Szárnyalnak a saját márkák Európában

Szerző: Tisza Andrea Dátum: 2025. 10. 01. 11:45
🎧 Hallgasd a cikket:

Az európai kiskereskedelmi értékesítésből a saját márkák már közel 40%-kal részesednek a Circana piackutató szerint. A növekedés motorja az áron túl az innováció, a minőség és a fenntarthatóság. A kereskedők e fronton évről évre jobban teljesítenek, amint azt a március végén lezárult European Private Label Awards eredményei is mutatják.

A cikk a Trade magazin 2025/10. lapszámában olvasható.

Az európai FMCG-szektor kulcsszereplőjévé váltak a saját márkás termékek.

Spanyolok az élen

A Circana piackutató Private Labels: Transformation for Growth című jelentése szerint Európa hat legnagyobb piacán – Franciaországban, Németországban, Olaszországban, Hollandiában, Spanyolországban és az Egyesült Királyságban –2024 márciusáig 9,4%-os értékbeli és 2,2%-os volumenbeli növekedést értek el a saját márkák, miközben piaci részesedésük értékalapon 39%, darabszám alapján pedig 46% volt.

A jelentés szerint a saját márkák sikerének kulcsa már nem csupán az alacsony ár, de elengedhetetlen hozzá a folyamatos minőségfejlesztés, az innováció és a fenntarthatóság mint szempont figyelembe vétele is, hiszen a vásárlók egyre inkább azokat a márkákat keresik, amelyek saját értékrendjükbe illeszkednek, különösen az egészségtudatosság és a környezeti felelősségvállalás terén.

A saját márkák penetrációja a hűtött és friss élelmiszerek, a háztartási tisztítószerek és a szépségápolási kategóriákban a legnagyobb, de kiemelkedő növekedés mutatkozott a bébiételek (+2,3 százalékpont) és a (állateledelek kivételével) kisállatgondozási (+2,2 százalékpont) szegmensben is.

Piaci részesedésüket tekintve országok közül Spanyolország (48%) vezet, de Németország és Hollandia is élen jár.

Innováció nélkül nem menne

A sikertényezők közül kiemelkedik az innováció, amely az organikus növekedés érdekében mind a saját, mind pedig a gyártói márkák számára kulcsfontosságú. Emiatt a Circana külön felhívja a figyelmet annak veszélyére, hogy az FMCG-szektorban lassul az innováció: az ellátási lánc zavarai és a gyártók alaptermékekre helyezett fókusza eredményeképpen a vizsgált időszakban 17%-kal csökkent az újtermék-bevezetések száma.

Mivel azonban a fogyasztók a jóllétet, az egészségtudatos és etikus fogyasztást előtérbe helyező preferenciái várhatóan a jövőben is erőteljesen befolyásolják a vásárlási döntéseket, ezért a termékkínálatnak ezekhez az értékekhez kell igazodnia. Következésképpen a választékbővítés, a prémium termékek fejlesztése és a fenntarthatósági törekvések révén a saját márkás termékek térhódítása minden valószínűség szerint tovább folytatódik.

A vásárlók egyre inkább azokat a márkákat keresik, amelyek saját értékrendjükbe illeszkednek

European Private Label Awards: fókuszban az innováció

Az ESM: European Supermarket Magazine által 2017 óta megrendezett European Private Label Awards arra vállalkozott, hogy minden évben értékelje és kiválassza az európai kiskereskedelemben kapható, legnagyobb hatással bíró és leginnovatívabb saját márkás termékeket. Az ez évi versenyen 51 termék jutott el a döntőig, és a zsűri 21 győztest hirdetett.

A megmérettetésben a dán kereskedők szerepeltek a legkiemelkedőbben: a Salling Group, a Lidl és a Coop Trading egyaránt a győztesek között kapott helyet. A legjobbnak idén ez utóbbi bizonyult, hiszen egyaránt az első helyen végzett a reggeli termékek, valamint a hús és tengeri élelmiszerek kategóriájában, de elnyerte az ízkiválósági díjat és az év fenntartható termékének járó legmagasabb elismerést is.

Számos kiskereskedő aratott sikert egyszerre több kategóriában. A Kaufland például első helyezett lett a Tea, kávé és forró italok, valamint a Vegetáriánus és vegán kategóriákban, de bezsebelte az év leginnovatívabb termékét méltató elismerést is. A BILLA CEE/IKI a hűtést nem igénylő élelmiszerek és az édesség kategóriákban jeleskedett, míg az ukrán EVA a non-food kategória győztese címmel és a csomagolási kiválósági díjjal a tarsolyában térhetett haza.

