Szérumokon innen, hatóanyagokon túl
Az arcápolási termékek piaca egy folyamatosan fejlődő szegmens, ahol a női és férfi arcápolás, az öregedésgátlás és a smink területei kiemelt figyelmet kapnak. A technológiai fejlődés, az egészségtudatosság növekedése és a személyre szabott termékek iránti igény erősödése jelentősen befolyásolja a piacot, ösztönözve a gyártókat arra, hogy innovatív megoldásokkal és átfogó arcápolási rutinokkal válaszoljanak a fogyasztói elvárásokra.
A cikk a Trade magazin 2024/5. lapszámában olvasható.
A női arcápolási termékeket hagyományosan nagyobb érdeklődés övezte, azonban az elmúlt években a férfiak bőrápolási szokásainak megváltozásával a számukra kínált kozmetikumok is egyre inkább előtérbe kerültek. Az öregedésgátló készítmények, amelyek a bőr fiatalságának megőrzését és a korral járó jelek minimalizálását célozzák, továbbra is nagy népszerűségnek örvendenek mind a női, mind a férfi felhasználók körében.
A sminktermékek piaca is átalakulóban van, ahol a természetesség, a könnyű alkalmazhatóság és a hosszantartó hatás kerül előtérbe. A fogyasztók egyre inkább értékelik azokat a termékeket, amelyek nemcsak esztétikai előnyöket kínálnak, hanem ápolják és védelmezik is a bőrt, így összekapcsolva a dekoratív kozmetikumokat az arcápolási rutinnal.
Erősödik a férfi arcápolás
A L’Oréal Magyarország az arcápolás kategóriában a Mixa márkán három szérummal jelent meg, melyek a Mix&Match névre hallgatnak. Mindhárom használható egyszerre fókuszáltan, rétegezve vagy akár összekeverve is.
Tóth Péter, trade marketing manager az NIQ adatait elemezve arról számol be, hogy 2023-ban a férfi arcápolás országosan értékben és mennyiségben is növekedni tudott. Értékben 24,7%-kal, mennyiségben pedig 17,1%-kal.
– Az arcápolás kategória az elmúlt években erőteljes növekedésnek indult, új szegmensek, trendek és márkák jelennek meg Magyarországon, ami hatással van a férfi arcápolásra is – avat be Tóth Péter, aki azt is elmondja, hogy a szegmensben lényeges elmozdulást nem lát az értékesítési csatornák tekintetében, tavaly is a drogériák uralták a piac nagyjából 92%-át, csakúgy, ahogy az előző évben is.
Véleménye szerint férfi arcápolás esetében fontos, hogy minél egyszerűbb, egyértelműbb, gyorsabb megoldást biztosítsanak a termékek. Ezen jellemzők hozzájárulnak a vásárlói hűség megszilárdulásához, de emellett a népszerű összetevők, úgymint a C-vitamin és a hialuronsav szerepe sem elhanyagolandó, illetve a kedvező ár-érték arány is befolyásolhatja a döntéseket.
– Tulajdonképpen hasonló trendeket figyelhetünk meg a férfi arcápolásban, mint a nőiben, csak időbeli csúszással. Például férfi arcápolásnál tavaly jelentek meg először arcszérumok, amit a nőknél már 3-4 éve megfigyelhetünk szélesebb körben – mutat rá a trade marketing manager.
Az utóbbi időszakban egy 10%-os, tiszta C-vitamin és egy hialuronsavas szérumot hoztak férfiak számára a különböző termékcsaládok alatt. Ezenfelül a tavalyi évben érkeztek egy teljesen új termékcsaláddal, a Barber Clubbal, amelyen belül megtalálható minden szükséges férfi kozmetikai termék: tusfürdő, dezodor, arc- és szakállápolók, styling.
