Stagnált a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt csökkenés helyett stagnált a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet szeptemberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, miközben a fogyasztók jövedelmi és gazdasági várakozásai csökkentek, a vásárlási hajlandóság ismét emelkedett.
A mintegy kétezer ember megkérdezése alapján számított mutató augusztusban 9,7 ponton állt, és szeptemberben is 9,7 ponton maradhat a Gfk előrejelzése szerint. Elemzők enyhe romlást, 9,6 pontot valószínűsítettek szeptemberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban 10,4 ponton állt a hangulatindex értéke.
Az erős gazdasági ellenszelek dacára a fogyasztók hangulata stabil maradt, tartja a szilárd és erős szintet. Megteremtődtek tehát a feltételek arra, hogy a belső kereslet töltse be azt a korábban deklarált célt, miszerint fontos tartóoszlopa legyen a gyengülő német gazdaságnak a következő hónapokban. Mindazonáltal ha a munkaerőpiac veszítene stabilitásából a jövőben, és a munkanélküliség veszélye jelentősen emelkedne, a fogyasztás által hajtott gazdaság jelentősen visszaesne – figyelmeztettek a Gfk kutatói.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató jelentősen, 8,3 ponttal, mínusz 12 pontra csökkent augusztusban, ami hat és fél éves mélypontnak felel meg, és 30,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 18,6 pontos értéknél.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató viszont csak enyhén csökkent, 0,7 ponttal, 50,1 pontra. A mutató stabil, magas szinten áll, értéke tavaly augusztusban alig volt nagyobb, 51,5 ponton állt.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 48,8 pontra nőtt augusztusban az előző havi 46,3 pontról. Egy évvel ezelőtt 54,5 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.
A világgazdasági növekedés lassulása, a kereskedelmi háborúk és a Nagy-Britannia európai uniós tagságágának megszűnésével (Brexit) kapcsolatos tárgyalások egyaránt kedvezőtlenül befolyásolja a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét. Az Egyesült Államokkal való kereskedelmi viták és a német exporttermékek vámfenyegetettsége, valamint a rendezetlen Brexit lehetősége mind olyan tényező, amelyek miatt a fogyasztók egyre inkább valósnak érzik, hogy a német gazdaság recesszióba süllyed. Ez első körben az exportorientált vállalatok és beszállítóik termelését vetheti vissza, ám idővel begyűrűzhet a gazdaság más szektoraiba. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Németországban havi szinten csökkentek, éves összevetésben nőttek a nagykereskedelmi árak májusban
Németországban májusban havi szinten gyorsult a nagykereskedelmi árak csökkenése, éves…
Tovább olvasom >Megnyitotta az első benzinkúti Rewe To Go üzletét a német Lekkerland
A kényelmi termékekre specializálódott Lekkerland a Tank & Rasttal együttműködve…
Tovább olvasom >Csúcstechnológiás logisztikai központot nyitott a Picnic Németországban
A németországi Oberhausen városában nyitotta meg eddigi legfejlettebb e-kereskedelmi disztribúciós…
Tovább olvasom >További cikkeink
PwC E-toplista: A legnagyobb és legismertebb online kereskedők
4 kategória: legnagyobb, FMCG, magyar, legismertebb – 2024 legsikeresebb e-kereskedőinek…
Tovább olvasom >K&H: hány forintért kártyáztak a magyarok külföldön?
Közel 3 millió alkalommal vásároltak külföldön a K&H bankkártyás ügyfelei…
Tovább olvasom >Vesztergombi Ferenc kapta idén a Magyar Bor Akadémia Életmű Díját
A szőlő és a bor nemcsak több százezer embernek ad…
Tovább olvasom >