Súlyos válság a magyar méhészetben: mélyponton az ágazat jövedelmezősége
Borús képet festett a kaposvári méhésztalálkozó a magyar méhészet helyzetéről. Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke, Bross Péter, arról számolt be, hogy az infláció három év alatt megduplázódott, miközben a méz nagybani ára megfeleződött, így az ágazat jövedelemtermelő képessége történelmi mélypontra került. „Soha nem volt még ilyen helyzet, a nehézségek duplán érzékelhetőek” – mondta előadásában a kaposvári méhésztalálkozón – mutat rá az InfoStart.

Borús a helyzet
Az ágazat legnagyobb kihívása az értékesítés, hangsúlyozta Horváth Zsolt, a Kaposvár és Térsége Méhészeinek Egyesülete elnöke. Bár az akácméz hungarikumként kiemelt termék, magas ára miatt nehéz eladni, mivel a vásárlók rendkívül árérzékenyek. Az összefoglaló szerint a termelők gyakran a termelési ár feléért tudják csak eladni a mézet, ezért tonnaszám maradnak készletek a raktárakban.
A helyzet megoldására egyes méhészek a közvetlen értékesítés vagy magasabb hozzáadott értéket képviselő termékek gyártása felé fordulnak, de még így is sokan küzdenek az életben maradásért. A pesszimista előrejelzések szerint a kedvezőtlen piaci viszonyok miatt akár a méhészek kétharmada is feladhatja tevékenységét. Ez nemcsak a méztermelést, de a beporzók számát is veszélyeztetné, ami az egész mezőgazdaságra és az élelmiszer-ellátásra hatással lenne.
Az Agrárminisztérium a méhészek támogatása érdekében megduplázta az ágazati támogatások összegét. Ez mostantól méhcsaládonként és évente 30 eurót, azaz körülbelül 12 500 forintot jelent. A termelők január 27-től nyújthatják be kérelmeiket, amely remélhetőleg némi segítséget nyújt a nehézségek kezelésében. Az ágazat szereplői azonban hangsúlyozták, hogy hosszabb távú megoldásokra is szükség van a fenntarthatóság érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület az ázsiai lódarázs veszélyeire figyelmeztet
Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület (OMME) az ázsiai lódarázs (Vespa…
Tovább olvasom >Jön a viagrás méz
Az elmúlt években Franciaországban egyre népszerűbbé vált a viagrás méz,…
Tovább olvasom >Fontos határidő a méhészek számára
Január 27-től nyújthatóak be a támogatási kérelmek a méhcsaládok egészségének…
Tovább olvasom >További cikkeink
Vezetőváltás a Henkel magyarországi Consumer Brands üzletága élén
2025 április elsejétől Maurizio Salvaggio a Henkel Magyarország Consumer Brands…
Tovább olvasom >Még mindig lehet spórolni, de nem minden árrésstopos terméken
Bár a magyarországi árrésstopok hatása kezd érezhetővé válni a hazai…
Tovább olvasom >A piaci kihívások mellett is növekedni tudott a BioTechUSA-cégcsoport
Közzétette éves jelentését a tisztán hazai tulajdonú BioTechUSA-cégcsoport: a gazdasági…
Tovább olvasom >