Szeszhez nyúlnak
Február 16-án jelentették be, hogy a jövedéki adót 3–7 százalékkal tervezik emelni július elsejétől. Részletek egyelőre nem ismertek, de a szeszesital ágazat arra számít, hogy ebben a termékcsoportban az adóemelés az átlagnál magasabb lesz, tekintettel arra, hogy változás ezen a téren két éve nem volt.Hol növelje a bevételeit a költségvetés, ha nem olyan területen, ami a legkevésbé érzékeny az emberek számára? Miért háborog mégis a szakma? Azért, mert attól tartanak, hogy míg a szeszesital értékesítése tovább nehezedik, nem növekednek a költségvetés bevételei, méghozzá az alábbiak miatt:
– A szeszesital fogyasztása Magyarországon a kilencvenes évek eleje óta folyamatosan csökken. Az utolsó publikált adatok szerint 2007-ben 5 százalékkal kevesebb szeszesital fogyott Magyarországon, mint 2006-ban. (IWSR 2007; a 2008 évi adatokat májusban publikálják.) A novemberi, a decemberi, de még inkább a januári forgalmak messze alulmúlták az egy évvel korábbi értékesítéseket.
– Márkás importtermékeket fognak beszerezni a külpiacról, versenyképesebb áron.
– Nő a feketegazdaság.
Sommásan fogalmazva: tovább csökken a szeszesital fogyasztása. Nem baj, ha küzdünk az alkoholizmus ellen, illetve a minőségi, kulturált italfogyasztás irányába kívánjuk terelni a tömegfogyasztókat – csak hát így nem növekszik a költségvetés bevétele.
Az olvasóra bízom, hogy eldöntse, a költségvetésért vagy a szakmáért aggódom-e jobban.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >