Stagnált a GfK német fogyasztói hangulatindexe
A várt csökkenés helyett stagnált a GfK nürnbergi gazdaságkutató intézet szeptemberre vonatkozó németországi fogyasztói hangulatindexe, miközben a fogyasztók jövedelmi és gazdasági várakozásai csökkentek, a vásárlási hajlandóság ismét emelkedett.
A mintegy kétezer ember megkérdezése alapján számított mutató augusztusban 9,7 ponton állt, és szeptemberben is 9,7 ponton maradhat a Gfk előrejelzése szerint. Elemzők enyhe romlást, 9,6 pontot valószínűsítettek szeptemberre.
Egy évvel ezelőtt, tavaly augusztusban 10,4 ponton állt a hangulatindex értéke.
Az erős gazdasági ellenszelek dacára a fogyasztók hangulata stabil maradt, tartja a szilárd és erős szintet. Megteremtődtek tehát a feltételek arra, hogy a belső kereslet töltse be azt a korábban deklarált célt, miszerint fontos tartóoszlopa legyen a gyengülő német gazdaságnak a következő hónapokban. Mindazonáltal ha a munkaerőpiac veszítene stabilitásából a jövőben, és a munkanélküliség veszélye jelentősen emelkedne, a fogyasztás által hajtott gazdaság jelentősen visszaesne – figyelmeztettek a Gfk kutatói.
A felmérésben a fogyasztói hangulat alakulásának értékeléséhez használt három alindex közül a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét számszerűsítő mutató jelentősen, 8,3 ponttal, mínusz 12 pontra csökkent augusztusban, ami hat és fél éves mélypontnak felel meg, és 30,6 ponttal alacsonyabb az egy évvel korábbi, 18,6 pontos értéknél.
A fogyasztók jövedelmi várakozásait számszerűsítő mutató viszont csak enyhén csökkent, 0,7 ponttal, 50,1 pontra. A mutató stabil, magas szinten áll, értéke tavaly augusztusban alig volt nagyobb, 51,5 ponton állt.
Az index vásárlási hajlandóságot számszerűsítő összetevőjének értéke 48,8 pontra nőtt augusztusban az előző havi 46,3 pontról. Egy évvel ezelőtt 54,5 ponton állt az alindex, így a jelenlegi értéke nagyon is elégedettségre ad okot.
A világgazdasági növekedés lassulása, a kereskedelmi háborúk és a Nagy-Britannia európai uniós tagságágának megszűnésével (Brexit) kapcsolatos tárgyalások egyaránt kedvezőtlenül befolyásolja a fogyasztók gazdasági kilátásokról alkotott véleményét. Az Egyesült Államokkal való kereskedelmi viták és a német exporttermékek vámfenyegetettsége, valamint a rendezetlen Brexit lehetősége mind olyan tényező, amelyek miatt a fogyasztók egyre inkább valósnak érzik, hogy a német gazdaság recesszióba süllyed. Ez első körben az exportorientált vállalatok és beszállítóik termelését vetheti vissza, ám idővel begyűrűzhet a gazdaság más szektoraiba. (MTI)
Kapcsolódó cikkeink
Új élelmiszerek üzletbeli tesztelését teszi lehetővé az Edeka Nord Németországban
Az Edeka Nord és a Food Harbour Hamburg most bejelentett…
Tovább olvasom >Újraszervezés után új lendületben a Pepco – a magyar piac stratégiai nyertes
Miközben a Pepco csoport fájdalmas németországi kivonulást hajt végre, a…
Tovább olvasom >Tovább nőtt a fair trade Németországban
A németországi fair trade forgalom 2024-ben 11%-kal, 2,6 milliárd euróra…
Tovább olvasom >További cikkeink
Eurostat: 2%-kal bővült az európai jégkrémgyártás 2024-ben
Az Eurostat friss adatai szerint 2024-ben az Európai Unióban 2%-kal,…
Tovább olvasom >Matcha Latte zabitalt vezet be kínálatába az Oatly az Egyesült Királyságban
Az idei nyarat új, matcha latte ízű zabitallal dobja fel…
Tovább olvasom >MBH-elemzés: A vártnál jobb GDP adatokat közölt a KSH
2025 második negyedévében a KSH által közzétett GDP adatok az…
Tovább olvasom >