Szennyeződés ellen, fenntarthatóság mellett
A tisztítószerek és takarítóeszközök piacán a fenntarthatóság, a technológiai fejlesztések és a fogyasztói szokások változása egyaránt meghatározza a trendeket. A vásárlók egyre inkább keresik azokat a termékeket, amelyek nemcsak hatékonyak, hanem környezetbarát módon is készülnek, miközben az ár-érték arány továbbra is kulcsfontosságú szempont marad. Emellett az online értékesítés térnyerése is új lehetőségeket teremt a hazai gyártók számára.
A cikk a Trade magazin 2025/4. lapszámában olvasható.

Kőrösy Gabriella
ügyvezető
AC Marca Hungary
Kőrösy Gabriellától, az AC Marca Hungary Kft. ügyvezetőjétől megtudjuk, hogy 2024-ben a teljes tisztítószerpiac 7,9%-ot nőtt értékben az előző évhez képest. Ezen belül az univerzális szórófejes tisztítószerek mutatták a legnagyobb fejlődést 23,8% értékbeni növekedéssel.
Több új jogszabály és szabályozás lépett életbe, amelyek közvetlenül érintik a tisztítószerek összetételét és csomagolását.
– Az Európai Unió Tanácsa új szabályokat fogadott el a mosó- és tisztítószerek belső piaci forgalmazására vonatkozóan, amelyek szigorúbb biológiai lebonthatósági követelményeket írnak elő a szerves összetevőkre. Ez arra ösztönzi a gyártókat, hogy termékeik összetételét felülvizsgálják, és szükség esetén módosítsák a környezetbarátabb komponensek alkalmazása érdekében. Ezek a változások komoly hatással vannak a piaci szereplők működésére, hiszen növekvő kutatás-fejlesztési költségekkel kell számolniuk, hogy megfeleljenek az új előírásoknak – avat be Kőrösy Gabriella.
A várható trendekre vonatkozóan előrevetíti, hogy az innovációk mindinkább a fenntarthatóság, az új technológiai megoldások és a fogyasztói tudatosság köré épülnek majd.
– Egyre többen keresnek olyan tisztítószereket, amelyek kíméletesek és bőrbarát összetevőket tartalmaznak, ugyanakkor hatékonyan eltávolítják a szennyeződéseket – emeli ki az ügyvezető.
Törődni a holnappal
A tavalyi év rendkívül sikeres volt a Sanytol márka tekintetében, 50,6%-os növekedést értek el a teljes tisztítószerpiacon, így tovább erősítették pozíciójukat.
– Legkedveltebb termékünk a Sanytol Univerzális Fertőtlenítő Tisztítószer 500 ml-es kiszerelésben, de szép sikereket könyvelhet el a megsokszorozott tisztítóerővel rendelkező Sanytol 4Action fertőtlenítő tisztítószer termékcsaládunk is, amely az elmúlt évben került a polcokra. A Sanytol tisztítószerek egyik előnye, hogy kíméletesen érik el a leghatékonyabb tisztítást és a teljes körű fertőtlenítést. Számunkra elengedhetetlen, hogy olyan termékekkel támogassuk a felhasználókat, amelyek hatékony és teljes körű tisztításra kínálnak megoldást, és biztosítják számukra az egészséges környezetet is – ismerteti Kőrösy Gabriella.
Mint mondja, az AC Marca a kezdetektől fogva törődik az emberekkel, az otthonaikkal és a bolygónkkal. Ma még inkább keresik a lehetőségeket, hogy követendő példává váljanak a fenntartható fejlődés terén.
– „Törődünk a holnappal 2030” tervünk vállalatunk elkötelezettségére épül, és reményeink szerint olyan változást idéz elő, amely szebb jövőt hoz számunkra és a bolygónk számára is. Ennek három stratégiai pillére a felelős gyártás, az energiaszabályozás, valamint a tisztelet és gondoskodás. Céljaink között szerepel többek között a 100%-ban környezettudatos összetétel, a 100%-ban körforgásos csomagolás és a 100%-ban fenntartható innováció – mutat rá az ügyvezető.