Arcápolás és dekorkozmetika
A Primőr Kozmetikai Kft.-nél úgy látják, a COVID-időszak után új lendületet nyert a dekorkozmetikai piac. Egyrészt a bezártság után a fogyasztók szívesen nyúltak újra kedvenc sminktermékük után, másrészt a nehezebb gazdasági helyzet, a növekvő energiaárak és infláció mellett a kategóriában található termékek tökéletesnek bizonyulnak arra, hogy meglepjük önmagunkat vagy szeretteinket egy aprósággal.
– Az úgynevezett lipstick effect jelenséget már évtizedek óta kutatják a szakértők. Eszerint válságosabb időszakokban a fogyasztók előszeretettel vásárolnak, sokszor impulzívan dekorkozmetikai termékeket, és elnézve az eladási adatokat, ez a hatás jelenleg is hozzájárul a kategória fejlődéséhez – világít rá Kovács Bettina, trade marketing manager.
Megállapítja azt is, hogy a dekorkozmetika mindig is drogéria fókuszú kategória volt, a fogyasztók szeretnek a sminkállványoknál kipróbálni, tesztelni újdonságokat. Viszont a már bevált termékek esetében az e-commerce is egyre jelentősebb csatorna. A már ismert és megszokott, kedvenc termékeket újravásárolják, hiszen a bevált sminktermékekhez jellemzően nagyon hűségesek a vásárlók. Továbbá kifejezetten nagy szerepe van az újdonságoknak, hiszen egy új variáns vagy új csomagolás miatt az impulzusvásárlás igen gyakori.
Az elmúlt időszak egyik legerősebb trendjeként említi az arcápolás és a dekorkozmetika ötvözését. Mint mondja, a nagyobb törődéssel ápolt arcon a smink is szebb eredményt mutat. Ezenkívül a lehető legkevesebb mesterséges összetevőt tartalmazó termékek, a vegán formulák örvendenek nagyobb népszerűségnek.
– A dekorkozmetikai kategórián belül az essence, Catrice és Makeup Revolution márkákat forgalmazzuk. Az essence és Catrice esetében a remek ár-érték arány, illetve a havi szintű limitált kiadások megjelenése segíti hozzá a márkákat a szép eredményhez. A Makeup Revolution pedig a szemhéjpúder-paletták széles választékával egyedi pozíciót foglal el a kategórián belül – ismerteti Kovács Bettina.
Virágzó kategória
A dm-ben a teljes arcápolás kategória forgalmának negyedét adták 2023-ban az anti-aging termékek, melyek forgalma és eladott darabszáma az elmúlt évben előző évhez képest közel másfélszeresére nőtt. A bőr fiatalságának megőrzése, a ránctalanítás és lifting eddig is kiemelkedő fontosságú trend volt az arcápolásban, amely az elmúlt időszakban a tudatosan felépített rutinok és célzott hatóanyagokokat tartalmazó, újonnan megjelenő széles termékválasztéknak köszönhetően tovább mélyült.
A polcokon az anti-aging nappali és éjszakai arckrémeken túl számos szérum, fluid, arcápoló olaj, arcmaszk, ajakápoló, tonik, szemkörnyékápoló, fényvédő elérhető ebben az alszegmensben. Hatóanyagokban a retinoidok mellett a legnépszerűbbek a peptidek, a C-vitamin, a Q10, a niacinamide, a hialuronsav és a centella.
– Fontos megemlíteni, hogy a márkák többsége rendelkezik anti-aging termékcsaláddal, és gyakran a teljes márkán belül ezek a termékek a legsikeresebbek, hiszen ezeket sokszor azok a vásárlók is leemelik a polcról, akik fiatalabb éveikben kivártak arcápolási rutinjuk kialakításával – mondja Fehér Nóra, szortimentmenedzser.
Az alszegmensen belül nagy sikernek örvendenek a dm márkás Balea Q10, Balea Vital, Balea Beauty Collagen és Balea Beauty Expert termékcsaládok, melyek mind más-más hatóanyagkombinációval segítenek felvenni a harcot a ráncok vagy a ráncok megelőzése ellen.
