Súlyos visszaesés a nagy barkácsáruházak üzleti teljesítményében 2023-ban
A 2023-as üzleti év nehéz időszakot hozott a nagy barkácsáruházak számára Magyarországon. Az Obi, a Praktiker és a Bauhaus hármast jelentős forgalom- és eredménycsökkenés sújtotta. Az Obi adózott eredménye 20 százalékkal, 13,6 milliárd forintra esett vissza, míg a Praktiker és a Bauhaus még drámaibb eredményekkel szembesült – mutat rá a Pénzcentrum friss cikkében.
Adózott eredmények és árbevételek csökkenése

A munkavállalók létszáma mindhárom cégnél csökkent
Az Obi árbevétele 2023-ban 147,8 milliárd forintra csökkent, ami 13 százalékos visszaesést jelent az előző évi 170,4 milliárd forinthoz képest. A Praktiker még nagyobb csökkenést szenvedett el, az árbevétele 10 százalékkal 85,9 milliárd forintra esett vissza, az adózott eredmény pedig 79 százalékkal 1,4 milliárd forintra olvadt. A legnagyobb bukás a Bauhausnál volt, ahol az adózott eredménye csupán a 2022-es év 9 százalékát tette ki, 288,5 millió forintra csökkent.
Létszámcsökkenés és bérköltség-emelkedés
Mindhárom lánc esetében csökkent a munkavállalók száma, de a Bauhausnál a legkisebb mértékben, csupán 3 százalékkal. A Praktiker és az Obi létszáma 5, illetve 7 százalékkal csökkent. Ezzel egyidejűleg mindenhol emelkedtek a bérköltségek. Az Obi bérköltsége 3 százalékkal 12,1 milliárd forintra nőtt, a Praktikeré 4 százalékkal 8,7 milliárd forintra, míg a Bauhausnál a legnagyobb, 6 százalékos emelkedés volt tapasztalható, ahol a bérköltségek 3,3 milliárd forintra emelkedtek.
Átlagos fizetések és munkakörök
A bérköltségek emelkedése ellenére is minden áruházláncnál az átlagos fizetések meghaladták a bruttó 500 ezer forintot. A legmagasabb átlagfizetést a Bauhausnál vihették haza az alkalmazottak, átlagosan bruttó 638 225 forintot. A fizikai és szellemi munkakörök közötti bérszakadék is jelentős volt az egyes láncoknál. Az Obi esetében a szellemi alkalmazottak átlagosan bruttó 603 839 forintot, míg a fizikaiak bruttó 467 140 forintot kerestek. A Praktiker és a Bauhaus hasonló arányokat mutatott, ahol a szellemi munkavállalók jelentősen többet kerestek, mint a fizikaiak.
Kapcsolódó cikkeink
Mindentbelehely: új közösségi tér született Budapest szívében a Praktiker támogatásával
Május 10-én adták át a „Mindentbelehely” nevű közösségi teret Budapesten,…
Tovább olvasom >Trade marketing, az elengedhetetlen? – Szerelmem a trade marketing – idén is
A Trade Marketing Klub hagyományos, online konferenciája, a Szerelmem a…
Tovább olvasom >Flórián László irányítja áprilistól a Praktikert
Új ügyvezető igazgató irányítja 2025. áprilisától a magyar tulajdonú, országos…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spórol, rákeres az interneten, akcióra vadászik – így vásárol Európa 2025-ben
Az európai vásárlók 58 százaléka továbbra sem számít vásárlóerejének javulására…
Tovább olvasom >Hamburgerkép 2025 – így esznek hamburgert a magyarok
Magyarország kedvence egyértelműen a marhahúsos hamburger, lehetőleg sok sajttal, baconnel,…
Tovább olvasom >A trappista sajt fogyasztását ösztönző kampány indult
Az Agrárminisztérium (AM) és az Agrármarketing Centrum (AMC) is csatlakozott…
Tovább olvasom >