Szempontok a személygépjármű-flotta kiválasztásához
Bizton állíthatom, hogy sokan és sokáig törjük a fejüket azon, hogy cégeink használatára szánt személygépjárműveket a lehető legjobban válasszuk ki. Ha végiggondoljuk, hogy milyen tényezőket veszünk figyelembe a döntés meghozatala során, bizonyára sok nyomós vagy nyomósnak látszó véleményt tudunk felsorolni. Olyan tényezőkről van szó, amelyek vállalkozásunknak a legfontosabbak, tehát az elengedhetetlen feltételek közé sorolandók. Lenne persze egy ennél hosszabb felsorolás is arról, hogy mi az, ami még jó lenne, ha a cég autóit jellemezné, de ezeket – főnökünk kérésére – inkább nem gondoljuk fontosnak. Születhetne továbbá egy lista azokról a jellemzőkről is, amelyeket elhanyagolhatóknak tartunk a döntés meghozása során.
Ha mindezek után a döntés meghozatalába bevonjuk magát a „sofőrt” (akinek a gépjárművet szándékozunk vásárolni), meghallgatva elképzeléseit arról, hogy ő mit tart fontosnak, mi az, amit már rutinból az előző (gyakran éppen a lecserélendő) gépjárműnél megtapasztalt, akkor azt tudom mondani, hogy nagyon jó úton indultunk el, hogy rátaláljunk az optimálisnak kikiáltott gépjárműre.
S hogy tetézzük a feladatot, szeretnénk mi is néhány ötlettel hozzájárulni ahhoz, hogy mire is érdemes még odafigyelni!
Kedvezmények tisztázva
Az első nagyon fontos kérdés az, hogy cégünk minden alkalommal egy-egy autót kíván beszerezni, vagy akár többet is egyszerre? Nem árulok el azzal titkot, hogy amennyiben növekszik a vételi darabszám, annyiban élvezhetünk kedvezőbb elbírálást a vételár alkujában, a gépjárművek felszereltségében, szervizelsőbbségi elbírálásokban, esetleges hitel- és lízingkonstrukciók kialakításában, az alapdíjak meghatározásában, a használt (becserélendő) gépjárműveink vételárában stb.
A többautós vásárlás előnyeinek listája nagyon hosszú, és néha átláthatatlan. Értékeljük a dílerek, értékesítők hivatalos ajánlatát ilyen szempontból is!
Fontos, hogy a hivatalos szerződés előtt minden szóban és írásban elhangzott kedvezmény feltétlenül kerüljön egy helyre összegyűjtve, és a szokásos hivatalos módon mindkét szerződő fél részéről aláírva. Tudom, hogy ez mindenkinek magától értetődően hangzik, de meg kell, hogy jegyezzem, hosszú távú kapcsolatoknál sajnos nagy sűrűséggel észleltünk itt félreértéseket. A leggyakrabban ezek éppen abból adódnak, amikor már a vezetők és a tulajdonosi szint is része a tárgyalásoknak (ami flottás értékesítésnél nem ritka), és baj esetén megkezdődik a nemkívánatos egymásra mutogatás.
Megtérülő hűség
A flottás vásárlás fontos pontja az is, hogy a megversenyeztetett márkák milyen flottaelbírálás alá esnek importőri szinten.
Nem jellemző, de előfordult már olyan is, amikor az „egyflottás” értékesítés során az értékesítő igyekezett ezt a „kivételes” ajánlatot saját személyes kapcsolatainak köszönhetőnek feltüntetni, s ebből sikerült kisebb elkötelezettségeket kicsikarnia. Ezekből a legjellemzőbb az, amikor jövőbeni beszerzéseket is rajta keresztül „érdemes” végrehajtani, hiszen neki és kapcsolatainak köszönhető ez a remek ügyintézés. Ez persze könnyen kivédhető, hiszen erről hivatalos irat soha nem készül, és mi bármikor dönthetünk másik értékesítő, másik értékesítés vagy akár márka mellett.
Ha már itt tartunk, szeretném leszögezni, hogy nagyon fontos tudakozódnunk – akár különböző csatornákon is – az éppen esedékes akciók iránt, annak ellenére, hogy a márkahűség egyelőre a hazai piacon jó megtérülést biztosít. A legtöbb márka ugyanis hajlandó sokkal kedvezőbb elbírálás alá vonni (többért becserélni vagy nagyobb mérvű diszkontokkal támogatni), ha azonos márkáknál marad a vásárló. Persze az ő oldalukról ennek is egyszerűen átlátható az üzleti magyarázata: az azonos márkájú használt gépjárművet ugyanazon telephelyen egyszerűbb értékesíteni is.
Élesebb verseny, tájékozottabb vevőkkel
Amikor a személygépjármű-flották vásárlását elemezzük, érdemes megjegyezni, hogy sokkal nagyobb a verseny az értékesítések, dílerek oldaláról, mint a haszongépjárműves vonalon.
Nagyobb a hozzáértés a vásárlók oldaláról is, hiszen nincs olyan szerteágazó, mindenre kiterjedő ismeretszükséglete, mint ami egy teherautó kiválasztásakor elengedhetetlen. (Például rakodóterület, súlykapacitás, vontatási paraméterek stb.)
Mégis nagyon sok személyautó kerül manapság is megvásárlásra kis szállító gépjárműként, ráccsal lerekesztve az első két ülést a mondvacsinált „raktértől”. Ezen megoldás népszerűségét rengetegen felismerték, és ha a szállítandó termék súlya és mérete lehetővé teszi, szívesen használják mind a mai napig. Elvitathatatlanul olcsóbb az üzemben tartása, nem beszélve itt egyéb könnyebbségekről, mint költség és adószámítás, „B” jogosítvánnyal való üzemeltetés stb.
A flotta és a cégimázs
Vannak arra már szűkebb környezetünkben is példák, amikor bizonyos termékek vagy cégek bizonyos modellekhez köthetőek. Ezek még meglehetősen új keletű kezdeményezések, de ha megnézzük azon országok tapasztalatait, amelyek már évtizedekkel ezelőtt próbálkoztak ezzel, jó tapasztalatokat szereztek.
Nálunk sajnos ilyen nagy flottákkal nem számolhatunk, tehát ezek a vásárlói „reflexek” csak lassan, vagy egyáltalán nem alakulnak ki.
Egy dolgot azonban fontosnak tartok kihangsúlyozni. Az mindig jó benyomást kelt a partnereinkben, ügyfeleinkben, vásárlóinkban, ha az általuk ismert és elismert fogyasztói termékmárkák gépjárműparkja egy egységes, az imázsnak megfelelő és megbízható képet mutat.
Steiner Zoltán
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
GKI: Romló bizalmi indexek és gazdasági kilátások Magyarországon
Novemberben mind az üzleti szféra, mind a fogyasztók pesszimistábbá váltak…
Tovább olvasom >Negyvenhét éves csúcsot döntött az arabica kávé ára
Az arabica kávé határidős jegyzése 47 éve nem látott szintre,…
Tovább olvasom >A piaci egyensúly biztosítására törekszik majd az új fogyasztóvédelmi hatóság
A január 1-jén felálló Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH)…
Tovább olvasom >