Valkó-Fekete Nóra szortimentmenedzser a dekor kategóriára vonatkozóan szolgál információval. Megtudjuk, hogy számos új projekttel színesítik a választékot, ami elengedhetetlen, hiszen a make up lelke a folyamatos megújulás. Legfrissebb termékeik a trend !t up Körömfólia, a tiUP szempilla, a tiUP szemöldökszappan, valamint a s-he colour&style Volume Lip Booster.
– A kifejezetten férfiak számára kifejlesztett arcápoló termékek forgalma töredéke a nőknek szánt termékekhez képest. Ez nem jelenti azt, hogy sok férfi vásárló ne a női termékek közül választana magának megfelelő arckrémet – nyilatkozza Tóth Ildikó, szortimentmenedzser.
Jelentős különbségnek látja, hogy a női választékban megtalálható sikeres influenszermárkák még nem jelentek meg a férfi szegmensben, itt elsősorban a férfiak számára jól ismert nagy nemzetközi márkák, mint például Nivea, L’Oréal szerepelnek termékeikkel.
– A dm-ben a saját fejlesztésű Balea men márka alatt kerülnek a polcra innovatív termékek, mint például a szemkörnyékápoló roll-on, vagy pattanás elleni tapasz, amely szalicilsavat és teafaolajat tartalmaz – részletezi Tóth Ildikó.
Rutinra épülő megközelítés
A Rossmann-nál 2023 második felében növelték és átalakították az arcápolás kategória szortimentjét, és létrehoztak egy új koncepciós boltot. Ezt az új koncepciót 2024-ben az egész üzlethálózatra kiterjesztették, emellett növelték az arcápolás kategória disztribúcióját is.
– Egyre nagyobb hangsúlyt kap a rutinszerű arcápolás, ami miatt már nem elég egy-egy terméket kihozni a piacra, hanem teljes rutinokban való gondolkodás vált szükségessé a termékfejlesztésekben. Ezen belül is fontos, hogy a termékcsalád adott problémára nyújtson teljes körű arcápolási megoldást – hangsúlyozza Mitykó Mariann, a Rossmann Magyarország Kft. kategória managere.
A vállalatnál az arcápolás kategórián mind az offline, mind az online térben fejlesztéseket, újításokat hajtottak végre. Több új koncepciós üzletben szérum és rutin gondolavégeket alakítottak ki, és többféle marketingelemmel tették informatívabbá és kommunikatívabbá a bolti megjelenést. A weboldalukon pedig elindították a rutinvarázsló nevű programjukat, melyben az érdeklődők saját arcápolási rutint tudnak kialakítani maguknak egy szakértő segítségével.
– A dekorkozmetika kategóriában 2023-ban továbbra is nagy hangsúlyt fektettünk a szortiment minél színesebbé tételére, illetve vonzó ajánlatokkal várjuk vásárlóinkat akcióról akcióra – veszi át a szót Horváth-Tokaji Hajnalka, a Rossmann Magyarország Kft. senior kategória managere. – Különösen büszkék vagyunk Ördög Nóra és a Helia-D által megálmodott Nora Beauty márka bővítésére, amivel egy időben közösen saját állványt is fejlesztettünk a márkának, amin a termékek megfelelő környezetben tündökölhetnek több mint 90 Rossmann-üzletben. 2024 év elején az Alterra dekorkozmetikai márkánk is állványra került, amivel további alternatívát szeretnénk adni azoknak, akik érzékenyebb bőrrel rendelkeznek. Kizárólag a Rossmann hálózatában megtalálható szépségápolási márkáknál fontosnak tartjuk, hogy ismerjük egymás céljait és aktivitásait minimum egy fél évre, de ha lehet akkor 1 évre is, hogy ehhez megfelelően tudjunk mi is partnerek lenni. Az ilyen kizárólagos márkáknál, mint például Rival Loves Me, Alterra, Ardell, NYX, Nora Beauty, Eveline, Revuele, Keve, Isana teljesen egyedi marketingstratégiákat alkalmazunk, ami a márka legdinamikusabb és legjövedelmezőbb fejlődését tudja támogatni. Fontosnak tartom, hogy időről időre visszamérjük az eredményeket, és a tanulságok levonása után, ha szükséges, változtassunk az irányon, természetesen a partnerek bevonásával – zárja gondolatait Horváth-Tokaji Hajnalka. //
Szuperhatóanyagok a fáradt arcbőrnek
A Helia-D tudományos nagykövete, Tapasztó Orsi összegyűjtötte azokat a hatóanyagokat, amelyek segíthetnek az egységes, üde és élettel teli arcbőr elérésében.