A tisztítószereken belül az univerzális szórófejes változatok mutatták a legnagyobb fejlődést
Az online térhódítása

Nagy Antal
tulajdonos
Brilliance
Nagy Antal, a Brilliance Tisztítószer Gyártó Zrt. tulajdonosa úgy érzékeli, hogy az eladási csatornák esetében erőteljesen növekszik az online értékesítés. Véleménye szerint ennek több oka is lehet. A vásárlók az elmúlt években hozzászoktak a webes vásárlás kényelméhez. Emellett az online térben olyan hazai gyártók is megjelenhetnek, akik korábban kiszorultak a hagyományos áruházi értékesítésből, mert nem kívántak alsó árkategóriás termékeket gyártani, vagy nem tudták felvenni a versenyt a tőkeerős nyugati multikkal.
– Természetesen ez csak kifogástalan minőség esetében működhet, hiszen ezen a piacon a gyártók szinte személyes kapcsolatba kerülnek vevőikkel, akik elvárják, hogy hatékony, méreganyagmentes és ökotisztítószerekhez jussanak. A webes értékesítés alkalmat ad arra, hogy egy magyar kkv saját maga ura legyen, szabályozhassa kiadásait és növekedését. Ezáltal innovatív gyártók is nagyobb eséllyel érvényesülhetnek, akik korábban nem feltétlenül tudták igazán megmutatni magukat – jegyzi meg a szakember.
Kompromisszumok nélkül
A Brilliance tisztítószerei az elmúlt évben 25%-os növekedést értek el. Ennek hátterében azok a fejlesztési projektek állnak, amelyek az ökotisztítószerek megújítására irányultak, és most kezdik meghozni eredményeiket.
– Cégünk alapelve, hogy már az üzem területére sem kerülhetnek be aggályos vagy környezetszennyező alapanyagok. Nálunk nem csupán egy-egy „kirakattermék” esetében történtek cserék – minden receptúránkban kiváltottuk a káros összetevőket. A Brilliance tisztítószerek mellett megjelent az ÖkoBrill termékcsalád is, amely méreganyagmentes, de hatékony megoldást kínál az otthoni tisztításra. Elindítottuk a Speeder intézményi márkát, és további két brand bevezetését tervezzük az autókozmetikai és kozmetikai szektorban. Célunk, hogy a környezetvédelem a hatékonyság megőrzésével együtt valósuljon meg. Úgy gondoljuk, hogy minden vállalatnak aktívan részt kell vállalnia ebben a törekvésben, hiszen nemcsak a bolygó jövője, hanem az emberiség fenntarthatósága is sürgető kérdéssé vált. Az egészségügyi problémák növekvő száma és a természetes szaporodás csökkenése mind olyan tényezők, amelyek figyelmet érdemelnek – hangsúlyozza Nagy Antal.
Otthoni használatra szánt márkájuk, az ÖkoBrill nemrégiben elnyerte a rangos Green Brands díjat. A GreenBrands és az Európai Unió ökológiai kritériumainak való megfelelést igazoló Ecolabel védjegy azt tanúsítja, hogy hatékonyak és környezetbarát módon készülnek. A minősítés megszerzéséhez a termékeknek és a gyártási folyamatoknak is meg kellett felelniük a legmodernebb fenntarthatósági elveknek.
– Marketingtevékenységünkben továbbra is az online területre helyezzük a hangsúlyt – teszi hozzá a Brilliance Tisztítószer Gyártó Zrt. tulajdonosa.

Több új jogszabály és szabályozás lépett életbe, amelyek közvetlenül érintik a tisztítószerek összetételét és csomagolását – elsősorban környezetbarát irányban
Disztribúcióépítés új lendülettel
A GeePower Manufacturing Kft. számára a 2024-es év mérföldkőnek számított, hiszen a 2023-ban megkezdett működésbeli változások és a termékpalettát érintő újítások ebben az évben hozták első gyümölcseiket.

