Súlyos válság a magyar méhészetben: mélyponton az ágazat jövedelmezősége
Borús képet festett a kaposvári méhésztalálkozó a magyar méhészet helyzetéről. Az Országos Magyar Méhészeti Egyesület elnöke, Bross Péter, arról számolt be, hogy az infláció három év alatt megduplázódott, miközben a méz nagybani ára megfeleződött, így az ágazat jövedelemtermelő képessége történelmi mélypontra került. „Soha nem volt még ilyen helyzet, a nehézségek duplán érzékelhetőek” – mondta előadásában a kaposvári méhésztalálkozón – mutat rá az InfoStart.

Borús a helyzet
Az ágazat legnagyobb kihívása az értékesítés, hangsúlyozta Horváth Zsolt, a Kaposvár és Térsége Méhészeinek Egyesülete elnöke. Bár az akácméz hungarikumként kiemelt termék, magas ára miatt nehéz eladni, mivel a vásárlók rendkívül árérzékenyek. Az összefoglaló szerint a termelők gyakran a termelési ár feléért tudják csak eladni a mézet, ezért tonnaszám maradnak készletek a raktárakban.
A helyzet megoldására egyes méhészek a közvetlen értékesítés vagy magasabb hozzáadott értéket képviselő termékek gyártása felé fordulnak, de még így is sokan küzdenek az életben maradásért. A pesszimista előrejelzések szerint a kedvezőtlen piaci viszonyok miatt akár a méhészek kétharmada is feladhatja tevékenységét. Ez nemcsak a méztermelést, de a beporzók számát is veszélyeztetné, ami az egész mezőgazdaságra és az élelmiszer-ellátásra hatással lenne.
Az Agrárminisztérium a méhészek támogatása érdekében megduplázta az ágazati támogatások összegét. Ez mostantól méhcsaládonként és évente 30 eurót, azaz körülbelül 12 500 forintot jelent. A termelők január 27-től nyújthatják be kérelmeiket, amely remélhetőleg némi segítséget nyújt a nehézségek kezelésében. Az ágazat szereplői azonban hangsúlyozták, hogy hosszabb távú megoldásokra is szükség van a fenntarthatóság érdekében.
Kapcsolódó cikkeink
OMME: méhraj észlelése esetén forduljon szakemberhez
A tavaszi és nyári időszakban megszaporodnak a méhraj észlelések, és…
Tovább olvasom >Nagy István: hamarosan újraindulhatnak a kínai-magyar agrárkapcsolatok
A magyar mezőgazdaságot és agráriumot számos kihívás érte az utóbbi…
Tovább olvasom >Mézes-gyümölcsös snackkel lép az amerikai piacra David Beckham
David Beckham, az egykori világhírű labdarúgó saját élelmiszermárkát vezet be…
Tovább olvasom >További cikkeink
Spanyolországban vezeti be első AI-alapú megoldását a Carrefour
A francia Carrefour Spanyolországot választotta első mesterségesintelligencia-alapú megoldásának bevezetésére. Az AI.Carrefour…
Tovább olvasom >Kétszeres POP világbajnok a magyar Gösser Spritz display
Idén két világbajnoki címre is büszke lehet a hazai POP-szakma.…
Tovább olvasom >Legendás olasz panettone-gyártót vett az ír Valeo Foods
Újabb olasz cég felvásárlását jelentette be az ír székhelyű Valeo…
Tovább olvasom >