozódjanak arról, hogy az máshol mennyibe kerül, és ha ajándéksorsolás reklámját látják, hitelt kínálnak számukra, jelezzék a hatóságoknak. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
A zöld állításokról szólt a GVH legújabb tudásmegosztó rendezvénye
Immáron hetedik alkalommal rendezett konferenciát a Magyar Compliance Akadémia (MCA)…
Tovább olvasom >Milliárdos piac és törékeny hitelesség – így alakul át a hazai influenszer marketing
Az influenszer marketing hazai piaca dinamikus növekedést mutat: az IAB…
Tovább olvasom >Gondolja Végig Higgadtan! – tájékoztató anyagokkal segít a GVH
A digitális világ, így az influenszerek is egyre nagyobb hatással…
Tovább olvasom >További cikkeink
Szallas.hu: a Balaton a legnépszerűbb úti cél pünkösdkor
A pünkösdi hosszú hétvége foglalásainak régiós összesítéséből kiderült, hogy a…
Tovább olvasom >Taroltak a soproni egyetemisták a 2025-ös HUNGAROPACK STUDENT csomagolási versenyen
Kimagasló tehetségükről és szakmai felkészültségükről tettek tanúbizonyságot a Soproni Egyetem…
Tovább olvasom >Egész évben rendkívül magas az érdeklődés a diákmunkások iránt
A diákmunkák mennyisége az évnek ezen szakaszában, a nyári szezonra…
Tovább olvasom >