Sütnivalók minden korosztálynak
A karácsony az ajándékozáson kívül a kulináris élvezetek ünnepe is. Az ünnepi ételek körébe beletartoznak a sütemények, amelyek elkészítését a sütési adalékok és egyéb hozzávalók gyártói – elsősorban a kevesebb idővel és konyhai szakértelemmel rendelkező fiatalabb korosztályokra gondolva – innovációkkal igyekeznek megkönnyíteni.Az év utolsó hónapjában még olyan háztartásokban is előkerül a tepsi, ahol év közben a mikrohullámú sütő dívik. Hiába változnak azonban az idők a konyhában is, a gyártók tapasztalatai szerint ünnepekkor még a „nagymama receptes könyve” az irányadó.
A Nielsen piackutatási adatai is a hagyományos sütési adalékok töretlen népszerűségét mutatják. A sütőpor vagy éppen a vanillincukor egyáltalán nem veszít piaci súlyából, ha az utolsó két periódus összevetéséből kirajzolódó tendenciát nézzük. Ha ehhez még azt is hozzávesszük, hogy a piac értékben nő, az átlagárszínvonal pedig az elmúlt két évben jelentősen emelkedett, akkor azt mondhatjuk, hogy a stagnáló életszínvonal egyik nyertes kategóriája a sütési adalékoké.
– A hagyományos sütési adalékoknál a nagy klasszikusok (sütőpor, vanillincukor) őrzik töretlen népszerűségüket, és szép fejlődést mutat a Dr. Oetker élesztő vagy a tortazselék is – erősíti meg a Nielsen-adatokat saját tapasztalataival Varga Eszter, a Dr. Oetker trade marketing menedzsere. – Egyre kedveltebb a néhány éve bevezetett Bourbon vaníliás cukor, amely reményeink szerint idén karácsonykor is sok süteményt „édesít” meg.
Adottak az alapok
A desszertporok (egyébként szintén növekvő) piacán az év végi szezonalitás kevésbé figyelhető meg. Itt még mindig a hagyományos pudingpor dominál, négyből három eladott termék ilyen. Az új idők szelét jelzi azonban, hogy az instant desszertporok részesedése az eladott volumenből emelkedik.
Kisebb, de növekvő kategória a kevés egyéb hozzávalót igénylő sütemény- és tortaporoké.
– Ezek a termékek a fiatalabb korosztályt kívánják megszólítani – mondja Varga Eszter. – Ők elsősorban városi lakosok. Magasabb jövedelemmel, de kevesebb szabad idővel rendelkeznek. Ezt igyekszünk figyelembe venni a nekik szánt termékek receptúrájának, árának, reklámjainak kialakításakor is.
A termékkör népszerűségéhez az elmúlt évek olyan sikeres innovációi is hozzájárultak, mint például a a Dr. Oetker muffin alapporok, vagy a Princess Lillifee muffin és citromos torta alapporok. Ez utóbbi termékcsalád elegáns üvegbe csomagolt dekorgyöngy és dekorszív variánsainak sikerén felbuzdulva vezeti be a Dr. Oetker idén a dekor gyöngy selyem és mini változatát is. Nem kifejezetten karácsonyi újdonság, de a hidegebb hónapokra szánja a cég a Dr. Oetker Choco-Choco forró csokoládé klasszikus változata mellé újdonságként a banános és meggyes ízváltozatokat.
Év végi kampány az interneten is
A portermékek között piacvezető Dr. Oetker természetesen nem bíz mindent a szezonális keresletre: többféle marketingeszközzel is segíti az értékesítést.
– Sütési termékeinket tv-reklámokkal (benne kiemelt szerepben a Bourbon vaníliás cukorral), karácsonyi Dr. Oetker receptes füzettel és receptes kártyákkal népszerűsítjük. A forró csokoládékat közterületi reklámokkal, sajtókampánnyal mutatjuk be – árul el részleteket Varga Eszter. – Valamennyi szezontermékünk megjelenik az év végi internetes kampányokban, amely keretében sok sütni-főzni szerető háziasszonyt várunk a Dr. Oetker internetes receptes oldalaira, ahol több száz édesség receptje található meg.
Az eladáshelyi eszközök közül Varga Eszter kiemeli a „sütési szigetet”, amely egy olyan displayegyüttes, ahol valamennyi Dr. Oetker sütési termék megjelenik, és amely éppen ezért elsősorban a nagyobb hipermarketekben lesz felállítva. De a kisebb boltok sem maradnak sütésiadalék-display nélkül, illetve a Dr. Oetker receptes füzet itt is elérhető lesz, ígéri a trade marketing menedzser.
