Magazin: Szeretik a spanyolok a szupermarketeket
Az öt nagy nyugat-európai piac trendjeit kiemelt figyelemmel kísérik a gazdasági élet szereplői. A 45 millió lakosú Spanyolország is fontos szerepet játszik a nemzetközi FMCG-kereskedelemben, mint a „Big Five” egyike. Az ágazatot a válság legjobban a tavalyi második negyedévben sújtotta az Ibériai-félsziget nagyobbik országában. Akkor az FMCG bolti eladása csökkent mennyiségben is, értékben is, az előző évi hasonló időszakhoz viszonyítva.
Idén viszont a második negyedévben kedvező trendjeivel a spanyol élelmiszer-kiskereskedelem ahhoz a nyolc országhoz tartozik, amelyben a forgalom növekszik mind mennyiséget, mind értéket tekintve. Előbbinél plusz 3,4 százalék, utóbbinál plusz 1,9 százalék a mutató, a múlt év április–júniusi alacsony bázishoz hasonlítva.
Szuper, hiper, diszkont
Mint a többi mediterrán országban, a kiskereskedelem viszonylag kevéssé koncentrált. Elena Alonso, a Nielsen ottani vállalatának marketingigazgatója így foglalja össze a fő jellemzőket:
– Legfontosabb csatorna továbbra is a szupermarket mind a penetráció, rendszeres boltlátogatás, mind a vásárlók költése alapján. A spanyol háztartások 60 százaléka szupermarketben adja ki a legtöbb pénzt. Arányuk az előző felméréshez képest 3 százalékponttal emelkedett. Ugyanakkor mind a szuper-, mind a hipermarket kielégíti azt a vásárlói igényt, hogy „egy üzletben találjak meg mindent, amire szükségem van”.
A hipermarket a második legkedveltebb csatorna. Ott a válaszadók 29 százaléka költi el a legtöbb pénzt. Részarányuk 4 százalékponttal csökkent, egyik évről a másikra. Ebből a szempontból stabil a nagy diszkontok pozíciója.
Gyakori vásárlás: pékség, zöldséges, hentes
A spanyol FMCG-kiskereskedelem piacvezetője a Mercadona; szupermarketekre specializálódott, családi tulajdonban lévő vállalat. Mögötte a toplistán több csatornában érdekelt vállalatok következnek: Eroski-csoport, El Corte Ingles-csoport, Auchan-csoport, valamint közvetlenül utánuk a nálunk is jól ismert Lidl.
Szintén mediterrán sajátosság a friss élelmiszerek szaküzleteinek nagy penetrációja. Különösen érvényes ez a pékségekre, a zöldség-gyümölcs szakboltokra és a hentesekre. Egy átlagos spanyol fogyasztó havonta a pékséget keresi fel legtöbbször (18-szor), majd a szupermarketet (10-szer). Ez utóbbi háromnaponkénti vásárlást jelent, tájékoztat Elena Alonso.
Jellemzőnek tartja, hogy a megkérdezés előtti héten a válaszadók 90 százaléka vásárolt szupermarketben, diszkontban viszont csak 14 százalék. A hipermarket mutatója ebből a szempontból 60 százalék. Hagyományos élelmiszerüzletbe a válaszadók 27 százaléka látogatott a felmérés előtti héten. Ennél jóval nagyobb arányban, 56 százalékban zöldségeshez, 63 százalékban pedig pékségbe. Figyelemre méltó, hogy friss gyümölcsöt és zöldséget a szupermarket-vásárlók többsége is szakboltban szokott beszerezni.
Az éles versenyben az FMCG átlagos fogyasztói ára 1,5 százalékkal alacsonyabb az idei második negyedévben, mint tavaly a hasonló periódusban. Ez már egymás után az ötödik negyedév, amikor csökken a fogyasztói átlagár Spanyolországban.
Villányi Ágnes
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >Százharminc új járművel készül a megnövekedett ünnepi forgalomra a Magyar Posta
A Magyar Posta több mint 7 millió csomag kézbesítésére számít…
Tovább olvasom >Sok a jelentkezés, mégis gyakran kihívást jelent a hatékony toborzás a hazai vállalatoknak
A magyarországi cégek munkaerő-menedzsmenttel kapcsolatos tapasztalatai és elképzelései csak minimális…
Tovább olvasom >