Szárnyalnak a saját márkák Svédországban – 11,6%-os növekedés egy év alatt

Szerző: Trademagazin editor Dátum: 2025. 10. 01. 09:41
🎧 Hallgasd a cikket:

A svéd Statisztikai Hivatal friss adatai szerint 2024-ben 11,6%-kal nőtt a saját márkás termékek értékforgalma Svédországban és ezzel elérte a 99 milliárd svéd koronát (8,9 milliárd eurót), szemben a 2023-as 89 milliárddal (8 milliárd euró).

Ezek a termékek már az összes élelmiszer-eladás 24,6%-át teszik ki, és az élelmiszer- és italpiac növekedésének több mint felét adták. A növekedés egyik fő oka az élelmiszerárak emelkedése lehet, mivel a saját márkás termékek jellemzően olcsóbbak, mint a márkázott alternatívák – jegyezte meg a hivatal.

Élelmiszer- és italforgalom alakulása

A svédországi élelmiszer- és ital-kiskereskedelem összesen 402 milliárd koronát (36,2 milliárd eurót) tett ki 2024-ben, ami 4,6%-os növekedést jelent az előző évhez képest – írja az ESM Magazine. Ebből az élelmiszerek 12 milliárd koronával (1,1 milliárd euróval), az alkoholmentes italok 5 milliárddal (450 millió euróval), az alkoholos italok pedig 1 milliárddal (90 millió euróval) részesültek.

Az egy főre jutó költés és fogyasztási szokások

Egy svéd vásárló átlagosan 39 389 koronát (3 545 eurót) költött élelmiszerre és italra a tavalyi évben, ami 1 566 koronás (141 eurós) növekedést jelent 2023-hoz képest. A legnagyobb arányban gyümölcsökre, zöldségekre és olajos magvakra ment a költés (17%), ezt követték a tejtermékek és tojás (15%), a hús (14%), valamint az édességek és desszertek (13%).

Ugyanakkor nem minden termékkategória teljesített jól: a húseladások enyhén (-0,4%) csökkentek, míg a hal és tenger gyümölcsei szegmensben jelentős, 13,5%-os visszaesést mértek.

Kapcsolódó cikkeink