Az idén első alkalommal a szervezők egy újonnan létrehozott, ún. Highly Commended címmel jutalmazták azt a mintegy 60 innovációt, amelyek éppen, hogy csak „lecsúsztak” a döntőről.

Innováció, megjelenés és íz

A zsűrizésre 2024 novemberében Dublinban került sor. A kiskereskedelmi és gasztronómiai szakértőkből álló zsűri a bírálat során azt értékelte, hogy az egyes termékek mennyire tűnnek ki a piacon, milyen a csomagolásuk, valamint ízprofiljuk. További szempontként a termék egyedisége és fenntarthatósága is górcső alá került. A legsikeresebb termékeket négy kiemelt Best of the Best kategóriában is – az Év innovációja, Csomagolási kiválósági díj, Ízkiválósági díj, valamint az Év fenntartható terméke – díjra jelölték.

 

European Private Label Awards 2025 győztesei

HŰTÉST NEM IGÉNYLŐ ÉLELMISZEREK

Termék: BILLA Prémium felezett körte vaníliás szirupban
KereskedőBILLA CEE/IKI
Gyártó:Elbak S. A.

A BILLA elegáns 580 ml-es üvegben kínált terméke puha felezett körte vaníliaízű szirupban. E termék a kereskedő más prémium kategóriás gyümölcsös termékeihez – a fahéjas felezett szilvához és a tsipouros cseresznyéhez – hasonlóan egyszerű desszertként, snackként vagy különböző ételekhez feltétként is fogyasztható.

ALKOHOLOS ITALOK

Termék: Passionfruit Martini
Kereskedő: ALDI Netherlands
Gyártó: Brand Captains

Az ALDI Netherlands készen kapható Passionfruit Martinijával gyorsan és egyszerűen készíthetünk minőségi és ízletes koktélokat társasági összejövetelekreA zsűri szerint ez egy „igazán jól kinéző” és „vonzó árú” termék, „természetes” és „frissítő ízzel”.

ALKOHOLMENTES ITALOK

Termék: Selection By Rimi trópusi chia smoothie

Kereskedő: Rimi

Gyártó: Hoogesteger Fresh Specialist BV

A Rimi trópusi chia smoothie a gyümölcsízeket a chiamagvakkal kombinálja. Hozzáadott cukrot nem tartalmaz, útközben is kényelmesen fogyasztható, energiát biztosít a nap bármely szakában. A zsűri szerint a termék „kitűnő” és „finom ízű”, amelynek egészségre gyakorolt hatását fokozza a chiamag hozzáadása.

REGGELI TERMÉKEK

Termék: Coop gyömbéres almadzsem
Kereskedő: Coop Trading
Gyártó:Fynbo Foods

A Coop Trading gyömbéres almadzsemjének 50%-a gyömbérrel és kardamommal ízesített gyümölcs. A 85 g-os üveg tartalma kiválóan illik sajttálakhoz, de dióval, mézzel vagy ropogós kenyérrel is garantáltan különleges ízélményben lehet része fogyasztójának.

A zsűri „hívogató” és „vonzó csomagolása” miatt dicsérte a terméket, melynek „innovatív”„ ízkombinációja a piacon egyedülálló.

ÉDESSÉG

Termék: BILLA Prémium nyers kókuszos gyömbéres sütik
Kereskedő: BILLA CEE/IKI
Gyártó: Care Trade S.r.o.

Ezek a mesterséges összetevőktől mentes prémium kókuszos-gyömbéres sütik a krémes kókuszt a gyömbér ízének melegségével elegyítik.

A zsűri kiemelte a termék „nagyszerű” és „természetes” ízkombinációját, „nagyon finom” ízét, és azt, hogy a „prémium” csomagolás jól támogatja a termék „kiváló minőségűként” való pozicionálását.

KÉNYELMI TERMÉKEK / FOOD TO GO

Termék: Homár ravioli
Kereskedő: Crai Secom
Gyártó:La Rosa Dei Gusti

A Crai Secom homár raviolija finom homárt tartalmaz friss, szabad tartásból származó tojással készült tésztában. Az édes homár és a gazdag tészta kifinomult íze a kereskedő szerint fehérborral érvényesül a legjobban. A zsűri szerint a „kényeztető” termék prémium pozicionálását tökéletesen alátámasztja a „kiváló minőségű” csomagolás.

TEJTERMÉKEK

Termék: Deletium juhtúró
Kereskedő: Desarrollo de Marcas
Gyártó: Lácteos Goshua, S.L.

A Deletium juhtúró krémes, intenzív ízvilágú rusztikus, autentikus textúrájú termék, mely agyagedénybe csomagolva sokáig friss marad.

