Súlyos válság a magyar méhészetben: mélyponton az ágazat jövedelmezősége
Borús képet festett a kaposvári méhésztalálkozó a magyar méhészet helyzetéről. Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke, Bross Péter, arról számolt be, hogy az infláció három év alatt megduplázódott, miközben a méz nagybani ára megfeleződött, így az ágazat jövedelemtermelő képessége történelmi mélypontra került. „Soha nem volt még ilyen helyzet, a nehézségek duplán érzékelhetőek” – mondta előadásában a kaposvári méhésztalálkozón – mutat rá az InfoStart.

Borús a helyzet
Az ágazat legnagyobb kihívása az értékesítés, hangsúlyozta Horváth Zsolt, a Kaposvár és Térsége Méhészeinek Egyesülete elnöke. Bár az akácméz hungarikumként kiemelt termék, magas ára miatt nehéz eladni, mivel a vásárlók rendkívül árérzékenyek. Az összefoglaló szerint a termelők gyakran a termelési ár feléért tudják csak eladni a mézet, ezért tonnaszám maradnak készletek a raktárakban.
A helyzet megoldására egyes méhészek a közvetlen értékesítés vagy magasabb hozzáadott értéket képviselő termékek gyártása felé fordulnak, de még így is sokan küzdenek az életben maradásért. A pesszimista előrejelzések szerint a kedvezőtlen piaci viszonyok miatt akár a méhészek kétharmada is feladhatja tevékenységét. Ez nemcsak a méztermelést, de a beporzók számát is veszélyeztetné, ami az egész mezőgazdaságra és az élelmiszer-ellátásra hatással lenne.
Az Agrárminisztérium a méhészek támogatása érdekében megduplázta az ágazati támogatások összegét. Ez mostantól méhcsaládonként és évente 30 eurót, azaz körülbelül 12 500 forintot jelent. A termelők január 27-től nyújthatják be kérelmeiket, amely remélhetőleg némi segítséget nyújt a nehézségek kezelésében. Az ágazat szereplői azonban hangsúlyozták, hogy hosszabb távú megoldásokra is szükség van a fenntarthatóság érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
Nagy István: hamarosan újraindulhatnak a kínai-magyar agrárkapcsolatok
A magyar mezőgazdaságot és agráriumot számos kihívás érte az utóbbi…
Tovább olvasom >Mézes-gyümölcsös snackkel lép az amerikai piacra David Beckham
David Beckham, az egykori világhírű labdarúgó saját élelmiszermárkát vezet be…
Tovább olvasom >AM: bemutatkozott a magyar méz és a mangalica Oszakában
Tovább kell erősíteni az olyan prémium mezőgazdasági termékek jelenlétét a…
Tovább olvasom >További cikkeink
Akciók, árak, alternatívák – promóciós helyzetkép a magyar háztartásokban
Turcsán Tünde, a YouGov ügyvezető igazgatója a Promóciók Napja konferencián…
Tovább olvasom >Sikeresen zárult a „Passzold vissza, Tesó!” 2025-ös tavaszi kampánya!
Idén már hetedik éve tart a ‘Passzold vissza, Tesó!’ használt…
Tovább olvasom >K&H: hiánypótló iránytűt kapnak a befektetők
Elindult a K&H Értékpapír – befektetői hangulatindex, amely heti rendszerességgel…
Tovább olvasom >