A szakember arra emlékeztet, hogy a koffein és zöldtea-kivonat szuperereje az arcápolásban is bizonyított. Mindkét hatóanyag erős antioxidáns és bőrnyugtató hatású, így kiváló választás a fáradt bőrnek. A Helia-D Cell Concept Szemkörnyék Booster összetevői között is megtalálhatóak, amely mindennapos használat mellett segít enyhíteni a főként reggelente jelentkező szem alatti puffadást.
– A megfelelő hidratálásra a kombinált vagy bizonyos területeken zsírosodásra hajlamos bőrnek is ugyanúgy szüksége van. Tévhit, hogy a szárító hatású, például erősen alkoholos készítmények megoldják a túlzott faggyútermelés problémáját, mivel a valóságban ezek éppen arra ösztönzik a bőrt, hogy még több faggyút termeljen. A hialuronsav és a niacinamide például kiváló vízmegkötő hatással bírnak és számos bőrprobléma esetén segítségünkre lehetnek – emeli ki Tapasztó Orsi.
Sokan tévesen úgy gondolják, hogyha valakinek száraz a bőre, akkor egyúttal dehidratált is, illetve az olajos, zsíros arcbőrnek nincs szüksége hidratálásra. Ezzel szemben a száraz bőr egy bőrtípus, míg a bőrünk dehidratáltsága egy átmeneti állapot, amelyen hatékonyan segíthetünk, ha megfelelő arcápolót választunk.
– Évek óta a reggeli rutinom alapköve a C-vitamin, ami az egyik legjobb antioxidáns. Egyrészt segít egységesíteni a bőrképet és felerősíti a fényvédő hatását, de emellett serkenti a kollagéntermelést, és a pigmentfoltokat is képes halványítani. A C-vitamin némileg száríthatja a bőrt, így a hialuronsav hidratálóerejével tökéletesen kiegészítik egymást – meséli el Orsi.
A Helia-D Hydramax C-vitamin & Hialuron duo szérum méltán érdemelte ki a Krémmánia 2023-as „Év szérum újdonsága” címet. A benne található C-vitamin származéknak köszönhetően használata a legtöbb hatóanyaggal jól kombinálható, de leginkább a reggeli arcápolási rutinba javasolt illeszteni, ugyanis képes erősíteni a fényvédő hatását, amely minden rutin elengedhetetlen része. //
Kapcsolódó cikkeink
Az AI által generált reklámok negatívan befolyásolhatják a fogyasztói percepciót
Az NIQ legújabb kutatása szerint az AI által készített reklámok…
Tovább olvasom >Online gyógyszertár indításán dolgozik a dm Németországban
A dm drogérialánc 2025-től saját online gyógyszertárral kezd Németországban recept…
Tovább olvasom >Megvannak az Év Kereskedője 2024 nyertesei
A Trade magazin idén már 10. alkalommal hívta versenyezni a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Master Good, Nestlé Hungária, Tesco Magyarország az idei győztes sorrend
A Trade magazin idén másodszor hirdette meg a Karácsonyi tv-reklámok…
Tovább olvasom >Átadásra kerültek a CO-OP Star idei Ezüstfenyő és Ezüstcsillag díjai
Ahogy minden évben karácsony előtt, úgy idén is, december közepén…
Tovább olvasom >Fogyó cégszámok, tartós félmilliós határ
2024-ben a társas vállalkozások száma várhatóan 12 ezerrel csökken, miközben…
Tovább olvasom >