Mosoni-Preisz Judit
brand manager
GeePower Manufacturing
– Legfőbb célunk, hogy az előző években megrekedt disztribúcióépítés új lendületet vegyen, és a kereskedelmi partnerek felismerjék a hagyományos márkáinkban rejlő fantasztikus értékeket és potenciált. Büszkén állíthatom, hogy ezeket a célokat sikerült elérni, és a hazai gazdaság mérsékelt növekedése, azaz viszonylag kedvezőtlen külső körülmények mellett is erősíteni tudtuk pozícióinkat – újságolja Mosoni-Preisz Judit, brand manager.
A GeePower teljes szortimentjén belül 3 termékkör van, amely a forgalom gerincét adja: az Ultra Derm kéztisztító krém, a WU2 samponok és az Ultra mosogatóporok és folyékony mosószerek.
– Növekedési stratégiánk egyik alappillére az innováció azokban a szegmensekben, ahol erre fogyasztói igény mutatkozik. Éppen ezért kívül-belül megújítottuk az Ultra Extra Erős termékcsaládot, hiszen a tisztítószerpiac egyre szofisztikáltabb, és növekszik a kereslet az olyan speciális kényelmi termékekre, mint a konyhai hideg zsíroldó, a lefolyótisztító, a vízkőoldó vagy éppen a penészeltávolító spray – vázolja Mosoni-Preisz Judit.
Hozzáteszi: a 2023-ban kulmináló recesszió hatása közvetetten még mindig érezhető, és úgy tűnik, az emberek árérzékenysége tartósan meghatározza a vásárlási döntéseket. Ennek megfelelően kitartóan ragaszkodunk a vonzó ár-érték arány megtartásához, tehát ahhoz, hogy kiváló minőségű tisztító- és tisztálkodószereket kínálhassunk ebben a megterhelő időszakban, megfizethető áron.
– 2025-ben új lendületet adunk a kommunikációnak a közösségi médiában, amely az egyik fő terepe lesz újonnan megnyílt online áruházunk népszerűsítésének is. Ezenfelül a már bevált kültéri felületeken is tervezzük további kampányok megvalósítását, az eladóhelyi kommunikáció erősítése mellett – informálja lapunkat a brand manager.

Várhatóan az innovációk mindinkább a fenntarthatóság, az új technológiai megoldások és a fogyasztói tudatosság köré épülnek majd
Fenntartható csomagolás
A Dymol Kft. 2024-ben is bővítette ipari felhasználású tisztítószereinek szortimentjét, amelyek népszerűek a tisztítástechnológiával foglalkozó vállalatok körében.

Gibárszki Sándor
értékesítési vezető
Dymol
– Az év elején kitűzött céloknak megfelelően alakultak az eladásaink. Legkeresettebb termékeink közé tartozik a Dymosept fertőtlenítő tisztítószer, a Kata ablaktisztító és a Zum lefolyó tisztítószer. Az év második felében új termékcsaládot vezettünk be NATUR GREEN néven, amely három ECO LABEL minősítésű tisztítószert tartalmaz: az ÖKO Univerzális tisztítót, az ÖKO Szaniter tisztítót és az ÖKO Ablaktisztítót. 2025-ben további tagokkal tervezzük bővíteni – tájékoztat Gibárszki Sándor, a Dymol Kft. értékesítési vezetője.
Céljuk, hogy minél szélesebb réteghez jussanak el, ezért folyamatos fejlesztéseken dolgoznak. Modernizálják a gyártósoraikat, javítják termékeik belső és külső megjelenését, valamint erősítik online marketingjüket. Ennek részeként egy korszerű weboldalt és lakossági- vállalkozói webáruházat is létrehoznak.
– Kiemelt figyelmet fordítunk a fenntartható csomagolási opciókra, és már most készülünk a 2026-ban életbe lépő szabályozásokra, amelyek az összetevőkre vonatkozó előírásokat érintik. Vegyészeink ennek megfelelően végeznek kutatásokat és kísérleteket – mondja Gibárszki Sándor.
Illat és hatékonyság
A Cudy Future Kft. tisztítószerei közül 2024-ben a Naturcleaning WC-olaj volt a favorit. Különleges tulajdonsága, hogy megakadályozza a vízkő lerakódását, miközben kellemes illatot biztosít a helyiségben. A termékcsalád mára tíz különböző illatkombinációban érhető el.
A 2025-ös év új bevezetéseket hoz, köztük a Naturcleaning Pure Flower felmosót, általános tisztítószert és egy speciális, tappancsbarát szőnyeg- és kárpittisztító habot.
Innovációs elismerésben részesült az Aromatherapy termékcsalád, amely kozmetikai minőségű illóolajokat, például rozmaringot, levendulát, cubebát és mandarint tartalmaz. Hamarosan további tagokkal gazdagodik.

