Szaloncukrokból továbbra is a zacskós kiszerelés a legnépszerűbb
A GfK Hungária ConsumerScan adatai szerint a karácsonyi szezonális édességek fogyasztói piaca a legutóbbi szezonban némiképp szűkült: szaloncukorból 14 százalékkal, csoki-Mikulásból pedig mintegy 11 százalékkal fogyott kevesebb az üzletek polcairól. A szaloncukorpiacon – más kategóriákkal ellentétben – némi teret veszítettek a saját márkás termékek, ami feltételezhetően az e szegmensben végbement, jelentősebb drágulás eredménye.A szaloncukrok fogyasztói piaca 2006. karácsonyi szezonjához képest 2007. október és 2008. január viszonylatában mintegy 14 százalékkal csökkent mennyiségben, illetve 11 százalékkal értékben – ezt tükrözik a GfK Hungária háztartások privát fogyasztását folyamatosan figyelemmel kísérő ConsumerScan kutatásának adatai. Az eredmények arra engednek következtetni, hogy mind a márkázott, mind a saját márkás termékek esetében csökkent a háztartások által a boltokban hagyott összeg: márkázott termékekre összességében 10 százalékkal, míg saját márkás szaloncukrokra 22 százalékkal költöttek kevesebbet. A háztartások által megvásárolt mennyiség alapján erőteljesebb visszaesés volt látható, hiszen saját márkás termékekből csaknem harmadával, míg márkázottakból is ötödével kevesebb fogyott az üzletek polcairól.
A saját márkás termékek aránya a szaloncukor kategórián belül mérséklődött. Míg a 2006. évi szezonban a piaci mennyiség 16 százalékát adták, a 2007. október–2008. januári időszakban ez az arány 13 százalékra módosult. A visszaesés hátterében a márkázott termékek körében történt, mintegy 2 százalékos áremeléshez képest nagyobb arányú – 9 százalékos – drágulás, valamint a vásárlói hatókör zsugorodása áll.
Árőrző zacskók
A különböző kiszerelési formák közül a zacskós tudott arányaiban növekedni: a 2007. évi karácsonyi szezonban ebben a kiszerelési formában kelt el a beszerzett szaloncukor-mennyiség közel kétharmada. A kimért szaloncukrok népszerűsége fokozatosan csökkent.
A zacskóban kapható szaloncukrok sikeréhez kétségkívül hozzájárul az a tény is, hogy kilogrammonkénti átlagáruk gyakorlatilag három éve változatlan, azaz míg 2005 karácsonyi időszakában 963 forintba került, addig 2007 azonos időszakában átlagosan 966 forintért juthattak a fogyasztók ugyanekkora mennyiségű karácsonyi édességhez. A dobozos kiszerelésű szaloncukrok átlagára a fent említett időszakban 8 százalékkal, míg a kimérteké 5 százalékkal emelkedett.
A szaloncukrot legnagyobb – és egyre növekvő – arányban a hipermarketekből szerzik be a vásárlók. A tavalyi év karácsonyi szezonjában a megvásárolt mennyiség 37 százaléka származott a hipermarketekből, míg a független kis boltok részesedése fokozatosan csökkent.
A karácsonyi csokoládéfigurákból a háztartások 2007 októbere és 2008 januárja között 11 százalékkal vásároltak kevesebbet, mint az előző év azonos időszakában. A fogyasztói árak 8 százalékos emelkedése sem tudta a piac összértékének zsugorodását kompenzálni. A háztarások összességében 3 százalékkal kevesebbet költöttek a kategóriára, mint a megelőző karácsonyi szezonban.
A megemelkedett árak ellenére a megfigyelt időszakban – azaz a 2007. október–januári időszak és 2006. október–január között – a vásárló háztartások aránya stabil volt: minden negyedik háztartás (25 százalék) vásárolt karácsonyi csokoládéfigurát, ami az előző év eredményétől mindössze 1 százalékpontos elmaradást mutat.
A megvásárolt szaloncukor-mennyiség megoszlása a kiszerelés típusa alapján 2005. október–2006. január és 2007. október–2008. január között (százalék)
Kimért Dobozos Zacskós
2005. X–2006. I. 37 6 57
2006. X–2007. I. 35 6 59
2007. X–2008. I. 30 8 62
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Az egyes értékesítési csatornák mennyiségi piaci részesedésének alakulása a szaloncukorpiacon, 2005. október–2006. január és 2007. október–2008. január között
(az adatok százalékban kifejezve)
2005. X– 2006. X– 2007. X–
2006. I. 2007. I. 2008. I.
Hipermarket 29 32 37
Szupermarket 8 9 9
Diszkont 11 11 12
C&C 3 3 4
Kisbolt-lánc 15 19 16
Független kis bolt 20 15 13
Egyéb 14 11 10
Forrás: GfK Hungária, ConsumerScan
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >