Súlyos élelmiszerhiány sújtja Nagy-Britanniát
A legnagyobb brit élelmiszeripari szakmai szervezet vezetője szerint most már olyan méreteket ölt a munkaerőhiány a szektorban, hogy javulás kilátása nélkül állandósulhatnak az egyre érzékelhetőbb hiányok a brit élelmiszer-kiskereskedelemben – olvasható a portfolio.hu-n.

Szállítási kapacitáshiány sújtja a brit élelmiszerellátást
Ian Wright, a brit Élelmiszer- és Italszövetség (Food and Drink Federation, FDF) vezérigazgatója az Institute for Government (IfG) nevű, a kormányzati tevékenység elemzésére szakosodott független londoni gazdasági tanácsadó és kutatóműhely pénteki szakmai rendezvényén elmondta:
Az iparágból hozzávetőleg 500 ezer dolgozó hiányzik, és emiatt már nem működőképes a folyamatos ellátást lehetővé tévő, mindig éppen időben érkező beszállítási modell.
Wright szerint a brit fogyasztók a korábbi időszakokban még számíthattak arra, hogy az üzletek polcain, az éttermek kínálatában mindig megtalálnak mindent, amit csak akarnak. „Ennek vége, és nem hiszem, hogy ez az időszak visszatér” – mondta az FDF vezetője. Hozzátette: a beszállítói hálózatokban kialakult helyzet a továbbiakban csak romlani fog, és „e romlás után sem fog egyhamar javulni”.
Wright elmondta: ez nem jelenti azt, hogy „nem lesz mit enni”, de a múlt héten például egész Kelet-Angliában nem lehetett palackozott ásványvizet kapni, mivel az üzleteknek egyszerűen nem volt elégséges szállítási kapacitásuk ahhoz, hogy „ásványvizet és minden mást is” egyszerre eljuttathassanak a boltokba.
Az elmúlt napokban több gyorsétteremlánc, köztük a McDonald’s jelezte, hogy kénytelen szűkíteni kínálatát, a Nagy-Britanniában rendkívül népszerű étteremhálózat, a Nando’s pedig negyven étterem átmeneti bezárásáról döntött, mivel nem tudta megoldani a teljes hálózat folyamatos ellátását. Az intézkedés a Nando’s brit éttermeinek tíz százalékát érinti.
Az egyre súlyosbodó ellátási helyzetre mások mellett az áruszállítási ágazat is folyamatosan figyelmezteti a kormányt. A fuvarozói szakma érdekképviseleti szervezeteinek számításai szerint a brit áruszállítási szektorból legalább 100 ezer kamionsofőr hiányzik, és ez egyre érezhetőbb áruhiányt okoz kiskereskedelmi szinten is, mindenekelőtt az élelmiszerellátásban.
A szakmai szervezetek szerint ennek egyik oka az, hogy a brit EU-tagság megszűnése (Brexit) óta rengeteg uniós munkavállaló távozott Nagy-Britanniából.
A brit közúti áruszállítási szövetség (Road Haulage Association) legutóbbi becslése szerint csak január óta 30 ezer kamionsofőr hagyta el Nagy-Britanniát. A brit EU-tagság tavaly január 31-én szűnt meg, de ezután december végéig tartó átmeneti időszak lépett életbe, amely alatt jórészt a korábbi kereskedelmi és munkavállalási szabályozás maradt érvényben.
Az átmeneti időszak lejártával, idén januárban azonban Nagy-Britannia kilépett az Európai Unió egységes belső piacáról is, és ez új – az unióval kereskedő vállalatok és a szállítócégek számára sok költséges adminisztratív teherrel járó – kereskedelmi szabályozás bevezetését jelentette, azzal együtt is, hogy London és az EU kétoldalú szabadkereskedelmi megállapodást kötött. (portfolio.hu)
Kapcsolódó cikkeink
„Ha ez így folytatódik, eltűnnek az akciók” – interjú Pálinkás Zsolttal, a Tesco Magyarország vezérigazgatójával
2025 tavaszán a hazai élelmiszer-kiskereskedelem egyik legfontosabb szereplőjét, a Tescót…
Tovább olvasom >Az árréstop zökkenőmentes kivezetését segítő javaslatokat tesz az OKSZ
Az Országos Kereskedelmi Szövetség nemzetközi élelmiszer-kiskereskedelmi vállalkozásai a további bizonytalanság…
Tovább olvasom >KSH: februárban a kiskereskedelmi forgalom az előző év azonos időszakit 3,3 százalékkal haladta meg, az előző hónaphoz képest 0,6 százalékkal mérséklődött
Februárban a kiskereskedelem forgalmának volumene a nyers adat szerint 0,2…
Tovább olvasom >További cikkeink
Újrahasználható termékdisplay használatával csökkenti a hulladékot Európa-szerte a dm
A dm drogérialánc több mint 2100 németországi üzletében, valamint más…
Tovább olvasom >Talajmegújító kísérleti mezőgazdasági programot indít a FrieslandCampina, a Lidl és a ReGeNL
A FrieslandCampina, a Lidl és a holland ReGeNL közösen indítanak…
Tovább olvasom >Sehol se lehet rágyújtani a franciáknál, ahol gyerekek vannak
Franciaország betiltja a dohányzást a gyerekek által látogatott közterületeken Július…
Tovább olvasom >