Lekvárok cukorbetegeknek
Lekvár nélkül sem célszerű nekifutni az év végi ünnepeknek, habár szezonalitása természetesen nem annyira erős, mint például a sütőporé. A kategória egyik meghatározó gyártója, a Pacific Óceán Kft. képviseletében Ungvári Péter ügyvezető igazgató úgy becsüli, az utolsó két hónap mintegy 10 százalék pluszeladásokat hoz az éves átlaghoz képest.
– Bár alapvetően egy tradicionális termékről beszélünk, a modern kor követelményei, a kényelmi szempontok hatnak erre a piacra is – állapítja meg az ügyvezető. – A tartósítószer nélküli, magas gyümölcstartalmú, energiaszegény termékek fogyasztása ma már az egészséges táplálkozás iránt fogékony mind szélesebb rétegek számára válik természetessé, amihez nekünk gyártóként a termékfejlesztéseinkkel folyamatosan alkalmazkodnunk kell. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a cukorbetegség mint civilizációs betegség a hazai népesség körében rendkívül elterjedt. A cukorbetegek számára kínált diabetikus termékeink nem véletlenül olyan népszerűek a fogyasztók körében.
Mindezek meghatározzák az innováció fő irányvonalait is: egészséges táplálkozás (ideértve természetesen a biogyümölcs feldolgozását is), valamint a termékkategória határainak kiszélesítése kényelmi termékekkel. Ez utóbbi vonalat képviselik a Pacific Óceán olyan, a sütési kategóriába tartozó félkész termékújdonságai, mint a tortabevonók, krémek, gyümölcszselék, illetve a különböző gyümölcs- és más édes öntetek.
Felzárkózott az áfonyaíz
A piac e termékkategóriában elég erősen polarizált. Az olcsóbb termékek piacát ma már egyértelműen a kereskedelmi márkák uralják, a teljes piac szempontjából is ezek képviselik a legnagyobb hányadot. A prémium kategóriában a fogyasztó természetesnek tartja a magas gyümölcstartalmat. A kínálatból ma már az olyan trendek meglovagolásával lehet kitűnni, mint a biodzsemek előállítása, vagy a csökkentett cukortartalmú, illetve a hozzáadott cukor nélkül készülő, 100 százalékos gyümölcstartalmú lekvárok felé történő elmozdulás, tudjuk meg Ungvári Pétertől.
– Talán meglepően hangzik, de a hagyományos sárgabarack után a legfontosabb íz a lekvár- és dzsempiacon ma már az áfonya – osztja meg lapunkkal piaci tapasztalatát az ügyvezető igazgató. – Ennek oka egyrészt a változatos gasztronómiai felhasználási lehetőségekben rejlik, másrészt a házilagos eltevés hiányában. Ez a gyümölcs ugyanis nem terem meg Magyarországon, mi például a Kárpátok magasabban fekvő területeiről szerezzük be a gyártáshoz szükséges mennyiséget. A Pacific Óceán Kft. magas gyümölcstartalmú Háziasszony áfonyadzsemje nem véletlenül vált kategóriáján belül piacvezetővé.
Szezonális ízből állandó
De nem csupán ez az íz, hanem maga az összesen kilenc ízben készülő Háziasszony extra dzsemcsalád is nagyon kedvelt a fogyasztók körében, egyedi formaüvegével, fodros tetőcímkés megjelenésével, amely egyben a cég csomagolási „márkajelzése” is. De ugyancsak a prémium kategóriát erősíti a hagyományos ízvilágot képviselő „Ízemlékek” termékcsalád, vagy éppen a kedvező áron kínált diabetikus lekvárok is.
– Az év végi értékesítés tapasztalataink szerint hatékonyan növelhető az évszakhoz és az ünnepekhez kapcsolódó in-out termékekkel. Ilyen volt korábban a cég fahéjas szilvalekvárja, amely azóta a szortimentünk állandó részét képezi. Az idei évben egy igazi kuriózummal igyekszünk kedveskedni a vásárlóinknak, ami egy finom, valódi rumosmeggy-dzsem lesz – informálja lapunkat Ungvári Péter.
Sz. L.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Népszerűek az önkiszolgáló kasszák a német fiatalok körében
A KPMG és EHI Retail Institute új tanulmánya szerint Németországban…
Tovább olvasom >A Balkánon vett sütőipari vállalatot a Grupo Bimbo
A világ legnagyobb sütőipari cége, a mexikói Grupo Bimbo felvásárolta…
Tovább olvasom >Éles árverseny és kihívások a magyar élelmiszeriparban
A magyar élelmiszerpiacon komoly árverseny alakult ki, mivel a forgalom…
Tovább olvasom >