Kulcsár Ildikó
ügyvezető
Cudy Future
– A fejlesztés során különös figyelmet fordítunk arra, hogy az illatanyagokban minimális mennyiségben vagy egyáltalán ne legyenek allergének. Egyik különleges összetevőnk az almaecet, amely több termékünkben is megtalálható. A fenntarthatóság elsődleges szempont működésünkben. A gyártáshoz szükséges energiát már teljes egészében napenergia biztosítja. Beszerzéseink során nemcsak az alapanyagok minőségére figyelünk, hanem azok származási helyére, csomagolására és beszállítóink fenntarthatósági törekvéseire is. Csomagolás terén is előrelépést tettünk: jelenleg termékeink 30%-a újrahasznosított alapanyagból készült flakonban kapható – fejti ki Kulcsár Ildikó, a Cudy Future Kft. ügyvezetője.
Az idei megjelenéseket célzott marketingkampányokkal támogatják. Elindították TikTok-csatornájukat, ahol humoros és könnyen érthető videókkal mutatják be tisztítószereiket és azok felhasználását. Új kezdeményezésként indulnak a NATURCLEANING rendezvények, amelyek célja a tudatos vásárlói közösség építése. Ennek részeként havonta megrendezésre kerülnek a Naturcleaning estek, illetve évente sor kerül a Női Expóra és kiállításra.

A takarítóeszközök piacán 2024-ben a mennyiségbeli növekedés is beindult
Tesztelt receptúrák
Az ANANDAM márka 2024 közepén vezette be professzionális tisztítószereit, amelyek ötvözik a természetes alapanyagokat a professzionális hatékonysággal, hogy kompromisszummentes tisztaságot teremtsenek az otthonokban. Biológiailag lebomló összetevőkből állnak, így óvják a környezetet, miközben kíméletlenek a szennyeződésekkel szemben. A választékban koncentrált formulák is elérhetők, amelyek segítségével 500 ml koncentrátumból 50 liter tisztítószert lehet előállítani. Amellett, hogy gazdaságos alternatíva, a csomagolóanyagok mennyiségének csökkentéséhez is hozzájárul.

Császár Hedvig Anna
ügyvezető
Hurricane
– Az ANANDAM minden receptúráját alapos tesztek előzték meg, hogy a vásárlók kipróbált formulákra számíthassanak. Kellemes, természetes illatukkal is hozzájárulnak a takarítás élményéhez. Az eladások alapján az univerzális tisztítószer és a vízkőoldó koncentrátum bizonyultak sláger termékeknek. 2025-ben a márka aromaterápiás változatokkal egészül ki, hogy még magasabb szintre emelje a tisztítás élményét. Az ANANDAM tisztítószerek azoknak készülnek, akik a hatékonyságot és a fenntarthatóságot egyaránt alapvetőnek tartják – nyújt betekintést Császár Hedvig Anna, az ANANDAM márkát forgalmazó Hurricane Bt. ügyvezetője.
Háztartási eszközök újragondolva
Míg 2023-ban egyértelműen az infláció határozta meg a takarítóeszközök piacát, így a kategóriák értékbeli növekedése csak áremeléseknek volt köszönhető, 2024-ben mennyiségbeli növekedés is megmutatkozott az NIQ adatai alapján.

Zajka Zita
junior marketing manager
Vileda-Freudenberg
– A minket érintő kategóriák mindegyikénél növekedés figyelhető meg, viszont a kendőknél ez minimális a szivacsokhoz és a padlóápoláshoz képest – jelzi Zajka Zita, a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. junior marketing managere.
Az NIQ jelentése szerint értékben mindegyik csatorna növekszik, de az online értékesítés bővült a legnagyobb mértékben, 28%-kal, miközben a teljes piac növekedése 12% volt. A padlótisztítóknál és a szivacsoknál a saját márkás termékek növekedése elmaradt a piac átlagos növekedésétől, míg a kendők esetében a saját márkás termékek még a piac bővülésénél is erőteljesebben gyarapodtak. Összességében azonban nem történt számottevő elmozdulás a gyártói és a kereskedelmi márkák részesedése között.
– A takarítóeszközök esetében jellemző az árérzékenység, főként az alacsony árú termékeknél, mint például a kendők és a szivacsok. Azonban nem kizárólag az ár számít ezeknél sem, sokak számára lényeges a márka, a megjelenés vagy más egyedi tulajdonság – sorolja Zajka Zita.
Mint mondja, 2024-ben a legjelentősebb forgalmat a Turbo pedálos felmosószett generálta, de közkedveltek a Steam Plus és Steam Plus XXL gőzfelmosók is, amelyek vegyszerek használata nélkül biztosítanak hatékony és higiénikus tisztítást.
– Más jellegű háztartási eszközöket is gyártunk. Az utóbbi időben kiemelkedő újításunk az Ultimate termékcsalád volt. Stílusosabbá tesszük az otthonokat a Diamond Plus fekete vasalóállványunkkal és King asztallábú, Infinity Flex kihúzható, Universal X-lábú és Mixer 3 toronyszárítónkkal – részletezi a junior marketing manager.
Az utóbbi időben újdonságuk volt még a Pet Pro termékcsalád. A kisállatok gazdáinak létrehozott termékek segítenek megbirkózni a kedvencek okozta takarítási kihívásokkal. Így például a Vileda Pet Pro elektrosztatikus kefe tökéletes választás az állatok szőrének eltávolítására mindenféle puha felületről, és a Vileda Pet Pro Always Clean partvis magához vonzza és összegyűjti a szennyeződéseket és a háziállatok szőrét bármilyen típusú padlóról, beleértve a szőnyegeket is. A Vileda Pet Pro törölköző mikroszálas anyaga pedig gyors, hatékony szárítást és tisztítást biztosít a kisállat szőrének.
– 2025-ben is számos innovációnk lesz, azonban ezeket a boltokban csak az év második felében lehet majd megtalálni – vetíti előre Zajka Zita.
A Vileda fejlesztéseinek fókuszában a fogyasztói trendek és vásárlói visszajelzések, illetve a fenntarthatóság áll.
– Tapasztalataink azt mutatják, hogy a 360 fokos médiamixünk jól működik, így változatlanul a TV, az instore és az online megjelenések kapják a főszerepet – zárja gondolatait a Vileda – Freudenberg Háztartási Cikkek Bt. junior marketing managere. //
Kapcsolódó cikkeink
Fenntartható takarmány a jövő mezőgazdaságához – fekete katonalégy lárvákból készül fehérjedús takarmány az Öregtölgy Farmon
A hazai mezőgazdaságban új, környezetbarát megoldás jelent meg: az Öregtölgy…
Tovább olvasom >Ruhák, illatok, érzelmek
Hogyan lehet egy öblítő egyszerre hatékony, illatos és fenntartható? A…
Tovább olvasom >A tisztaság új dimenziói
A mosószerpiac az elmúlt években jelentős átalakuláson ment keresztül, amelyet…
Tovább olvasom >További cikkeink
Zsigó Róbert: érezhetően csökken az alapvető élelmiszerek ára az árrésstop hatására
Az árréstop bevezetésének hatására érezhetően csökken az alapvető élelmiszerek ára…
Tovább olvasom >Funkcionális alkoholmentes sört mutatott be a Dreher
Speciális összetétellel rendelkező, szénhidrát-elektrolit oldatokkal készülő alkoholmentes sört vezet be…
Tovább olvasom >A Zwack mediterrán hangulatú reklámfilmmel köszönti az Unicum Orange Bitter széles körű bevezetését
Idén áprilistól a Zwack Unicum italújdonsága, az Unicum Orange Bitter…
Tovább olvasom >