Szeszhez nyúlnak
Február 16-án jelentették be, hogy a jövedéki adót 3–7 százalékkal tervezik emelni július elsejétől. Részletek egyelőre nem ismertek, de a szeszesital ágazat arra számít, hogy ebben a termékcsoportban az adóemelés az átlagnál magasabb lesz, tekintettel arra, hogy változás ezen a téren két éve nem volt.Hol növelje a bevételeit a költségvetés, ha nem olyan területen, ami a legkevésbé érzékeny az emberek számára? Miért háborog mégis a szakma? Azért, mert attól tartanak, hogy míg a szeszesital értékesítése tovább nehezedik, nem növekednek a költségvetés bevételei, méghozzá az alábbiak miatt:
– A szeszesital fogyasztása Magyarországon a kilencvenes évek eleje óta folyamatosan csökken. Az utolsó publikált adatok szerint 2007-ben 5 százalékkal kevesebb szeszesital fogyott Magyarországon, mint 2006-ban. (IWSR 2007; a 2008 évi adatokat májusban publikálják.) A novemberi, a decemberi, de még inkább a januári forgalmak messze alulmúlták az egy évvel korábbi értékesítéseket.
– Márkás importtermékeket fognak beszerezni a külpiacról, versenyképesebb áron.
– Nő a feketegazdaság.
Sommásan fogalmazva: tovább csökken a szeszesital fogyasztása. Nem baj, ha küzdünk az alkoholizmus ellen, illetve a minőségi, kulturált italfogyasztás irányába kívánjuk terelni a tömegfogyasztókat – csak hát így nem növekszik a költségvetés bevétele.
Az olvasóra bízom, hogy eldöntse, a költségvetésért vagy a szakmáért aggódom-e jobban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Amitől a terméket a kosárba helyezzük – kutatás
A PwC és a Publicis Groupe Hungary legújabb közös kutatása…
Tovább olvasom >Korhatár alá került az energiaital: amit minden boltosnak tudnia kell
Június 11-től életbe lépett az energiaitalok árusítására vonatkozó új szabályozás:…
Tovább olvasom >Háztartási és higiénés termékek ára is nyomon követhető az Árfigyelőben
Újabb 42 termékkategóriával bővült a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) által működtetett,…
Tovább olvasom >