Szavazás a pénztárcánkkal – működnek még a bojkottok a fogyasztói társadalomban?
Az utóbbi években újra és újra felbukkannak a hírek fogyasztói bojkottokról: a politikai szerepvállalás, nemzetközi konfliktusok, vagy épp egy reklámkampány tartalma is elegendő ahhoz, hogy emberek tízezrei döntsenek úgy – ideiglenesen vagy végleg –, hogy hátat fordítanak egy márkának. De vajon tényleg van hatásuk ezeknek az akcióknak? És mi kell ahhoz, hogy egy bojkott valóban eredményes legyen? – teszi fel a kérdést a G7 cikke.
A fogyasztói ellenállás eredete: Boycott úrtól Elon Muskig
A bojkott szó eredete az 1880-as évekre nyúlik vissza, amikor egy ír közösség a társadalmi igazságtalanságok ellen úgy lépett fel, hogy nem vásárolt Charles Boycott földbirtokos termékeiből. A kereskedők elfordultak tőle, a munkások otthagyták, végül el kellett hagynia az országot. Az eset annyira ikonikus lett, hogy neve máig a kollektív elutasítás szimbólumaként él tovább.
De nem ő volt az első. Már 1791-ben is volt példa „néma ellenállásra”: az angolok egy része nem volt hajlandó cukrot vásárolni, ha azt rabszolgamunkával termelték. A cukorfogyasztás harmadával esett vissza, és a boltok megjelentek a „szabad emberek cukrával”.
Hatékonyság: van, amikor működik
A történelem során több példa is igazolta, hogy a fogyasztói fellépés működhet. A Martin Luther King által vezetett 13 hónapos buszbojkott Alabamában például jogszabályi változáshoz vezetett: eltörölték a faji szegregációt a tömegközlekedésben.
A közelmúltban azonban vegyes képet mutatnak a bojkottok. A Tesla például érezhető veszteségeket szenvedett el, miután Elon Musk politikai megnyilvánulásai miatt tömegesen fordultak el a márkától Európában. A Bud Light sör esetében pedig a transznemű influenszerrel indított kampány után az eladások 17%-kal estek vissza, az anyacég több mint egymilliárd dollárt bukott, és elvesztette korábbi támogatói bázisának jelentős részét is.
Bojkott vállalati szinten – Oroszország példája
Nemcsak fogyasztók, de vállalatok is bojkottálnak: több mint ezer cég jelentette be, hogy felfüggeszti oroszországi tevékenységét az Ukrajna elleni invázió után. Ennek gazdasági hatásairól megoszlanak a vélemények – bár a gesztus erős, az orosz hadiipart nem gyengítette érdemben.
A lengyel fogyasztók viszont kézzelfogható eredményt értek el: amikor nyomást gyakoroltak olyan cégekre, mint az Auchan vagy a Decathlon, az utóbbi kénytelen volt leállítani oroszországi működését. Ez ritka és látványos példája a nem szervezett, de tömeges fellépés sikerének.
A globális konfliktusok sem hagyják érintetlenül a márkákat
Az Izrael és a Hamász közötti háború is beindított újabb bojkotthullámot: McDonald’s és Starbucks üzleteket került el sok fogyasztó, miután a cégek kiálltak Izrael mellett. Bár a média figyelmet adott az ügynek, üzleti hatása inkább lokális volt: sok amerikai városban ezek az egyedüli opciók, így a kényelmi szempontok felülírták a tiltakozást.
A bojkott sikere: négy (plusz egy) tényező
Korábban a sikeres bojkottnak négy feltétele volt:
- Világos célok,
- Tudatos kommunikáció és edukáció,
- Kitartó mobilizáció,
- Közvetlen gazdasági nyomás a cégekre.
Az utóbbi években ehhez egy új, kulcsfontosságú tényező társult: a médiafigyelem. A közösségi média ereje miatt egy bojkott hatása ma már nagyban függ attól, mekkora publicitást kap. Ha egy kampány nem kerül be a hírfolyamokba, el is sikkadhat – még akkor is, ha alapvetően jogos és jól szervezett lenne.
A figyelem tünékeny, a szokás makacs
A legtöbb bojkott végül azért vall kudarcot, mert az emberek nehezen mondanak le megszokott márkáikról. A közösségi médiában naponta változnak a trendek, egy-egy ügy nem tud huzamosabb ideig fókuszban maradni. Az elutasítás gyakran kényelmetlenséggel jár – messzebb kell menni kávézni, vagy lemondani egy jól bevált termékről. És sokan nem érzik úgy, hogy az ő egyéni döntésük érdemben számítana.
A bojkott ma is működhet – de csak akkor, ha mögötte világos cél, szervezett kommunikáció és tartós figyelem áll. Egy jól célzott kampány, amely valódi társadalmi mozgalommá növi ki magát, képes változást elérni. De a vásárlók figyelme rövid, a kényelmi szokások erősek, a vállalatok pedig gyakran képesek kivárni, amíg az ellenállás elhal.
Ahogy a történelem is mutatja: a pénztárcánkkal is szavazunk – csak kérdés, mennyire vagyunk elszánt választók.
Kapcsolódó cikkeink
Működne Magyarországon a boltok elleni bojkott?
Az elmúlt napokban egyre nagyobb figyelmet kapott az a közösségi…
Tovább olvasom >Horvátországban újabb bojkott kezdődött a magas árakat alkalmazó boltok ellen
Az Európai Fogyasztói Központ által indított „Halo, inspektore” nevű horvát…
Tovább olvasom >Montenegróban is bojkott kezdődött a magas árakat alkalmazó boltok ellen
Bojkottra szólított fel a magas árakat alkalmazó boltok ellen a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Komoly veszélybe kerülhetnek a magyar élelmiszergyártók az árrésstop miatt
Az árrésstop bevezetése nyomán eddig szigorúan titkolt információk kerültek nyilvánosságra:…
Tovább olvasom >Zsigó Róbert: az árrésstoppal érintett élelmiszereknek átlagosan 17,7 százalékkal csökkent az ára
Az árrésstop egy hete lépett életbe, az érintett élelmiszereknek átlagosan…
Tovább olvasom >NAV: a webáruházak sem bújhatnak ki a kiskereskedelmi adó megfizetése alól
A kiskereskedelmi adót a webáruházaknak is fizetniük kell, ha az…
Tovább olvasom >