Stabilizálódó prémiumszegmens, erősödő alkoholmentes kínálat – így alakult az uniós és hazai sörpiac 2024-ben

Szerző: Trademagazin Dátum: 2025. 08. 11. 11:14

Az Európai Unió tagállamai 2024-ben összesen 34,7 milliárd liter sört állítottak elő, ebből 32,7 milliárd liter tartalmazott 0,5%-nál több alkoholt, míg közel 2 milliárd liter volt alacsony alkoholtartalmú vagy teljesen alkoholmentes – derül ki az Eurostat adataiból.

Mérsékelt növekedés, kiemelkedő alkoholmentes bővülés

Az alkoholtartalmú sörök uniós termelése 0,6%-kal (0,2 milliárd literrel) nőtt egy év alatt, míg az alkoholmentes és alacsony alkoholtartalmú termékek gyártása 11,1%-kal, szintén 0,2 milliárd literrel emelkedett.

A termelési rangsort továbbra is Németország vezeti 7,2 milliárd literrel (az EU teljes volumenének 22,2%-a), majd Spanyolország (4 milliárd liter, 12,3%) és Lengyelország (3,4 milliárd liter, 10,6%) következik. Lengyelországban 2018 óta 250%-kal nőtt az alkoholmentes sörök forgalma, amely tavaly elérte a kétmillió hektolitert. A top 5-ben még Hollandia (2,2 milliárd liter) és Belgium (2,1 milliárd liter) szerepel.

Export- és importfronton

Az export élén továbbra is Hollandia áll 1,5 milliárd literrel, bár ez 12%-os visszaesést jelent 2023-hoz képest. Őket Németország és Belgium (1,4–1,4 milliárd liter), Csehország (0,6 milliárd liter) és Írország (0,5 milliárd liter) követi. Importban Franciaország a legnagyobb felvevőpiac (0,8 milliárd liter), majd Olaszország, Spanyolország, Németország és Hollandia következik.

Magyar piac: enyhe korrekció, prémium erősödés

A magyar piacon a 2023-as 10%-os visszaesés után 2024-ben 2,8%-kal, 5,55 millió hektoliterre nőtt az öt legnagyobb hazai gyártó belföldi forgalma. A hazai előállítás ugyanakkor 3,3%-kal csökkent, évi ötmillió hektoliter alatt maradt, míg az export a felére esett vissza (184 ezer hektoliter). Ezzel szemben az import 20%-kal nőtt, 767 ezer hektoliterre.

A belföldi forgalomban stabil maradt a szuperprémium és prémium szegmens, a középkategória is tartotta magát, viszont az alsó kategóriás sörök aránya tovább csökkent. Az alkoholmentes, csökkentett alkoholtartalmú, valamint az ízesített alkoholmentes termékek iránti kereslet tovább bővült, amit az egészségtudatos és felelősségteljes fogyasztás térnyerése hajt.

Kihívások és kilátások

Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója szerint az elmúlt öt évben 11%-kal csökkent a hazai sörfogyasztás, és 2024-ben önmagában is 8%-os visszaesést mértek. Ennek okai között az időjárási tényezők mellett a fogyasztói szokások átalakulása is szerepel. A sörgyártók bíznak abban, hogy az augusztusi meleg javítja az éves számokat, de a piaci trendek alapján csak korrekcióra van esély.

Kapcsolódó cikkeink