A zsűri a „nagyon hiteles” és „hagyományos” csomagolást, valamint a „kiegyensúlyozott ízt” dicsérte.

DESSZERTEK

Termék: Mucci Prémium Mix
Kereskedő: ALDI Poland
Gyártó: Pura Vida

Az ALDI Poland Mucci Premium Mix gazdag és krémes ízű, kiváló minőségű alapanyagokból készült jégkrémeket kínál versenyképes áron. A kínálatban van jégkrém áfonyaszósszal, ropogós fehér csokoládéval és szárított vad áfonyával, valamint kókuszos jégkrém fekete ribizli szósszal, ropogós fehér csokoládéval és kókuszreszelékkel.

A zsűri a díjjal a termék „remek ízeit”, a „stílusos” csomagolást, és a „kiváló ár-érték arányt” ismerte el.

MENTES ÉLELMISZEREK

Termék: Chocobella étcsokoládé – cukormentes
Kereskedő: Salling Group
Gyártó: Eliza Chokolade

A Salling Group Netto üzleteiben kapható Chocobella cukormentes étcsokoládéja az egészségtudatos fogyasztóknak készült. A zsűri szerint e magas kakaótartalmú csokoládé „meglepően finom” mely „kellemesen” olvad a szájban.

KÖRETEK

Termék: Sapori & Idee előgőzölt rizs
Kereskedő: Conad
Gyártó: Pedon

A Conad Sapori & Idee előgőzölt rizs olasz extra szűz olívaolajjal készült. A termék három változatban – basmati, fekete és vadrizs – kapható praktikus 250 grammos tasakba csomagolva. Mivel 90 másodperc alatt elkészíthető, így tökéletes gyors ételekhez vagy salátákhoz.

A zsűri „prémium ízű” termékként jellemezte, amely „messze felülmúlja” a piacon kapható többi mikrohullámú sütőben elkészíthető rizsterméket.

HÚS ÉS TENGERI ÉLELMISZEREK

Termék: Coop Mustáros hering
Kereskedő: Coop Trading
Gyártó: Hirtshals Seafood A/S

E merész ízvilágú skandináv finomságban a hering ízét a fűszeres mustár teszi teljessé. A Coop 2023 végén újratervezte heringválasztékának megjelenését, és a termék a szállítás hatékonysága érdekében négyszögletes üvegekbe került.

A zsűri kiemelte a csomagolás „praktikus” kialakítását, és elismerően szólt a jól eltalált ízvilágról, „az összetevők kiegyensúlyozottságáról” és minőségéről.

NON-FOOD – HÁZTARTÁSI CIKKEK

Termék:Vilje háztartási tisztítószer-család
Kereskedő: NorgesGruppen
Gyártó:Nopa Nordic

A Vilje környezetbarát háztartásitisztítószer-családja a Nordic Swan Ecolabel tanúsítvánnyal rendelkező, újrahasznosított csomagolású termékeket tartalmaz, melyek között megtalálható mosogatószappan, három speciális folyékony mosószer (színes textíliákhoz, kényes darabokhoz, valamint egy „sensitive”, illatanyag nélküli változat), színes és fehér ruhák mosásához használható mosóport, valamint mosogatógép-tablettát.

A zsűri elismerően nyilatkozott a termék jó ár-érték arányáról, valamint dicsérte a „hatékony csomagolástervezést”.

NON-FOOD – TESTÁPOLÁS ÉS SZEMÉLYI HIGIÉNIA

Termék: About Face Arctonik aknés bőrre
Kereskedő: Eva Ukraine
Gyártó: Ningbo Multi Channel Co., Ltd

Az EVA Ukraine aknés bőr kezelésére alkalmas tonik AHA-savakat, hialuronsavat és kaktuszkivonatot tartalmaz. A termék segít normalizálni a bőr mirigyeinek működését és megszüntetni a gyulladást, valamint tonizálja és felfrissíti a bőrt. Környezetbarát anyagokba csomagolva az Eva Ukraine természetes bőrápoló termékcsaládjának részét képezi.

A zsűri elismerően nyilatkozott a termék megkülönböztető „stílusos, prémium megjelenéséről”.

SNACKEK

Termék: Pirkka Rozs chips fokhagymás és Ranch
Kereskedő: Kesko
Gyártó:Linkosuon Leipomo

A magas rosttartalmú, fokhagymával, édes hagymával és ranch ízesítéssel 100%-ban finn gabonából készült, kemencében sült rozschips egészséges ropogós snackként fogyasztható. A terméket a finn Linkosuon Leipomo pékség állítja elő, amely a világ első rozschipsének származási helyén, Kangasalában található.

