Tétlenül áll a pénz az ATM-ekben
Magyarországon a számítások szerint legalább 5-10 milliárd forint áll „tétlenül” az ATM-ekben. Az integrált szolgáltatók által kínált készpénz-optimalizációs szolgáltatásokkal ez az összeg akár 15-20 százalékkal is csökkenthető lenne. A teljes körű szolgáltatásokat nyújtó ATM-üzemeltetők révén a pénzintézetek megszabadulhatnak a folyamatosan amortizálódó, költséges, saját tulajdonú befektetett eszközöktől. A választott szolgáltatásoktól függően egy 100 darabos ATM-portfólióval rendelkező pénzintézet az integrált szolgáltatások révén, éves szinten akár több százmillió forintot is átcsoportosíthat alaptevékenységeire. És habár a piac megtorpanni látszik, a készpénzkiadó automaták még sokáig részét fogják képezni a banki szolgáltatásoknak.
Az integrált szolgáltatások alkalmazásának legkiemelkedőbb előnye az ATM-ekben megforduló készpénzmennyiségek optimalizációjának lehetősége. A gépekben lévő pénzmennyiség valós idejű nyomon követésével és a feltöltések sűrűségének gazdaságos beállításával csökkenthető az automatákban „veszteglő” pénz mennyisége. „A pénzintézetek számára az automatákban álló fizetőeszköz voltaképpen elvesztegetett befektetési, hitelezési lehetőségeket jelent. Elég csak arra gondolni, hogy egy 100 darabos ATM-állománnyal rendelkező pénzintézet esetében ha csak minden automatában átlagosan 10-15 millió forint áll „feleslegesen”, akkor máris 1-1,5 milliárd forintnyi tétlen anyagi forrás van a rendszerben. Megfelelő technikai támogatással viszont az erre specializálódott szolgáltatók képesek megtalálni azt az optimális készpénzmennyiséget és a megfelelő címletmixet, amivel ez az automatánkénti pénzösszeg, ésszerű ürítési sűrűség mellett, akár harmadával is csökkenthető” – hangsúlyozza a készpénz-optimalizáció fontosságát Kárpáti Balázs, a Brink’s Magyarország vezérigazgatója.
Egy ATM-készülék – a nyújtott szolgáltatások és az alkalmazott technológia függvényében – akár 20-30 ezer euróba is kerülhet. Amennyiben ezeket a készülékeket a pénzintézetek saját tulajdonként kezelik, nagyjából a gépjárműveknél megszokott amortizációs és értékcsökkenési arányokkal szembesülhetnek. „Az integrált szolgáltatókkal kötött partneri viszony esetén nem jelentkezik amortizációs költség, sőt az összes kapcsolódó apróbb tétel is eltűnik a kiadási oldalról. A pénzintézet voltaképpen egy teljes körű, professzionális szolgáltatást vásárol, és ezeket a tételeket egyetlen szolgáltatási díjban fizeti meg. Ez a díj viszont nagyságrendekkel kedvezőbb, mintha a bank mindent saját maga intézne, vagy több szerződés alapján kezeltetne” – emeli ki az integrált szolgáltatókkal való partnerség pénzintézeti előnyeit a vezérigazgató.
A rendelkezésükre álló know-how és szakismeret alapján az integrált szolgáltatásokat nyújtó vállalkozások képesek a készülékek számára megtalálni a megfelelő telepítési helyeket, majd azokat a biztonsági követelményeknek minden tekintetben megfelelő módon beépíteni. Vállalják a berendezések teljes karbantartását és üzemeltetését, a töltési-ürítési feladatokat. Biztosítják a szoftverek folyamatos fejlesztését és a frissítések telepítését, igény szerint új szolgáltatásokra teszik képessé a berendezéseket. A széles sávú internetes technológiák lehetővé teszik a gépek online felügyeletét, töltöttségi állapotuk valós idejű ellenőrzését, a szükséges biztonsági beavatkozások azonnal végrehajthatók. A beérkező adatok alapján készült jelentések, felmérések és beszámolók révén pedig azon túl, hogy ellenőrizhető a tevékenység, a megbízó pénzintézet valós adatok alapján kap képet az általa nyújtott ATM-szolgáltatások mutatóiról és hatásfokáról is. „Ez a fajta komplex megközelítés Nyugat-Európában és a tengerentúlon oda vezetett, hogy a pénzintézetek ma már alapvetően ebben a rendszerben üzemeltettetik az ATM-eket. Azzal, hogy nem kell külön üzemágat fenntartaniuk, ugyanakkor nem több szerződés révén kapják meg a szolgáltatásokat, sokkal egyszerűbbé és költséghatékonyabbá válik a folyamat a számukra. A naprakész adatok és elemzések mellett ugyanakkor szinte azonnal hozzáférnek a legfrissebb fejlesztésekhez is” – ismerteti a szolgáltatás külföldi népszerűségének okát Kárpáti Balázs.
Az integrált kiszolgálási megközelítés már csak azért is fontos a pénzintézeteknek, mert habár jelenleg megtorpanni látszik az ATM-piac, a nemzetközi elemzések szerint a következő években már dinamikus bővülés várható. A Retail Banking Research Ltd. kutatása szerint a régióban a következő években akár hét százalékkal nőhet a telepített ATM-ek száma. A növekedés pedig várhatóan a hazai piacot is érinteni fogja majd az elkövetkező 3-5 évben.
Kapcsolódó cikkeink
További cikkeink
Pénteken indul a Magyar Élelmiszerbank Egyesület karácsonyi akciója
Péntektől vasárnapig az Élelmiszerbank hagyományos karácsonyi kampányának keretében minden korábbinál…
Tovább olvasom >A karrierváltás kihívásai – számos pozícióra munkára kész jelöltet keresnek
Karrierváltás történhet kényszerből a megváltozott piaci vagy személyes körülmények miatt,…
Tovább olvasom >Egy, két, hárs – hársmézet népszerűsítő kampány indult
A téli időszak kedvelt immunerősítője, a hársméz áll az idei…
Tovább olvasom >