Széchenyi Kártya számokban
A kis- és középvállalkozások finanszírozását segítő program 2002. évi indulása óta 160 ezer Széchenyi Kártyát igényeltek, és eddig 120 ezer kártyát adtak ki.Jellemzően továbbra is 5 millió forintos vagy annál kisebb hitelkeretet igényelnek a kisvállalkozások. Az igényelhető hitelkeret növekedésével egyre inkább a magasabb összegek felvétele felé mozdult el az arány, 20 százalék a 10 millió forintos, 10 százalék az 5-10 millió forintos, és már 6 százalék a 10 millió forintosnál nagyobb hitelkeretek aránya. A mostani helyzetben az figyelhető meg, hogy az igénylések a magasabb keretek felé, míg a hiteldöntések az alacsonyabb keretek felé tolódnak, így a 10 millió forint körüli kártyák aránya növekszik jelentősebben.
A hitelek visszafizetése az utóbbi időben egyre több vállalkozásnak jelent problémát: eddig a kiadott Széchenyi Kártyák 3,5 százalékában került sor az állami készfizető kezesség beváltására, amelynek során 18 milliárd forintot fizetett ki a Garantiqa Hitelgarancia Zrt. A válság miatt könnyítettek a feltételeken, eltörölték a negyedéves kötelező törlesztést, de így sokkal nagyobb szerepet kapott a vállalkozásokról alkotott képben a kamatok és díjak fizetésének pontossága. Kisebb településeken inkább szerepe van a környezet, a kamarák és a vállalkozói szövetségek megítélésének, a nyilvánosság erejének.
A nem fizetők nevének nyilvánosságra hozatalával elsősorban nem az elrettentés, hanem a program és a Széchenyi Kártyás vállalkozások hitelességének megőrzése és növelése a cél. A kártya működtetéséhez az állam – hitelgarancia lehetőségének biztosítása mellett – 2 milliárd forint kamattámogatást ad, ami ma 2 százalékos kamattámogatásra is alig elég.
A hitel jellegéből adódóan a kereskedelmi vállalkozások használják legnagyobb arányban a kártyát, az összes kártyás 30 százaléka kis- vagy nagykereskedő. Nagy számban veszik igénybe a támogatott hitelt a szállítással foglalkozó és az építőipari cégek is.
A takarékszövetkezetek csatlakozásával a Széchenyi Kártya az ország több mint 200 településén, több mint 300 helyen érhető el.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >A magyar vásárlók stresszmentes karácsonyt szeretnének: online előre vásárolnak és 100 000 forint felett költenek ajándékokra
A magyarok idén több mint 100 000 forintot terveznek karácsonyi…
Tovább olvasom >Visszaesett az élelmiszerár-emelkedés, nem várható jelentős drágulás év végéig
Az elmúlt két évben meredek élelmiszerár-emelkedést tapasztaltak a fogyasztók Magyarországon,…
Tovább olvasom >