A zsűri elismerően nyilatkozott a termék „nagyszerű ízéről” és „kellemes ropogósságáról”, valamint kiemelte a mártogatáshoz ideális, „nagyon praktikus” formáját.

SZÓSZOK ÉS NEDVES ÉTELÍZESÍTŐK

Termék: En bid af Danmark klasszikus bornholmi mustár
Kereskedő:Lidl Denmark
Gyártó: Bornholms Oliemølle

Ez a helyi mustármagból és dán sörből készült mustár a „napfény szigetének” is nevezett Bornholmról származik, és tökéletes húsokhoz, szendvicsekhez és felvágottakhoz. A Hvidtøl és a Guldøl sörök intenzív jegyei kölcsönöznek a terméknek merész ízvilágot.

A zsűritagok méltatták a termék származására helyezett nagy hangsúlyt, „nagyszerű ízét” és „autentikus összetevőit”.

TEA, KÁVÉ ÉS FORRÓ ITALOK

Termék: K-Favourites Kolumbien Crema szemes kávé
Kereskedő: Kaufland
Gyártó:Cafe Sati Vertrieb GmbH

A Kaufland kolumbiai kávéja kiváló minőségű arabica szemes kávé, amelyet kiegyensúlyozott savasság és gazdag íz jellemez. A termék Rainforest Alliance tanúsítvánnyal rendelkezik, azaz előállítása során fenntartható mezőgazdasági gyakorlatokat alkalmaznak. A termelés során keletkező hulladékot bioszénné alakítják, amely aztán szerves trágyaként kerül felhasználásra. A termék története a csomagoláson található QR-kód segítségével ismerhető meg.

A zsűri kiemelte a termék „kiváló minőségű összetevőit” és erőteljes „fenntarthatósági pozicionálását” és az a mögött álló „jó sztorit”. A csomagolás „nagyszerűen közvetíti a fenntarthatósági üzenetet”.

VEGETÁRIÁNUS ÉS VEGÁN ÉLELMISZEREK

Termék:K-Take It Veggie marhahússtílusú vegán steak
Kereskedő:Kaufland
Gyártó: Tillman’s Convenience GmbH

Ez a növényi alapú steak a marhahús ízét és állagát utánozza, gazdag fehérjealternatívát kínálva a vegán és flexitáriánus fogyasztóknak, akik tápláló és egyben fenntartható húshelyettesítőt keresnek. A terméknek még a csomagolását is úgy tervezték, hogy az a hagyományos, pácolt steakre emlékeztessen.

A zsűri elismerően nyilatkozott a termék „valósághű” textúrájáról, amely „kiváló innováció”, és „tökéletesen adja vissza a hús ízét”. A termék alacsony Nutri-Score minősítése (B) szintén elnyerte a bírák tetszését.

BEST OF THE BEST

AZ ÉV INNOVÁCIÓJA

Termék: K-Take It Veggie marhahússtílusú vegán steak
Kereskedő: Kaufland
Gyártó: Tillman’s Convenience GmbH

CSOMAGOLÁSI KIVÁLÓSÁGI DÍJ

Termék: Fabien Marche RoS8 Tuberose Eau de Parfum

Kereskedő: Eva Ukraine

Gyártó: Famille Grasse Parfums

Ez a gyönyörű, ugyanakkor fenntartható csomagolásban elérhető környezetbarát parfüm a tubarózsa, a dohány, a vanília és a karamell jegyeit hordozza, gazdag illatélményt kínálva a stílus és a környezettudatosság mellett egyaránt elkötelezett fogyasztóknak. A zsűri kiemelte a termék „gyönyörű, prémium megjelenését”, amely „igazán kiemelkedik” a kategória többi terméke közül.

ÍZKIVÁLÓSÁGI DÍJ

Termék: Coop mustáros hering
Kereskedő: Coop Trading
Gyártó: Hirtshals Seafood A/S

AZ ÉV FENNTARTHATÓ TERMÉKE

Termék: Elicoidali Änglamark tészta

Kereskedő: Coop Trading

Gyártó: Pastificio Di Martino Gaetano & F.lli. SpA

A Coop Trading új, fenntartható csomagolást vezetett be az Änglamark tésztafélékhez, amely egyszerre teszi lehetővé a CO2-kibocsátás csökkentését és biztosít prémium megjelenést, miközben megőrzi a termék minőségét. A Coop Trading a skandináv piacon elsőként vezette be a 100%-ban FSC-tanúsítvánnyal rendelkező, szűzpapírból készült, műanyagmentes csomagolást tésztakínálatához. E „nagyon innovatív” és „hatékony” csomagolás a zsűri szerint „mintául szolgálhat” a kategória többi szereplője számára.

Kapcsolódó cikkeink